ریاض بعد از نخست‌وزیری حریری به هدف خود در قبال حزب­ الله دست نیافت

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، سعودی­‌ها از حریری پیش از تحویل گرفتن پست نخست‌وزیری تعهد گرفته بودند که ظرف یک سال اقدامی علیه حزب‌الله انجام دهد و این گروه را از سیاست لبنان خارج سازد.

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، سعودی­‌ها از حریری پیش از تحویل گرفتن پست نخست‌وزیری تعهد گرفته بودند که ظرف یک سال اقدامی علیه حزب‌الله انجام دهد و این گروه را از سیاست لبنان خارج سازد.
«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص دخالت­‌های ریاض در لبنان و نقشه آن برای این کشور، با اشاره به اینکه ریاض بعد از نخست‌وزیری حریری به هدف خود در قبال حزب­ الله لبنان دست نیافت، بیان داشت: عربستان به دنبال ایجاد ناآرامی در لبنان بود.
وی با توجه به دخالت عربستان در لبنان و تلاش این کشور برای اعمال فشار بر حزب‌الله خاطرنشان کرد: یک سال از حکومت لبنان گذشت؛ اما سعودی­‌ها از حریری پیش از تحویل گرفتن پست نخست‌وزیری تعهد گرفته بودند که ظرف یک سال اقدامی علیه حزب‌الله انجام دهد و این گروه را از لبنان خارج سازد.
کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر ناتوانی عربستان در مقابل حزب‌الله لبنان اشاره داشت: سعودی­‌ها نتوانستند به هدف تعیین‌شده خود در قبال حزب‌الله دست یابند؛ لذا سعد حریری را فراخواندند و او را مجبور به استعفا کردند.
وی با بیان هدفی که ریاض از استعفای سعد حریری دنبال می­‌کرد، تأکید داشت: سعودی­ها با این اقدام خود تلاش می­‌کردند فضای لبنان را ناآرام سازند و به دنبال آن اعلام کنند که حزب‌الله به عنوان عامل ایران این کشور را ناآرام کرده است.
ضیغمی با توجه به شکست خوردن توطئه ریاض در لبنان تأکید داشت: دولت لبنان با یک دوراندیشی کامل، وحدت و امنیت این کشور را حفظ کرد. سعودی­‌ها می‌دانستند که اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب بعد از استعفای حریری برگزار می­‌شود؛ لذا می‌خواستند لبنان در زمان برگزاری این اجلاس ناامن باشد.
وی با تأکید بر اقدامی که عربستان تلاش داشت در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب علیه لبنان انجام دهد، گفت: ریاض سعی داشت لبنان نماینده‌ای در این اجلاس نداشته باشد. اگر نماینده‌ای هم از لبنان حضور می­‌یافت، با ادعای اینکه این کشور در فضای ناآرامی به سر می­‌برد، از اظهارنظر نماینده آن ممانعت به عمل می­‌آوردند.
کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر تداوم نخست‌وزیری حریری گفت: دولت لبنان در طول مدتی که سعد حریری در خارج از این کشور حضور داشت، همچنان کشور را متحد و یکپارچه نگه داشته و استعفای او را نپذیرفته بود. زمانی هم که سعد حریری به لبنان برگشت، به عنوان نخست‌وزیر از او استقبال کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار