رشد گردشگری پاییزی با ایجاد جاذبه‌های شبانه

معمولاً فصل ورود گردشگران خارجی به شهر اصفهان، بهار و پاییز است. امسال هم در دوم ماه مهر و آبان، گردشگران به اصفهان آمدند، اما از آذرماه، این ورود محدود شد. مسافران داخلی هم در بهار و نوروز به اصفهان می‌آیند، ولی در پاییز به دلیل اینکه آغاز فصل تحصیل است، سفرها محدود می‌شود.

محمد مزین (راهنمای تور) - اصفهان امروز: معمولاً فصل ورود گردشگران خارجی به شهر اصفهان، بهار و پاییز است. امسال هم در دوم ماه مهر و آبان، گردشگران به اصفهان آمدند، اما از آذرماه، این ورود محدود شد. مسافران داخلی هم در بهار و نوروز به اصفهان می‌آیند، ولی در پاییز به دلیل اینکه آغاز فصل تحصیل است، سفرها محدود می‌شود.

در فصل بهار، روزها بلند است و به همین دلیل، گردشگرها، فرصت کافی برای استفاده از محیط دارند. در فصل پاییز، ساعت‌ها یک ساعت به عقب کشیده می‌شود و طول روزها هم کوتاه می‌شود و به همین دلیل، زمان گردشگران برای گردش در شهر محدود می‌شود، ضمن اینکه ما برنامه شبانه‌ای هم نداریم و تنها گزینه برای گردشگران در شب، برگشت به هتل است. این در حالی است که برای مثال، حافظیه شیراز تا 12 شب باز است و در اماکن تاریخی کرمان هم شب‌ها می‌توان شام خورد. اماکن تاریخی اصفهان هم با نورپردازی زیبا می‌توانند برای بازدید در شب جذاب شوند، اما در شرایط فعلی، در این اماکن قبل از غروب بسته می‌شود و فرصت‌ها از دست می‌رود.

برای فعال کردن گردشگری پاییزی اصفهان، باید به مناسبت اول آذر که روز اصفهان است، هفته بزرگداشت اصفهان برگزار کرد، چراکه در این مقطع از سال، به دلیل سرد شدن هوا، تعداد گردشگران کم می‌شود. در شرایط فعلی، هفته اصفهان، اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، درحالی‌که گردشگران در بهار به اصفهان می‌آیند و شاید برگزاری هفته اصفهان، تأثیر چندانی بر افزایش ورود آنها در این زمان از سال نگذارد.

به بهانه برگزاری هفته اصفهان در ابتدای آذرماه، می‌توان هتل‌ها و رستوران‌ها و اماکن گردشگری اصفهان را فعال و به برنامه‌های جنبی چون فعال شدن زورخانه‌ها، برگزاری جشنواره غذاهای بومی اصفهان، اجرای تئاتر مکتب اصفهان و موسیقی اصفهان در کاخ‌موزه چهلستون، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در پل شهرستان و اجرای آتش‌بازی شبانه فکر کرد. در این هفته، می‌توان ساعت بازدید بناهای تاریخی را هم افزایش داد. البته اگر رودخانه آب داشته باشد، اوضاع بهتر می‌شود. در شرایط فعلی، رودخانه عامل محدودکننده گردشگری پاییزی است.

برای پررنگ کردن گردشگری پاییزی اصفهان، باید جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن را فعال کرد و برای این کار باید تبلیغات کنیم و بهانه تبلیغات هم چیزی مثل هفته بزرگداشت اصفهان می‌تواند باشد. همیشه در مهرماه به دلیل آغاز سال تحصیلی، افت گردشگر اتفاق می‌افتد و در آذرماه هم هتل‌ها، مشتری کمتری دارند و به این بهانه می‌توانند در این ماه تخفیف بدهند یا به تورهای گردشگری یک‌روزه در اصفهان فکر کنیم. البته نکته اینجا است که گردشگران اروپایی به دلیل اینکه طبیعت سرسبزی دارند، طبیعت بهار یا پاییز اصفهان، جذابیت چندانی برایشان ندارد و بیشتر برای کویر پول خرج می‌کنند. بااین‌وجود می‌توان برای مثال برگ‌های پاییزی پیاده‌روی وسط خیابان چهارباغ خواجو یا خیابان عباس‌آباد را یک هفته جارو نکرد تا مناظر زیبایی برای جذب گردشگر ایجاد شود و از این مناظر عکس گرفت و منتشر کرد تا پاییز اصفهان، تبلیغ و شناخته شود. مسئله دیگر این است که در میدان امام(ره) رشت و خیابان تربیت تبریز، پیادهراه‌هایی وجود دارد، ولی در اصفهان، هنوز پیادهراهی برای جذب گردشگر نداریم، ضمن این‌که باید در مسیر پیادهراه، جذابیت‌هایی به وجود آوریم.

اگر این شرایط فراهم شود، گردشگرهای داخلی از شهرهایی چون تهران و گردشگرهای اروپایی در پاییز به اصفهان جذب می‌شوند، بویژهکه روند رو به رشد ورود گردشگر به اصفهان، در پاییز امسال افت پیدا کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار