دومین جشنوراه زعفران در روستای ازان برگزار شد

دومین جشنواره یک روزه زعفران و گردشگری روستای ازان از توابع میمه برگزار شد.

دومین جشنواره یک روزه زعفران و گردشگری روستای ازان از توابع میمه برگزار شد.
علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر ومیمه در این جشنواره گفت: روستای ازان دارای قابلیت های گردشگری و زیارتی است و کشت زعفران نیز در بخش کشاورزی با همت بالای مردم این منطقه انجام می شود.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال در این روستا در بخش کشاورزی و گردشگری گفت: امیدوارم این موضوع با همت سرمایه گذاران و خود اهالی این روستا در سال تولید اشتغال محقق شود.
  • این جشنواره مهر تائیدی بر رونق اقتصادی و اشتغال در واگذاری امور به مردم است
نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود تاکید کرد: این جشنواره مهر تائیدی بر این موضوع است که هر جا امور را به مردم واگذار کردیم، رونق اقتصادی و اشتغال در پی داشته است.
وی خواستار حمایت مسؤولان استانی از این جشنواره و معرفی جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی روستاهای این شهرستان شد و گفت: برگزاری جشنواره‌های برندسازی محصولات کشاورزی در روستاهای حسن‌رباط و ازان به تولید بیشتر محصولات انگور و زعفران و اشتغال مطمئن جوانان این دو روستا منجر شده است.
وی بیان داشت: انتظار بوده و هست که به هر صورتی این واگذاری‌ها طبق قانون انجام شود، اما بیش از 90 درصد از واحدهای ضررده ناکارآمد، خصولتی‌سازی شده است، یعنی نحوه واگذاری‌ها به این گونه است که نه کاملاً به بخش خصوصی و نه کاملاً به بخش دولتی واگذار شده است.
حاجی در خصوص برگزاری جشنواره زعفران در ازان گفت: زغفران مرغوب در این روستا توسط مردم این محل به دست می آید و می تواند از تولید به مصرف عرضه شود یک برند برای مردم این روستا برای تولید ثروت باشد.
نماینده مردم شاهین شهر ، میمه وبرخوار در مجلس اظهارکرد: اگر هر شهر وروستای در این بخش برای خود برند مخصوصی ایجاد کند می تواند در راستای تولید ثروت گام بردارد و با همدلی و همفکری اشتغال ماندگاری ایجاد کند و ثمرات اقتصادی برای این بخش داشته باشد.
  • روستای ازان محصولاتی چون پسته، زرشک و زیتون را دارد
شهرام آذر پی بخشدار میمه نیز با اشاره به زحمات مردم این روستا در کشت محصول زعفران گفت: مردم این روستا شعار اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب تکلیف کردند را در این منطقه به سرانجام رساندند.
وی اظهار کرد: این روستا غیر از زعفران محصولاتی چون پسته، زرشک و زیتون را تولید می کنند و شهرستان میمه قطب دوم کاشت گل محمدی را در استان به دست آورده است در حالی که در این منطقه محصولات استراتژیک که آب کمتری دارند کشت می شود.
محمد رضا ابراهیمی رئیس شورای اسلامی روستای ازان نیز در این جشنواره با بیان اینکه شغل عمده مردم این روستا کشاورزی است، اظهار کرد: 70 درصد مردم این روستا زعفران می کارند و به این شغل مشغولند.
وی با بیان اینکه زعفران این روستا ازکیفیت بالایی برخوردار است گفت: خاک حاصل خیز و برداشت آب از قنوات برای آبیاری زعفران‌ کیفیت زعفران تولید شده در این روستا را افزایش داده و بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای 86 درصد است.
وی گفت: سالانه حدود 350 کیلوگرم زعفران از سطح زیرکشت این محصول در روستای ازان برداشت می‌شود که امسال نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.
رئیس شورای اسلامی روستای ازان تصریح کرد: در این روستا علاوه بر زعفران محصولاتی همچون گل محمدی،جو، گندم، بادام و زرشک نیز کشت می‌شود اما بیشترین سطح زیر کشت متعلق به زعفران با فضایی معادل 80 هکتار است.
  • زعفران این منطقه از سایر زعفران های مناطق کشور کیفیت بهتری دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم با اشاره به کشت زعفران مرغوب در این روستا گفت: بنا براطلاعاتی که وجود دارد زعفران این منطقه از سایر زعفران های مناطق کشور مرغوب تر و کیفیت بهتری دارد.
فریدون الهیاری با بیان اینکه پیشینه زعفران در استان اصفهان به بیش ازهزار سال برمی گردد گفت: زعفران یکی از محصولات مشهور استان است که جایگاه تاریخی کهنی دارد اما سال ها در این استان فراموش شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: محصول زعفران بار دیگر در منطقه ازان تولید شد و اعتبار و شهرت استان در بخش دوباره رونق یافت.
الهیاری گفت: یکی از معضلات کشور ما اشتغال است که باید تلاش کنیم زمینه گسترش و توسعه آن را با استفاده از جاذبه های گردشگری به خصوص در مناطق روستایی فراهم کنیم .
وی اظهار کرد: خوشبختانه در چهار چوب سیاست های دولت امسال اعتبارات خوبی برای اعطای تسهلات در بخش های روستایی پیش بینی شده و به استان ما هم ابلاغ شده است .
وی با بیان اینکه تاسیس مجتمع گردشگری دراین روستا بررسی و عملیاتی می شود گفت: استان اصفهان رتبه اول اقامت گاه های بوم گردی را در سطح کشور دارد و در این روستا هم برای توسعه گردشگری مجوز اخذ خواهیم کرد تا شاهد تاسیس 20 اقامت گاه گردشگری باشیم.
دومین جشنواره زعفران روستای ازان روز جمعه با حضور اهالی روستا های استان اصفهان میهمانانی از استان های یزد، چهارمحال بختیاری ، تهران و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع دستی این روستا برگزار شده بود.
روستای ازان از توابع بخش میمه شهرستان شاهین شهر ومیمه استان اصفهان است و در 100 کیلومتری شمال اصفهان و در چهار کیلومتری جنوب غربی شهر میمه و در سه کیلومتری غرب شهر وزوان واقع شده است.
این روستا حدود سه هزار و 800 نفر جمعیت دارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار