انتقاد نماینده اصفهان از ناعادلانه بودن تقسیم بندی بودجه میان استان ها

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید این حقیقت تلخ را اعتراف کنیم که بودجه‌ای که سالانه به استان اصفهان تخصیص می‌یابد در مقایسه با بودجه سایر استان‌ها بسیار کمتر است به طوری که استان اصفهان در 31 استان در جایگاه 28 یا 29 قرار می‌گیرد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید این حقیقت تلخ را اعتراف کنیم که بودجه‌ای که سالانه به استان اصفهان تخصیص می‌یابد در مقایسه با بودجه سایر استان‌ها بسیار کمتر است به طوری که استان اصفهان در 31 استان در جایگاه 28 یا 29 قرار می‌گیرد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه توزیع بودجه سالانه استان و ناعادلانه بودن تقسیم‌بندی بودجه میان استان‌ها، اظهار کرد: یکی از مسائلی که حقیقتاً نه فقط برای استان اصفهان بلکه برای خیلی از استان‌ها مقداری زجرآور است تبعیضی است که در بودجه‌ریزی و پرداخت بودجه‌ها به استان‌ها وجود دارد به‌طوری که هضم چنین تبعیضی برای مردم خیلی سخت است.

وی افزود: نکته مهم این است که هر کاری که دولت بخواهد انجام دهد به صورت پایلوت ابتدا در استان اصفهان اجرا می‌کند و بعضاً اجرای برخی طرح‌ها به شکل پایلوت در استان اصفهان، استان را با چالش روبه‌رو می‌کند. در استان اصفهان با توجه به اینکه اولین استان صنعتی کشور است میانگین بیکاری در این استان در مقایسه با میانگین بیکاری در کشور 3 درصد بیشتر است، این در حالی است که چون اصفهان صنعتی است اصلاً نباید بیکاری داشته باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: این مشکلات به تقسیم ناعادلانه بودجه میان استان‌ها و فشارهایی که به کارخانه‌های صنعتی و تولیدی استان اصفهان وارد می‌شود بر می‌گردد. در جلساتی که با صنعتگران داریم می‌گویند فشارهایی که در استان اصفهان است در هیچ استان دیگری مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل این صنعتگران دفاتر خود را به استان‌های دیگر مانند تهران منتقل کرده‌اند تا یک‌سوم مالیاتی را که در اصفهان پرداخت می‌کنند در آنجا پرداخت کنند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: چرا باید فشار بر روی صنعتگر و تولید کننده اصفهانی باشد؟ چرا خواسته انجام نشدنی از اصفهان دارند که این استان در ورطه نابودی بیفتد؟ 10 سال است در مجلس هستم. آن اوایل کل بودجه پرداختی به استان اصفهان حدود یکهزارو 500 میلیارد تومان بوده است و هم اکنون تغییر چندانی در این پرداختی به وجود نیامده و حتی کمتر هم شده است. هرسال در حق تولید کننده و صنعتگر اصفهانی اجحاف می‌شود به‌طوری که باید مالیات مضاعف پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اگر واقعاً مردم اصفهان چنین مالیاتی را هرسال پرداخت می‌کنند باید نتایج آن را هم به‌طور ملموس حس کنند. استان اصفهان هرسال باید 6 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات پرداخت کند و از طرفی هم یک سری از استان‌هایی که نسبت به اصفهان تفاوتی ندارند خیلی کمتر از این مبلغ مالیات پرداخت می‌کنند. اگر بودجه استان اصفهان هرسال یک‌پنجم این مبلغ بود جای خوشحالی داشت، اما متأسفانه خیلی کمتر از یکهزار میلیارد تومان به استان اصفهان بودجه سالانه تخصیص می‌یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: باید این حقیقت تلخ را اعتراف کنیم که بودجه‌ای که سالانه به استان اصفهان می‌دهند در مقایسه با بودجه سایر استان‌ها بسیار کمتر است به‌طوری‌که استان اصفهان در 31 استان در جایگاه 28 یا 29 قرار می‌گیرد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه به اشتباه به استان اصفهان لقب استان برخوردار داده‌اند، گفت: در این 10 سالی که بنده شاهد بوده‌ام هر سال بودجه استان اصفهان در ردیف 28 یا 29 کشور قرار داشته است و هم‌اکنون اگر می‌گویند اصفهان برخوردار است باید این موضوع را به‌طور شفاف بیان و آن را ثابت کنند. اگر عمران و آبادی در اصفهان می‌بینید ناشی از هزینه‌هایی است که خود مردم کرده‌اند و مدیریت شهری و شهرداری‌ها از مردم پول می‌گیرند و صرف عمران و آبادی اصفهان می‌کنند.

وی افزود: حتی در موضوع احداث سالن اجلاس در اصفهان دولت نهم و دهم به ما فشار آوردند که نصف هزینه آن را شهرداری بدهد و نصفش را دولت خواهد داد. در مجلس عده‌ای مخالفت کردند که چرا سالن اجلاس باید در اصفهان ساخته شود. هم‌اکنون هم دولت به تعهد خود مبنی بر پرداخت نصف هزینه احداث سالن اجلاس عمل نکرده است و تاکنون اصفهان بودجه سنگینی را برای سالن اجلاس هزینه کرده است. این در حالی است که احداث سالن اجلاس یک مقوله ملی است و استانی نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: استان اصفهان هم یک استان ملی است. برای مثال تمام میهمانان خارجی که برای رییس جمهور می‌آیند بعد از تهران اولین مکانی که برای بازدید می‌روند اصفهان است و این نشان می‌دهد که اصفهان آبروی کشور است و باید به آن رسیدگی کنند و بحث زاینده‌رود را هم هر چه سریع‌تر باید با تشکیل کارگروهی به آن رسیدگی کنند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در تقسیم ناعادلانه بودجه میان استان‌ها لابی‌ها نقش اصلی را ندارند، گفت: البته لابی تأثیرگذار است، اما متأسفانه در کشور یک اصفهان ستیزی وجود دارد. نه‌تنها در مجلس این اصفهان ستیزی وجود دارد بلکه در دولت هم این مشکل دیده می‌شود. در دولت قبلی 6 یا 7 وزیر اصفهانی داشتیم پس چرا نتوانستند در هنگام بودجه‌ریزی کاری برای استان اصفهان انجام دهند. هم‌اکنون 4 وزیر اصفهانی و رییس دفتر رییس جمهور اصفهانی هستند، پس باید تلاشی برای اصفهان انجام دهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیا اینکه بودجه‌ریزی میان استان‌ها سلیقه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اولین استانی که در اخذ بودجه سالانه در ردیف اول قرار دارد نسبت به بودجه استان اصفهان، 6 برابر بیشتر دریافت می‌کند. اگر ما یکهزار میلیارد تومان می‌گرفتیم خوب بود. برای مثال بودجه‌ای که برای طرح‌های عمرانی به استان اصفهان تعلق می‌گیرد کمتر از 300 میلیارد تومان است که پرداخت همین اعتبار نیز با هزار اما اگر روبرو است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار