وقتی کرار قاتل سپاهان می‌شود

تیم فوتبال سپاهان با شکست برابر نفت آبادان دوباره وارد بحران شد. طلایی پوشان اصفهانی که تا دقایق پایانی بازی با حریف قدیمی خوزستانی برابر بودند ضربه‌ای ناگهانی را از نفتی‌ها دریافت کردند و ناک اوت شدند.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : تیم فوتبال سپاهان با شکست برابر نفت آبادان دوباره وارد بحران شد. طلایی پوشان اصفهانی که تا دقایق پایانی بازی با حریف قدیمی خوزستانی برابر بودند ضربه‌ای ناگهانی را از نفتی‌ها دریافت کردند و ناک اوت شدند. یک بازیکن عراقی باسابقه در فوتبال باشگاهی ایران برای نابودی سپاهان کفایت می‌کرد. کرار جاسم که حاشیه‌هایش بر تکنیک بازیگری‌اش برتری داشته با همکاری لوسیانوپریرا دوباره کرانچار را به زیر تیغ انتقادها بردند. کرار که راه خطا گرفتن از فوتبالیست‌های ایرانی را به‌خوبی یاد گرفته است بانفوذ به خط دفاعی تیم اصفهانی ضربه آزاد و مستقیمی چسبیده به سمت راست محوطه جریمه سپاهان به دست آورد. این ضربه ‌ایده آل ترین موقعیت برای بازیکن باهوش تیم نفت به‌حساب می‌آمد. بازیکن راست پایی که در نواختن ضربات کات دار و مورب تبحر خاصی دارد. جاسم در حالی پشت این ضربه ایستاد که گلر برزیلی سپاهان خط دفاعی چهارنفره‌اش را برای محافظت سمت راست دروازه‌اش به مدافعان سپرد و خودش کمی متمایل به سمت چپ شد تا مهار این ضربه برایش ممکن باشد؛ اما کرار که به‌خوبی با ضعف‌های اولیویرا در چابکی و زمان‌بندی برای واکنش آشنا بود توپ را به شکل قوسی راهی تلاقی تیرهای افقی و عمودی دروازه میهمان کرد و توپ هم برجایی بوسه زد که تقریباً برای مهارش هیچ کاری از کسی ساخته نبود. این گل پایانی بود بر تمام رویا‌هایی که کرانچار و بازیکنان سپاهان برای خودشان ساخته‌وپرداخته بودند.

کرار برنده نبرد با نویدکیا

احتمالاً کادرفنی سپاهان پیش از رویارویی با نفت آبادان به‌خوبی از کیفیت فنی بازیکنان تیم حریف اطلاع پیداکرده بودند و انتظار این بود که آنها با مهار بازیکنان کلیدی میزبان، طراحی خاص خودشان را داشته باشند. شاخص‌ترین بازیکنان نفت که از قدرت دریبل زدن و جا گذاشتن بازیکنان حریف برخوردار بودند هم جاسم کرار و لوسیانو پریرا به‌حساب می‌آمدند. پس چندان دور از ذهن نبود که فراز کمالوند اساس برنامه تاکتیکی تیمش را بر حرکات عمقی و ضربات هدفمند این دو بازیکن عراقی و برزیلی طراحی کند. جریان بازی در دونیمه هم نشان داد کمالوند تاکتیک درستی برای خنثی کردن تفکرات کرانچار و گرفتن ضربات آزاد مهلک انتخاب کرده است. خطاهای پرتعدادی که سپاهانی‌ها در نزدیکی‌های محوطه جریمه خودشان به نفتی‌ها هدیه می‌دادند اتفاقی نبود که کرار و هم‌تیمی‌هایش به‌سادگی از آن عبور کنند. ضمن آنکه سرمربی نفت به شعاع حرکتی هافبک تکنیکی تیمش را به منطقه‌ای خاص محدود نکرده بود و همین موضوع کار را برای یارگیری این بازیکن از سوی بازیکنان میهمان بسیار دشوار می‌کرد. البته در چند نبرد رو در رو رسول نویدکیا مقابل کرار قرار گرفت و به نظر می‌رسید او وظیفه داشت بازیکن همه‌کاره میزبان را از کار بیندازد. مأموریتی که نویدکیا هیچ‌گاه توفیقی در انجام آن پیدا نکرد. از سوی دیگر علی کریمی هم که باید کمک‌حال رسول می‌شد ظاهراً چندان با نقشی که باید در این بازی ایفا می‌کرد آشنا نبود و هرگز نتوانست مانع از بازیسازی کرار شود.

نمره مردودی کادر فنی سپاهان

اما پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا کادرفنی سپاهان نتوانست برای از کار انداختن کرار تدابیر لازم را اتخاذ نکرده بود. اینکه بازیکن کلید تیم نفت تا این اندازه آزادی عمل در میدان داشته باشد و هر بلایی که بخواهد بر سر تیم اصفهانی بیاورد دور از ذهن و غیرقابل‌پذیرش است. لوسیانو پریرا که زمانی نه‌چندان دور پیراهن تیم طلایی پوش اصفهان را بر تن می‌کرد هم تا حدودی شرایطی مشابه با کرار داشت. او هم هر زمان اراده کرد به‌آسانی آب خوردن مدافعان سپاهان را جا گذاشت و اگر خودخواهی بیش‌ازاندازه اش نبود چه‌بسا نفتی خیلی زودتر به گل سوم می‌رسیدند. البته نباید از جوانی و کم‌تجربگی زوج دونفره تیم سپاهان هم گذشت که فرصت‌های زیادی را در اختیار مهاجمان تیم آبادانی قراردادند. عارف غلامی و مهدی رحیمی که جایگزین عزت ا... پورقاز و سیاووش یزدانی شده بودند در برابر مهاجمان نفت کاملاً منفعل عمل کردند. البته این مشکل را هم باید در انتخاب‌های پر نقص ابتدای فصل کرانچار جستجو کرد. به‌طور مثال هنوز مشخص نیست ژاویر رودیگوئز برزیلی با چه معیاری به استخدام تیم اصفهانی درآمد و چهار بازی نیز انجام داد و پیش از پایان نیم‌فصل دیپورت شد. بازیکنی که همان زمان هم به دلیل اضافه‌وزنی که داشت سوژه رسانه‌ها شد و همه به این انتخاب ایراد گرفتند. حتی سیاووش یزدانی که فصل پیش در پیکان فوق انتظار ظاهر شد و به نظر می‌رسید برگ برنده طلایی پوشان در بازار نقل و انتقالات باشد هم هرگز مدافعی مطمئن نشان نداده است. با این اوصاف چندان دور از ذهن نیست که دربازی‌های باقی تا نیم‌فصل سپاهانی از نداشتن یک خط دفاعی مطمئن آسیب‌های بیشتری ببیند و تنها راه خلاص از این گرفتاری استخدام یک مدافع وسط همه‌فن‌حریف است که بعید به نظر می‌آید در نیم‌فصل نقل و انتقالات چنین بازیکنی به تور سپاهانی بخورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار