زنجیر مشکلات بر پای قطب تولید آجر کشور

آجر محصولی معدنی است که از دیرباز تا به امروز در صنعت ساختمان‌سازی در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : آجر محصولی معدنی است که از دیرباز تا به امروز در صنعت ساختمان‌سازی در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گرفته است. ایران جز اولین تمدن‌هایی است که از آجر در ساخت‌وساز استفاده کرده و در این میان استان اصفهان در کشور جز قدیمی‌ترین مناطق در تولید و به‌کارگیری آجر است. در حال حاضر حدود 90 واحد تولید آجرنما و بیش از 400 واحد تولیدی آجر سفال در اصفهان در حال فعالیتند که این کارخانه‌ها، بخش بزرگی از نیاز کل کشور را تأمین می‌کنند، اما صنعت تولید آجر هم مانند سایر مصالح ساختمانی با رکود ساختمان‌سازی دچار ایستایی شده و طی دهه اخیر بسیاری از واحدهای تولید آجر در استان تعطیل‌شده‌اند. فعالان صنعت آجر بر این باورند که روند رکود از سال گذشته تاکنون به‌مراتب افزایش‌یافته و حتی می‌توان گفت که فروش آجر به یک‌سوم سال گذشته نیز رسیده است. به گفته این تولیدکنندگان رکود مسکن به‌علاوه افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی باعث دل‌سردی فعالان شده است؛ به‌طوری‌که هرچه می‌گذرد بر تعداد واحدهای ورشکسته افزوده می‌شود و به‌تدریج همه تولیدکنندگان در حال خروج از گردونه تولید هستند و میزان فعالیت واحدها تقریباً به کمتر از نیمی از ظرفیت رسیده است.

تولید آجر غیراستاندارد رکود را دامن زد

یکی از عواملی که رکود بر بازار آجر اصفهان را تشدید می‌کند، عرضه آجر غیراستانداردی است که از مواد اولیه نامرغوب و غیراستاندارد تهیه‌شده است و بدون تردید علت مهمی برای دست رد بازارهای هدف به آجر استان به شمار می‌رود. رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی اصفهان در این خصوص گفت: متأسفانه تولید آجر غیراستاندارد باعث از بین رفتن بازارهای هدف صادراتی شده است، به‌طوری‌که کشور عراق که یکی از بازارهای اصلی هدف ما بود، به همین علت، مبادرت به خرید نمی‌کند. ناصر محمدی اذعان داشت: البته کلیه مصالح ساختمانی در رکود به سر می‌برند که علتی جز رکود ساخت‌وساز و افزایش میزان تولید مصالح ندارد. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای تولید افزایش‌یافته، اما درخواست برای خرید در داخل و خارج با کاهش مواجه است. رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی اصفهان با تأکید بر اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند، بسیاری از کارخانه‌های تولید آجر تعطیل و به تعداد بیکاران افزوده خواهد شد، عنوان کرد: زمانی که بخشی از اقتصاد در کشوری دچار مشکل می‌شود، بخشودگی مالیاتی یا کاهش ضریب مالیات موجب جبران آن می‌شود، اما متأسفانه در کشور ما به این نحو رفتار نمی‌شود و حتی گاهی مالیات آن بخش افزایش داده می‌شود.

کاهش استفاده از آجر در ساختمان‌سازی

محمدی بیان داشت: در چنین شرایطی لازم است مسئولان تدابیری بیندیشند تا شرایط دشوارتر نشود و با پیدا کردن بازارهای متعدد صادراتی و کمک به بخش تولید نگذارند چرخ تولید از حرکت بازایستد. وی با اشاره به اینکه اصفهان از توان بالایی برای تولید آجر و صادرات آن برخوردار است، تصریح کرد: تا چندی پیش صادرات آجر به میزان قابل‌توجه به کشورهای همسایه به‌خصوص عراق، اربیل و سلیمانیه انجام می‌شد؛ چراکه این کشورها ازنظر منابع اولیه آجر بسیار ضعیف‌اند، اما متأسفانه به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم صادرات متوقف شد. رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی اصفهان مهم‌ترین دلیل رکود صنعت آجر را رکود صنعت ساختمان‌ دانست و یادآور شد: دلیل دیگر رکود صنعت آجر استفاده از بلوک‌های سیمانی به‌جای استفاده از سفال و آجر در ساختمان‌سازی است. محمدی تأکید کرد: حرفه آجرپزی به‌طورجدی در معرض نابودی قرار دارد و ضروری است مسئولان با توجه به اینکه این صنعت به لحاظ اقتصادی می‌تواند درآمد قابل‌توجهی را نصیب استان کند، نسبت به بازسازی و رفع مشکلات آن همت بگمارند؛ چراکه شروع این وضعیت بحرانی از 5 سال پیش آغازشده و با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار