ترمیم گنبد مسجد امام به عهده اداره اوقاف نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ترمیم گنبد مسجد امام(ره) به عهده اداره اوقاف نیست و در خصوص آن با اداره كل ميراث فرهنگي اختلاف داريم. اين مسجد موقوفات خوبی دارد اما بسیاری از این موقوفات تحت تصرف برخی مسئولان است كه حتي حق وقف را هم پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ترمیم گنبد مسجد امام(ره) به عهده اداره اوقاف نیست و در خصوص آن با اداره كل ميراث فرهنگي اختلاف داريم. اين مسجد موقوفات خوبی دارد اما بسیاری از این موقوفات تحت تصرف برخی مسئولان است كه حتي حق وقف را هم پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام رضا صادقی، صبح امروز در جلسه علني شوراي شهر اصفهان، اظهار كرد: اداره كل اوقاف می‌تواند با همکاری شهرداری و با استفاده از ظرفیت موقوفات پروژه‌های اقتصادی خوبی را دنبال كند. اگرچه از ابتداي فعاليت شهردار كنوني تعامل خوبي ميان اين دو نهاد بوده است.

وي با بيان اينكه در اصفهان 15 هزار موقوفه به ثبت رسيده كه هشت هزار موقوفه منفعتي و هفت هزار مورد آن مربوط به مساجد و تكايا است، افزود: اوقاف در سه حوزه فرهنگی، حوزه موقوفات و حوزه قرآنی فعالیت می‌كند که شهرداری نيز در بخشي از اين وظايف نقش مهمي دارد و آماده اين با شهرداري اصفهان در بخش فرهنگي هماري كنيم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار كرد: اوقاف اصفهان سال آينده میزبان مسابقات قرآنی کشوری است و شهرداري مي‌تواند در اين زمنيه همكاري خوبي با اين اداره كل داشته باشد. بیش از12 هزار نفر در اصفهان و 31 هزار نفر در استان در طرح حفظ قرآن شركت كرده‌اند. از اين تعداد 800 نفر در مسابقات کشوری شرکت کرده و 40 نفر به مسابقات بین المللی راه یافتند.

صادقي تصريح كرد: مسير رینگ چهارم ترافيكي اصفهان كاملا موقوفه است و حداقل خواسته ما از شورا این است که این مسیر را به نام خود واقف ثبت کنند. این موقوفه به وسعت 375 هکتار است و می‌توان سرمایه گذاری خوبی در این پروژه انجام داد. البته 400 منزل مسکونی نيز در این منطقه ساخته شده است.

وي خاطر نشان كرد: در بسیاری از پروژه‌های موقوفه می‌توان نگاه اقتصادی داشت تا مشکلات اقتصادی رفع شود. براي مثال امامزادگان ظرفیت خوبی برای گردشگری اسلامی دارد. برای تخریب موقوفاتی که قرار است پروژه‌هایی مانند فضای سبز یا سایر پروژه‌های شهرداری در آن اجرا شود ابتدا باید از اوقاف استعلام گرفته شود تا حق موقوفه مدنظر قرار گيرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: ترمیم گنبد مسجد امام(ره) به عهده اداره اوقاف نیست و در خصوص آن با اداره كل ميراث فرهنگي اختلاف داريم البته در این سه سال گذشته همکاری در زمينه ميراث تاريخي موقوفه بهتر شده است. مسجد امام (ره) موقوفات خوبی دارد اما بسیاری از این موقوفات تحت تصرف برخی مسئولان است و حق وقف را هم پرداخت نمی‌کنند.

صادقي با اشاره به افزایش کرایه‌های موقوفات شهر اصفهان گفت: به عنوان مثال مغازه‌های بازار هنر ماهانه پنج هزار تومان کرایه می‌دادند اما در دراز مدت این رقم به 300 هزار تومان افزایش يافت. بخشي از هتل عباسي نيز موقوفه است كه در گذشته به ازاي آن تنها 300 هزار تومان دريافت مي‌شد اما به مرور اجاره بهاي آن را به 60 میلیون تومان افزایش دادیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار