جریمه ۵۰ هزار تومانی در انتظار خودروهای "فاقد معاینه فنی" در اصفهان

اجرای طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو از امروز، چهارم آذرماه به منظور کاهش آلودگی هوای کلان شهر اصفهان اجرا شد تا شاید با اجرای این طرح‌ها کمی از آلودگی این کلان‌شهر کاسته شود.

اجرای طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو از امروز، چهارم آذرماه به منظور کاهش آلودگی هوای کلان شهر اصفهان اجرا شد تا شاید با اجرای این طرح‌ها کمی از آلودگی این کلان‌شهر کاسته شود.
به گزارش تسنیم، کارشناسان معتقدند، فقدان نگرش جامع به منابع درآمدزا، بخش درآمدی شهرداری‌ها را در وضعیت ناپایداری قرار داده که این موضوع سبب وابستگی شدید به ساخت‌وسازهای شهری و فروش تراکم شده‌ است. همچنین توجه به منابع درآمدی مشروع، دائمی و پایدار مانند عوارض و مالیات‌های مرتبط با خدمات شهری به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ضروری است، چرا که در صورت وضع عوارض منطقی و مناسب هم می‌توان به مدیریت ترافیک شهر کمک و هم در آمدهای پایداری برای اداره شهر تامین کرد.

در سایر کشورهای توسعه یافته، به منظور ترغیب شهروندان به استفاده محدود از خودروهای پاک و کم آلاینده 8 نوع عوارض و مالیات از خودروها دریافت می‌شود که عوارض مالکیت خودرو یکی از آ‌ن‌ها است که هدف اصلی از وضع این عوارض افزایش هزینه‌های خودروهای آلاینده و ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای پاک است.

به گفته کارشناسان خودروهای فرسوده و غیراستاندارد از لحاظ ایمنی و فنی سهم بسزایی در آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهرها دارند.

طبق مصوبه دولت خودروهای دیزلی باید دارای فیلتر باشند

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا باید براساس آلاینده زدایی از خودروها به ویژه خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها باشد.

حال سئوال اینجاست که در برخی از کلان‌شهرها چگونه چندین هزار وام با بهره کم به خودروسازان داده می‌شود اما یک خودروی فرسوده از کلان‌شهری خارج نمی‌شود؟ در این راستا باید گفت برای مبارزه با آلودگی هوا توسط خودروها مشکل قانونی وجود نداشته بلکه در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

با توجه به مصوبه دولت خودروهای دیزلی باید در سیستم خود فیلتر داشته باشند اما 3 سال است که خودروسازان برای قرار دادن فیلتر در این خودروها مقاومت می‌کند.

دو سوم آلودگی هوا مربوط به خودروها است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود دو سوم آلودگی هوا مربوط به خودروها است، عنوان می‌کند: سوخت خودروها، موتور آن‌ها، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها عامل بیشتر آلودگی هوای کلانشهرهاست. قوانین مبارزه با آلودگی هوا نقص ندارند اما قوانین جدیدی در این زمینه و موضوع استاندارد در حال تدوین است، همچنین باید تصمیم‌هایی در رابطه با تولید خودروهای آلاینده در همه دستگاه‌ها گرفته شود.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور شبه دولتی است، تصریح می‌کند: تصمیم‌ها درباره صنایع خودروسازی در دولت باید همه جانبه باشد، در حالی که خودروهای پاک باید جایگزین خودروهای آلاینده شوند و سوخت یورو 5 و 6 در جایگاه‌های سوخت عرضه شود اما اکنون در بسیاری از شهرها حتی بنزین یورو 4 وجود ندارد.

وی سیستم بانکی را مانع تبدیل خودروهای فرسوده به خودروهای جدید اعلام کرده و می‌گوید: کاهش بارندگی، خشکی زاینده رود و خشکی باتلاق گاوخونی موجب تشدید آلودگی هوای اصفهان شده است.

اجرای طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو در اصفهان

اجرای طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو از امروز، چهارم آذرماه به منظور کاهش آلودگی هوای کلان شهر اصفهان اجرا شد تا شاید با اجرای این طرح‌ها کمی از آلودگی این کلان‌شهر کاسته شود.

معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره اظهار داشت: قریب به یک میلیون خودرو در شهر تردد می‌کنند که از این تعداد 500 هزار خودرو ملزم به مراجعه جهت معاینه فنی خودرو هستند و مابقی خودروها کمتر از 4 سال سن دارند. از این رو باید گفت 200 هزار خودرو فاقد معاینه فنی خودرو در سطح شهر اصفهان هستند که باید هرچه سریع‌تر معاینه فنی خودرو خود را دریافت کنند تا دچار بحث اعمال قانون نشوند.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه 20 درصد از خودروهایی که معاینه فنی نشدند آلایندگی دارند، تصریح کرد: طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو براساس مصوبه شورای ترافیک استان از چهارم آذرماه در اصفهان اجرایی شد. خودروهایی که معاینه فنی دریافت می‌کنند پلاک آن‌ها در سیستم یکپارچه کشوری ثبت می‌شود بدین ترتیب دوربین‌های طرح زوج و فرد امکان شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی را دارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: 70 درصد آلایندگی هوا متعلق به منابع آلاینده متحرک است، از این رو لازم است بحث معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها جدی‌تر گرفته شود. در شش ماهه امسال 64 هزار خودرو مورد معاینه فنی قرار گرفتند که نسبت به 57 هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته با 11 درصد رشد روبه‌رو بوده‌ایم.

صلواتی با اشاره به اینکه حدود 25 درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی خودروهای شهر اصفهان مراجعه می‌کنند در گام نخست مردود می‌شوند، اضافه کرد: بیشترین عیوب بحث معاینه فنی خودروها آلایندگی سیستم ترمز خودرو و عیوب ظاهری است که در سامانه معاینه فنی خودرو اصفهان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی که در محدوده مرکزی زوج و فرد شهر اصفهان تردد می‌کنند از چهارم آذر مشمول جریمه می‌شوند، اظهار داشت: مبلغ مصوبه هیئت دولت برای جریمه این خودروها روزانه 500 هزار ریال اعلام شده است. به منظور تسهیل دسترسی شهروندان و فرصت بیشتر برای معاینه فنی خودروهای سبک اصفهان 2 مرکز تاکسیرانی و خیابان جی همدانیان با شیفت اضافه فعالیت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، قرار است طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی خودرو در مرکز شهر اصفهان به صورت جدی‌تر انجام شود تا خودروهای آلاینده، به شهر وارد نشوند همچنین طرح نظارت مکانیزه معاینه فنی در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر محدوده زوج و فرد در همه شهر اصفهان اجرا می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار