کاهش ۳۰ درصدی تصادفات رانندگی در بزرگراه های اصفهان

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با نصب دوربین های ثبت تخلف سرعت، شدت تخلفات رانندگی در بزرگراههای شهر اصفهان به شدت کاهش پیدا کرده و شاهد کاهش ۳۰ درصدی تصادفات رانندگی طبق اعلام پلیس راهور در بزرگراه ها بوده ایم.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با نصب دوربین های ثبت تخلف سرعت، شدت تخلفات رانندگی در بزرگراههای شهر اصفهان به شدت کاهش پیدا کرده و شاهد کاهش ۳۰ درصدی تصادفات رانندگی طبق اعلام پلیس راهور در بزرگراه ها بوده ایم.

به گزارش ایمنا، تا به حال برای شما این سؤال به وجود آمده که چرا «محدودیت سرعت» در بزرگراهها وجود دارد؟ به طور حتم اولین جوابی که در ذهن‌تان می‌آید، این است که برای کاهش خطرهای احتمالی در سرعت‌های بالا برای رانندگان؛ اما محدودیت سرعت نه تنها برای سرعت‌های بالا بلکه برای سرعت‌های پایین هم وجود دارد چرا که حفظ امنیت رانندگان بسیار مهم است.

ترافیک بی‌نظم و خلاف‌های متعدد رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراه ها، امروزه بر کسی پوشیده نیست؛ به گفته کارشناسان، تداوم این وضع به نفع هیچ‌کس نیست و پیامدهای ناگوار آن از هر نظر به خوبی قابل لمس و مشاهده است.

تحقیقات نشان داده تقریبا اکثر افراد این درک و فهم را دارند که چه سرعتی امنیت و آسایش خود و دیگر رانندگان را فراهم می‌کند اما با این وجود آیا با برداشتن محدودیت سرعت افراد با سرعتی بالاتر از حد استاندارد حرکت می‌کنند؟
در یکی از بزرگراههای آلمان به نام (Autobahn) محدودیت سرعت وجود ندارد . این بزرگراه به رانندگان اجازه می‌دهد که با هر سرعتی که دوست دارند حرکت کنند اما سرعت متوسط در این محور ۸۰ مایل بر ساعت ثبت شده است؛ این مطلب نشان می‌دهد که با وجود عدم محدودیت سرعت افراد ترجیح می‌دهند که در محدوده امن سرعت حرکت کنند .
رانندگان علاقه‌مندند که با سرعتی که احساس راحتی می‌کنند حرکت کنند. آنها در واقع سرعت خود را به طور ناخودآگاه با سرعت خودروهای اطراف خود هماهنگ می‌کنند .
آیا تا به حال بدون این که خود متوجه شده باشید از حد سرعت مجاز خارج شده‌اید؟ بله سرعت حرکت شما بدون آنکه خودتان متوجه شوید تحت تاثیر سرعت خودروهای اطرافتان است .
مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه شود این است که ما باید با سرعتی حرکت کنیم که امنیت خود و دیگر رانندگان را تهدید نکند و این فلسفه بوجود آمدن محدودیت سرعت در بزرگراههاست.

سرعت خودروها بر اساس تابلوهای هشدار دهنده

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ارتباط با قوانین رانندگی در بزرگراه های شهری به خبرنگار ایمنا می گوید: شهر اصفهان با توجه به توسعه شبکه معابر طی سال های اخیر به جهت ایجاد شریان های شهری و بزرگراه ها بر اساس طرح تفصیلی، گام های بلندی برداشته که از جمله این اقدامات تکمیل حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان بوده است.


علیرضا صلواتی ادامه می دهد: در حال حاضر ۴۶ کیلومتر بزرگراه پیرامون شهر اصفهان وجود دارد و در کنار آنها بزرگراه امام خمینی(ره) به طول ۱۰ کیلومتر قرار دارد که بسیاری از دسترسی های درون شهری را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در هر شهری بسته به شرایط آن شهر رفتارهای ترافیکی شهروندان متفاوت است، تصریح می کند: سرعت، بسیار مهم است و حرکت در معابر محلی، فرعی، اصلی و شریانی ضوابط خاص خود را دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه می دهد: در بزرگراه ها باید سرعت مطمئنه را رعایت کرد، اگر سرعت خودروها بر اساس تابلوهای هشدار دهنده باشد، هیچ گونه تصادفی در بزرگراه ها اتفاق نخواهد افتاد.

وی حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم در رمپ های خروج از بزرگراهها، ورود ایمن به بزرگراه ها و ممنوعیت ورود موتورسیکلت ها به بزرگراه ها را بسیار حائز اهمیت می داند وتاکید می کند: بزرگراه های خرازی، شهدای صفه و دستجردی در ساعات پیک از خودرو اشباع می شود و اگر تصادفی رخ دهد، بار شبکه را دچار اخلال می کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه کل رینگ سوم شهر اصفهان مجهز به دوربین های کنترل سرعت است و دوربین های پلاک خوان نیز رصد می شوند، خاطرنشان می کند: خوشبختانه با نصب دوربین های ثبت تخلف سرعت، شدت تخلفات رانندگی به شدت کاهش پیدا کرده و شاهد کاهش ۳۰ درصدی تصادفات رانندگی طبق اعلام پلیس راهور در بزرگراه ها بوده ایم.

وی به کاهش تصادفات منجر به فوت در شهر اصفهان اشاره و تاکید می کند: رعایت قوانین رانندگی کمک می کند شهری ایمن داشته باشیم.

صلواتی می گوید: در بزرگراه های درون شهری نهایت سرعت ۷۰ تا نهایت ۹۰ کیلومتر است که البته بستگی به بزرگراه ها و تابلوهای هشدار دهنده متفاوت است و امیدواریم رانندگان با رعایت آنها ترافیک راحت تر و رانندگی ایمن تری داشته باشند.

رانندگی در اصفهان نوعی مسابقه برای زودتر رسیدن به مقصد است

روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی درباره عوامل تأثیرگذار در رانندگی افراد می‌گوید: رانندگی به عنوان یک رفتار تحت تأثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی است و بی تردید وضعیت جسمی، صفات شخصیتی، وجود یا عدم وجود نابسامانی‌های روانی و هوش و رشد اخلاقی افراد در نحوه رانندگی در ایران نقش دارد.

دکتر فربد فدایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی را نیز مهم می داند و تصریح می کند: برای نمونه راننده خلافکار ایرانی زمانی‌ که در آلمان یا اتریش رانندگی می‌کند، تابع مقررات است و تعداد و ماهیت خلاف‌های او مانند ایران نیست.

وی معتقد است که رانندگی بدون داشتن صلاحیت‌های روانی، ذهنی، هوشی، فنی و بدون حصول به درجه‌ای از اجتماعی شدن، به معنی شروع به قتل است.

این روانپزشک دراین رابطه چند مثال می‌آورد: «فردی فکر می‌کند می‌تواند از خودروی جلویی سبقت بگیرد قبل از آن که با خودروی روبرویی مصادف شود، اما محاسبه او غلط است و تصادف خونین اتفاق می افتد؛ فرد دیگری فکر می‌کند می‌تواند بدون کم کردن سرعت و به طور ناگهانی گردش به چپ کند، زیرا راننده مقابل از ترس تصادف لابد می‌ایستد. اما راننده مقابل بدون ایستادن یا کاهش سرعت به راه خود ادامه می‌دهد و در نتیجه تصادف وحشتناکی به وقوع می‌پیوندد یا فرد دیگری فکر می‌کند می‌تواند بدون توقف از فرعی به اصلی بپیچد، زیرا لابد راننده در جاده اصلی ترمز می‌کند، اما راننده در جاده اصلی ترمز نمی‌کند، زیرا راه را متعلق به خود می‌داند و فکر می‌کند لابد راننده جاده فرعی می‌ایستد که بازهم تصادف شدیدی روی می‌دهد. ‌


وی اضافه می کند: بی‌تردید باید بخشی از آموزش‌های رانندگی در ایران به جنبه‌های اجتماعی رفتارها اختصاص یابد و پرسش‌های مرتبط با سنجش رفتارهای اجتماعی در امتحان کتبی رانندگی وارد شود.

دکتر فدایی معتقد است رانندگی در اصفهان، نوعی مسابقه برای زودتر رسیدن به مقصد و بالاتر از آن، تلاش برای زنده ماندن است، زیرا گاهی رفتارهایی از برخی رانندگان ملاحظه می‌شود که با خطر زیاد صدمه زدن به دیگران و جراحت آنان همراه است؛ برای نمونه، با خودرو در حال عبور از چهارراه هستید، ناگهان خودروی دیگری از منتهی الیه سمت راست به سمت چپ می‌پیچد و جلوی همه خودروهایی را که به طور مستقیم حرکت می‌کنند، می‌گیرد و اگر آنان به سرعت ترمز نکنند، تصادف شدیدی روی می‌دهد.

وی ادامه می دهد: در واقع این راننده می‌باید از قبل به خط سمت چپ خیابان می‌رفت و با زدن راهنما تصمیم خود را برای گردش به چپ اِعمال می‌کرد، اما از آنجا که او به خوبی اجتماعی نشده است و نمی‌داند نفع و صلاح همگی و از جمله خود او در رعایت قوانین است، راه حلی را انتخاب می‌کند که به ظاهر برای او سود بیشتری دارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار