معماري شهر را همگون با اهداف رصدخانه دنبال می کنیم

در سال ١٣٩٥ ٤٠٠ طرح در سطح كشور براي اخذ مجوز ملي شدن مطرح بود كه ٢٢ طرح از آنها ازجمله رصدخانه ملي ايران در شهر كامو و چوگان به‌عنوان طرح ملي شناخته‌شده است.

سمیه مسرور- اصفهان امروز: در سال ١٣٩٥ ٤٠٠ طرح در سطح كشور براي اخذ مجوز ملي شدن مطرح بود كه ٢٢ طرح از آنها ازجمله رصدخانه ملي ايران در شهر كامو و چوگان به‌عنوان طرح ملي شناخته‌شده است. رئیس کمیته مکان‌یابی رصدخانه ملی ایران دراین‌باره گفت: شهر کامو در نزدیکی منطقه کاشان برای راه‌اندازی رصدخانه ملی کشورمان انتخاب شد. سعدا... نصیری قیداری افزود: مطالعاتی در چهار استان کرمان، خراسان، اصفهان و قم انجام گرفت که درنهایت شهر کامو در نزدیکی کاشان برای راه‌اندازی رصدخانه ملی انتخاب شد. وی ادامه داد: ما در کمیته مکان‌یابی نخستین مطالعات آلودگی نوری را در پروژه رصدخانه ملی انجام دادیم؛ این پروژه بزرگترین پروژه در زمینه علم نجوم است. رئیس کمیته مکان‌یابی رصدخانه ملی ایران در تیرماه سال جاری گفته بود: اگر در حال حاضر دوباره این طرح را به بنده واگذار کنند قبول نخواهم کرد، چون دشواری‌های خاص خود را دارد؛ امیدوارم باهمتی که در محققان کشور وجود دارد بتوانیم این طرح را انجام دهیم، زیرا به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی و نجومی که در کشور وجود دارد بسیاری از جوانان می‌توانند به‌واسطه آن مشغول به کار شوند.
کش‌وقوس در مسیر تأسیس رصدخانه
شرکت زرین سپاهان پیمانکار ساخت راه دسترسی به رصدخانه ملی ایران بود که مسیر جاده اصلی تا رصدخانه را تسطیح و آسفالت‌ریزی کرده است. مسئول دفتر فنی این شرکت به اصفهان امروز می‌گوید: برای نصب رصدخانه 10 کیلومتر تسطیح قله داشتیم و برای دسترسی به آن 13 کیلومتر جاده سازی انجام شده که 8 کیلومتر آسفالت است، 2 کیلومتر زیرسازی شده و 3 کیلومتر خاک‌برداری و تسطیح شده که تنها روسازی‌ آن باقی‌مانده است. مسعود اسلمی ادامه می‌دهد: تا سال گذشته که 80 درصد پروژه را تحویل دادیم شاهد پیشرفت فیزیکی در ساخت رصدخانه نبودیم. پیش‌تر اعلام‌شده بود که بخشی از تجهیزات رصدخانه به دلیل اعمال تحریم‌ها خریداری‌نشده و امکان خرید آن نیست؛ اما حالا شرایط فرق کرده و بعد از برجام و گشایش در روابط ایران با اروپا، امکان تجهیز بزرگ‌ترین رصدخانه کشور دور از انتظار نیست.
جلسات مشترک
اجرای طرح ملی رصدخانه در کامو و چوگان جدای از افزایش توانمندی کشور در حوزه علم نجوم، می‌تواند ازنظر اقتصادی برای این شهر ارزشمند باشد. به همین خاطر جلسات متعددی پیرامون این طرح برگزار می‌شود و به‌تازگی بعد از روی کار آمدن نخستین دوره شورای شهر کامو و چوگان و انتخاب شهردار از سوی این شورا، مدیریت شهری پیگیری بیشتری برای اتمام طرح رصدخانه انجام می دهد. در این باره جلسه مشترك مسئولان طرح رصدخانه ملي ايران مستقر در قله گرگش و شوراي اسلامي و شهردار شهر كامو و چوگان برگزار شد. در ابتدای جلسه خسروشاهی مدير طرح ملي رصدخانه اظهار داشت: رصدخانه ملي پس از ده سال شناسايي در بين نقطه‌های متعدد در سطح كشور در موقعیت فعلي انتخاب شد كه داراي ويژگي منحصربه‌فرد در نیم‌کره شمالي زمين است و در سال ١٣٨٣ به تصويب هیئت دولت رسيده و داراي رديف بودجه مستقل شده است. وی ادامه داد: داده‌های نجومي در رصدخانه ملي تاكنون نمونه مشابهي در كل كشور نداشته است، اما موانعي جهت ارتقاء كيفيت داده‌های نجومي وجود دارد كه آلودگی‌های نوري را می‌توان از آنها دانست که اين آسيب باید تا شعاع ١٠٠ كيلومتري رفع شود.
ردیف بودجه ملی
حقيقت مدير پشتيباني طرح رصدخانه ملی ایران درباره مجوز ملی این طرح اظهار داشت: در سال ١٣٩٥ تعداد ٤٠٠ طرح در سطح كشور براي اخذ مجوز ملي شدن مطرح بود كه ٢٢ عدد از آنها ازجمله رصدخانه ملي ايران در شهر كامو و چوگان به عنوان طرح ملي شناخته شد است.
همگرايي و همسويي
در پاسخ به اظهارات مسئولان رصدخانه ملي و ايجاد تعامل در برنامه‌ریزی شهر و در نظر گرفتن اهداف طرح رصدخانه شهردار شهر كامو و چوگان گفت: همگرايي و همسويي بين مسئولان رصدخانه از عوامل موقعیت طرح رصدخانه است كه حفظ آن می‌تواند پيشرفت پروژه را تسهيل کند. غلامرضا بابائیان ادامه داد: مديريت شهري آمادگي خود را جهت ترويج آموزش موضوعات تحقيقي رصدخانه در مدارس شهر را دارد و از اجراي اين موضوع استقبال می‌کند. وی افزود: شهروندان شهر كامو و چوگان با صبر و تحمل در آينده نزديك، فوايد طرح در سطح شهر را احساس خواهند كرد.
آسیب‌های نوری
در ادامه رئیس شوراي شهر كامو و چوگان ضمن تشكر از مسئولان محترم رصدخانه ملي ايران و اعلام حمايت در اجراي طرح اظهار داشت: از نزديك در جريان مقدمات اجرايي طرح بودند و مسائل و مشكلات آن را ملاحظه کرده‌اند اما پشتكار و عزم ملي بوده كه پيشرفت طرح را به مرحله قابل‌قبول رسانده است. ماشاالله ابوترابی افزود: آسیب‌های نوري به‌صورت كلي مطرح‌شده كه جزئيات آن براي رفع موانع نياز به تشريح دارد و با توصيف آن می‌توان معماري شهر را همگون با اهداف رصدخانه دنبال كرد. وی در ادامه از مسئولان رصدخانه خواست تا اسامي مربوط به حوزه تحقيقاتي را براي نامگذاری معابر شهر به شوراي شهر اعلام کنند تا از آن اسامی در نامگذاری معابر استفاده شود. کامو و چوگان شهر تازه تأسیسی در استان اصفهان و از توابع شهرستان کاشان و بخش قمصر است؛ این شهر در ۶۰ کیلومتری کاشان واقع شده و با پیوستن دو منطقه «کامو» و «چوگان» در دی‌ماه ۱۳۹۲ با تأیید و مصوبه هیئت دولت، عنوان شهر گرفته و نام آن از شهر جوشقان و کامو به کامو و چوگان تغییریافته است. جمعیت این شهر حدود 7 هزار نفر و آب‌وهوای آن سرد است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار