روز خوش کتابگردی در اصفهان

کتابفروش جوان آرزو کرده بود و خواسته بود که برای یک روز هم که شده برای خرید کتاب صف بکشیم. حالا در روز کتابگردی (پنجشنبه دوم آذر) مغازه‌اش شلوغ است و مشتری‌ها برای حساب کردن کتاب‌هایشان در صف ایستاده بودند، کتابفروش هم هرچند خسته اما در دل خوشحال از این اتفاق مشغول حساب‌وکتاب خرید مشتری‌هاست.

لیلا شهبازیان - اصفهان امروز : کتابفروش جوان آرزو کرده بود و خواسته بود که برای یک روز هم که شده برای خرید کتاب صف بکشیم. حالا در روز کتابگردی (پنجشنبه دوم آذر) مغازه‌اش شلوغ است و مشتری‌ها برای حساب کردن کتاب‌هایشان در صف ایستاده بودند، کتابفروش هم هرچند خسته اما در دل خوشحال از این اتفاق مشغول حساب‌وکتاب خرید مشتری‌هاست.

کتابفروشی های پاساژ چهارباغ شلوغ‌اند. در بعضی از فروشگاه‌ها به‌سختی می‌شود از میان مشتری‌ها به سمت قفسه‌ها رفت و با خیال راحت هرچند کوتاه به کتاب‌ها نگاهی انداخت و کتاب‌های انتخاب شده را از قفسه بیرون کشید؛ مانند این صحنه‌ها را از زمانی که طرح تخفیف کتاب در دو سال اخیر توسط خانه کتاب ایجادشده در کتابفروشی ها دیده‌ایم اما در روز کتابگردی که این تخفیف 20 تا 25 درصدی معمول طرح به 30 تا 35 درصد رسیده و برخی از کتابفروشی ها نیز برای رقابت بیشتر و کشاندن مشتری به مغازه‌های خود آن را به تخفیف 40 درصدی رساندند، بیشتر است.

روز نمادین کتابگردی

محمد زاهدی یگانه، مالک کتابفروشی زمان که مغازه‌اش پر از مشتری است در این عصر پنجشنبه روز کتابگردی می‌گوید که روز پرفروش و خوبی را پشت سرگذاشته اما اضافه می‌کند که فریب این جمعیتی را که امروز می‌بینم نخوریم؛ بیشترشان همان مشتری‌های همیشگی هستند و آماده‌اند تا خرید کتاب سه چهار ماهشان را به‌یک‌باره با این تخفیف انجام دهند و بروند.

صاحب کتابفروشی زمان، کتابگردی را حرکتی خوب و نمادین می‌داند و می‌گوید که در حد همین حرکت نمادین نیز باقی می‌ماند، چون فرهنگ‌سازی ریشه‌ای صورت نمی‌گیرد و به زیرساخت‌های اساسی برای کتابخوان شدن مردم پرداخته نمی‌شود.

کاش این شلوغی کتابفروشی ها همیشگی باشد

فیروز سلطانی که از قدیمی‌های بازار کتاب اصفهان است و کتابفروشی اش همواره پاتوق اهالی ادب و نویسندگان اصفهان است بعد از استراحت بعدازظهر در کتابفروشی اش را در پاساژ چهارباغ باز می‌کند. او هم راضی از این روز شلوغ در پاساژ چهارباغ می‌گوید که طرح‌های تخفیف باعث شده تا بازار فروش کتاب تکانی بخورد و کتابفروش ها که در یک دهه اخیر اوضاع خوبی نداشتند فروش بهتری داشته باشند. سلطانی که آماده می‌شود تا برای جلسه بزرگداشت خسرو احتشامی شاعر، به هتل آسمان برود آرزو می‌کند که ای‌کاش همیشه کتابفروشی ها شلوغ بودند که این شلوغی اگر همیشگی باشد نه‌فقط در یکی دو روز آن‌هم به خاطر طرح‌های تخفیف نشان از آن دارد که مردم کتاب می‌خوانند و به فرهنگ بها می‌دهند.

صاحب کتابفروشی وحدت اما گله می‌کند از تخفیف 40 درصدی که برخی از کتابفروشی ها در این روز کتابگردی گذاشته‌اند و می‌گوید که تخفیفی که خانه کتاب برای امروز در نظر گرفته است 30 درصد برای کتاب‌های عمومی و 35 درصد برای کتاب‌های کودک و نوجوان است.

سیستم آموزشی رغبتی برای کتابخوان‌شدن نگذاشته است

مینا اسکندری که کتابخوان است و گردش در طبقه پایین پاساژ چهارباغ را یکی از لذت‌های زندگی‌اش در چند سال اخیر می‌داند می‌گوید که در همه دوره‌های طرح تخفیف کتاب که دومین طرح پاییزه آن روز پنجشنبه آغازشده است از سهمیه‌اش برای خرید با تخفیف استفاده کرده است.

مینا در این روز کتابگردی، الهه دوستش را هم به خرید کتاب آورده است. الهه که چندان اهل مطالعه نیست، می‌گوید که فکر نمی‌کرد که کتابفروشی ها را این‌چنین شلوغ ببیند و او هم خوشحال است که امروز می‌تواند با تخفیف کتاب بخرد.

سعید که با دستان پر از کتاب از کتابفروشی سایه بیرون آمده می‌گوید که هرچند خوشحال است که به خاطر طرح‌های تخفیف کتابفروشی ها شلوغ شده‌اند اما دردناک است که بدانیم بیشتر این مشتری‌ها همان کتابخوان ها هستند نه افراد جدیدی که آمده‌اند تا کتاب بخرند و بخوانند. «تأثیر کودکی را فراموش کرده‌ایم در کتابخوان شدن افراد جامعه؟ بروید سری به مدرسه‌ها بزنید که با این شیوه تدریس و اهمیت دادن به کتاب‌های کمک‌درسی و کنکور رغبتی برای کتابخوان شدن بچه‌ها نگذاشته‌اند.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار