عدم برخورد جدی با جمع‌آوری میوه‌ها و مرکبات رنگ‌آور در اصفهان

با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه می‌کنند.

با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه می‌کنند.
به گزارش تسنیم، شاید رنگ‌کردن گنجشک و فروختن آن به جای قناری فقط یک ضرب‌المثل باشد، اما امروزه گروهی با نام دلال و مافیا، میوه‌های کال را رنگ می‌کنند و صدای کسی در نمی‌آید. در چند‌سال اخیر دیدن پرتقال و نارنگی خوش‌چهره در اواخر تابستان در سبد میوه خانواده‌ها مسئله‌ای عادی شده است؛ میوه‌هایی که برخلاف چهره خوب‌شان بعد از پوست کندن اغلب کال و ترش‌ مزه‌اند.
امسال باز هم فصل پاییز با ورود بی‌موقع و زودتر از موعد پرتقال رنگ‌آمیزی شده‌ای همراه شد که نه تنها مانند سال‌های گذشته بازار این محصول را با چالش مواجه کرد بلکه این بار زودتر از فصل برداشت به بازار آمد و هیچ عطر، طعم، مزه و کیفیت مناسبی هم نداشت.

دلالان و سودجویان بازار میوه، در ماه‌های اخیر با سوءاستفاده از تقاضای مصرف‌کننده و با برداشت پرتقال نارس و اقدام به رنگ‌آوری یا رنگ‌آمیزی، این محصولات را به عنوان میوه نوبرانه وارد بازار کرد‌ند. میوه‌های پاییزی از جمله مرکبات به‌دلیل دارا بودن ویتامین C در سبد غذایی پاییزی و زمستانی خانواده‌ها قرار دارد، اما رنگ‌کردن و عجله سودجویان برای فتح بازار میوه و فروش بیشتر، سبب شده تا یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی خانواده به مواد شیمیایی آلوده شود.

عدم برخورد جدی با جمع‌آوری میوه‌ها و مرکبات رنگ‌آور در اصفهان

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان با انتقاد نسبت به عرضه مرکبات رنگ شده در بازار میوه، گفت: متأسفانه پرتقال‌های نارس توسط واسطه‌ها و دلالان در کارخانه‌های شمال کشور رنگ‌آمیزی شده و توسط همین افراد وارد تمام استان‌ها می‌شوند.

نوروزعلی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون پرتقال و نارنگی‌های رنگ شده که وارد بازار میوه شده است، اظهار داشت: نابودی بخش زیادی از پرتقال‌ها بر اثر سرمازدگی در سال گذشته سبب شد تا امسال برخی از کشاورزان محصول پرتقال و نارنگی خود را زودتر از موعد برداشت کنند و متاسفانه برخی افراد سودجو برای مطلوب نشان دادن مرکبات به استفاده از رنگ‌های صنعتی و غیرمجاز رو آوردند.

وی با بیان اینکه عرضه مرکبات رنگ‌آمیزی شده در تمام کشور رخ داده بود، افزود: با اطلاع از این موضوع خرید و فروش این پرتقال‌ها ممنوع اعلام شد و بیش از 10 تن مرکبات رنگ‌آوری جمع‌آوری شده است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش اصفهان در پاسخ به اینکه اتحادیه برای جمع‌آوری مرکبات رنگ‌آمیزی از بازار شهر آیا اقدامی کرده است، تاکید کرد: این اتحادیه در 11 آبان ماه طی نامه‌ای به بازرسی اتاق اصناف، سازمان صنعت و معدن و معاونت غذا و دارو خواستار جلوگیری از عرضه و جمع‌آوری میوه‌ها و مرکبات رنگ‌شده در بازار اصفهان شد.

وی با انتقاد از اینکه در اصفهان هنوز هیچ برخورد جدی با جمع‌آوری میوه‌ها و مرکبات رنگ‌آوری نشده و خطر استفاده از این میوه‌ها وجود دارد، گفت: در دی ماه با ورود مرکبات طبیعی بساط میوه‌های رنگ‌آمیزی در اصفهان برچیده می‌شود.

اسماعیلی پیرامون اینکه 10 سال پیش از این همزمان با عید نوروز پرتقال‌های خوش طعم با رنگ طبیعی برای عرضه وارد بازار می‌شد، اظهار داشت: در حال حاضر عرضه و توزیع پرتقال‌های تامسون شمال رنگ‌‌آمیزی توسط دلالان در بازار که زمان برداشت آن از اواخر آذر تا دی ماه است، سلامت مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته است.

وی افزود: هم اکنون پرتقال‌های شمال کشور به رنگ طبیعی رسیده‌اند و با برداشت آنها در اواخر آذر ماه و ورود این مرکبات آبدار در ماه دی، دست دلالان از بازار میوه کوتاه می‌شود.

سونامی واردات مرکبات رنگ شده در سکوت دستگاه‌های متولی

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌‌بار اصفهان پیرامون مرکبات رنگ شده و ورود آن‌ها زودتر از موعد برداشت در بازار، گفت: میوه‌های رنگ آمیزی شده که مشکلات حاد و خطرناک‌تری دارند توسط ناظرانی از اداره صنعت، معدن و تجارت، مجامع صنفی و اتحادیه مورد بازرسی قرار گرفته و با مشاهده تخلفات برخورد شدید با افراد سودجود می‌شود.

محمدصادق ریاحی در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت استان اصفهان مسئولیت جمع‌آوری میوه‌های رنگ شده را از بازار برعهده دارد، اظهار داشت: اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان اجازه هیچ‌گونه نظارت و سرکشی بر این نوع مرکبات ندارد و فقط چنانچه مشکل‌ساز و خطرناک باشد با افراد متقلب برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا طی چندین سال گذشته اقدامی اساسی و برخورد جدی با افراد سودجو در واردات میوه‌های رنگ شده در بازار کشور نشده است، افزود: دستگاه‌های متولی امر استاندارد و بهداشت کشور باید به این موضوع مهم رسیدگی کنند، اما متاسفانه هیچ‌گونه مداخله‌ای نمی‌کنند و دلالان و واسطه‌ها هم با سوءاستفاده از فرصت با جان مردم بازی می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌‌بار اصفهان پیرامون اینکه ما رنگ‌آوری میوه‌ها را رد می‌کنیم چرا که از نظر پزشکی مشکل ایجاد می‌کنند، بیان کرد: رنگ‌آمیزی مرکبات در اصفهان انجام نمی‌شود، بلکه در شمال و جنوب کشور میوه‌های نارس را در سیترینگ شستشو می‌دهند و پس از رنگ‌آوری برای عرضه روانه بازار می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که با ضررهای جبران ناپذیر میوه‌های رنگ‌شده چرا از واردات این نوع مرکبات در بازار اصفهان جلوگیری نمی‌شود، گفت: منع واردات آن برعهده دیگر مسئولان استان است و ما هیچ‌گونه کنترلی نمی‌توانیم داشته باشیم و فقط با افرادی که بیش ‌از حد مجاز میوه‌ها را رنگ کردند برخورد می‌کنیم.

ریاحی ادامه داد: وقتی مرکبات رنگ‌شده توسط دلالان و واسطه‌ها با کانتینرهای مختلف در سراسر کشور توزیع می‌شود باید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد به آنها رسیدگی کنند.

وی با اشاره به واردات مرکبات از دو منطقه بزرگ کشور به بازار اصفهان، اظهار داشت: به‌زودی رنگ پرتقال‌های جنوب بهتر شده و پرتقال شمال هم با رنگ‌آوری طبیعی و برداشت در اواخر آذر ماه از دی ماه وارد بازار اصفهان می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌‌بار اصفهان پیرامون قیمت پرتقال‌ با رنگ‌های طبیعی از شمال و جنوب کشورمان، بیان کرد: قیمت‌ها بستگی به عرضه و تقاضای بازار دارد و نمی‌توانیم از هم‌اکنون پیش‌بینی کنیم، زیرا سال گذشته با وجود وفور پرتقال در شمال کشور سرمازدگی سبب یخ‌زدگی مرکبات شد و نرخ‌ها ناگهان دستخوش افزایش شدند و امسال باید منتظر شرایط بازار و آب و هوا هم بود.

وی افزود: چنانچه میوه‌های کشاورزی با درصد بالایی به خارج از کشور صادر شود قیمت مرکبات هم در بازار متناسب خواهد بود و دست دلالان هم از جیب کشاورزان و مصرف‌کنندگان کوتاه می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار