رشد اصفهان در شاخص ‌های مهم اقتصادی

بررسی تغییرات شاخص‌های اختصاصی در بخش اقتصادی یکی از مهمترین راه‌های شناخت دقیق فضای اقتصادی است، به‌طورقطع مطالعه دقیق بر روی این شاخصه‌ها می‌تواند تصویری جامع از فضای اقتصادی در اختیار مردم و مسئولان قرار دهد و راه را برای فعالیت و برنامه‌ریزی بهتر هموار سازد.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : بررسی تغییرات شاخص‌های اختصاصی در بخش اقتصادی یکی از مهمترین راه‌های شناخت دقیق فضای اقتصادی است، به‌طورقطع مطالعه دقیق بر روی این شاخصه‌ها می‌تواند تصویری جامع از فضای اقتصادی در اختیار مردم و مسئولان قرار دهد و راه را برای فعالیت و برنامه‌ریزی بهتر هموار سازد. در همین راستا آمار شاخص‌های مختلف اقتصادی استان نیز به‌صورت منظم برداشت‌شده و در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. در جدیدترین آمار منتشرشده از شاخص‌های اقتصادی استان اصفهان نکات جالبی وجود دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم. در این شاخص‌ها، یکی از مهمترین مباحث مربوط به نرخ تورم است، در این زمینه نرخ تورم استان اصفهان در شهریور‌ماه سال جاری به 6/8 درصد رسید که 2/0 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن را نشان می‌دهد، این در حالی است که نرخ تورم در سه ماه خرداد، تیر و مرداد سال جاری 8/8 درصد برآورد شده بود. بر اساس اطلاعات، نرخ تورم ماهانه استان در شش‌ماهه نخست سال جاری همواره بیش از هشت درصد برآورد شده و در بیشترین حالت در خرداد، تیر و مرداد به 8/8 درصد رسیده و در کمترین میزان 3/8 درصد در فروردین‌ماه ثبت‌شده است. مانده کل سپرده‌های استان اصفهان در سه‌ماهه دوم سال 96 با 8/13 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 750 هزار میلیارد ریال رسیده است، در زمینه بورس نیز در سه‌ماهه دوم سال جاری 4488 میلیارد ریال سهام و حق تقدم در بورس اصفهان معامله شد که نسبت به سه‌ماهه دوم 95 3/5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. مجموع درآمدهای مالیاتی استان اصفهان در سه‌ماهه دوم سال 96 به 15611 میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 8/16 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ 14 درصد بیکاری در استان اصفهان

نرخ مشارکت اقتصادی برای مردان در سه‌ماهه دوم سال جاری به 4/64 و برای بانوان به 3/18 درصد رسیده است، همچنین در همین مدت نرخ مشارکت اقتصادی مناطق شهری 2/41 درصد و در مناطق روستایی 3/43 درصد به ثبت رسیده است. اما یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی مربوط به نرخ بیکاری است، وضعیت استان اصفهان در این بخش به این‌گونه است که نرخ بیکاری در سه‌ماهه نخست سال 96 با افزایش 4/0 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 1/16 درصد و در سه‌ماهه دوم سال جاری با 4/3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 95 به 14 درصد رسیده است. بر اساس برآوردها، در سه‌ماهه دوم سال جاری 3/10 اشتغال استان در بخش کشاورزی، 6/43 درصد در بخش صنعت و 1/46 درصد اشتغال در بخش خدمات بوده است. میزان حمل کالا از جاده‌های استان نیز با افزایش بیش از 7/8 درصدی در سه‌ماهه دوم 96 به 12176 هزار تن رسیده درحالی‌که میزان جابه‌جایی مسافر از طریق خطوط جاده‌ای استان در همین بازه زمانی با کاهش 7/3 درصدی به 3786 هزار نفر رسیده است.

بازدید بیش از 721 هزار و 600 گردشگر از بناهای تاریخی استان

294 جواز تأسیس واحد صنعتی در سه‌ماهه دوم سال جاری در استان صادرشده که رشد بیش از 37 درصدی در مقایسه با مدت مشابه رانشان می‌دهد، تعداد معادن فعال استان در این بازه نیز به 811 عدد رسید که بیش از 5 درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان ارزش صادرات از مبادی گمرکی استان در سه‌ماهه دوم سال جاری با 1/2 درصد افزایش به 204 میلیون دلار رسید، در همین بازه زمانی میزان صادرات استان از مبدأ تولید استان با افزایش حدود 30 درصدی به 370 میلیون دلار رسید و ارزش میزان واردات از مبادی گمرکی استان نیز به 85 میلیون دلار رسید که نسبت به سه‌ماهه دوم 95 حدود 28 درصد رشد را نشان می‌دهد. اما آمار در بخش گردشگری به این شکل است که در سه‌ماهه دوم سال جاری بیش از 721 هزار و 600 گردشگر داخلی و خارجی از اماکن و بناهای تاریخی استان بازدید داشتند که بیش از 36 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال 95 نشان می‌دهد. وضعیت استان اصفهان در چند بخش از تولیدات کشاورزی نیز به این شرح است که در سه‌ماهه دو سال جاری در تولید شیر با تولید 312413 تن شاهد افزایش بیش از سه‌درصدی، در تولید گوشت مرغ با 51100 تن تولید شاهد افزاش بیش از 16 درصدی و در تولید آبزیان با 1100 تن تولید، شاهد افزایش 2/12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 95 هستیم. این آمار تنها بخشی از وضعیت کلی اقتصاد استان اصفهان را نشان می‌دهد و به‌طورقطع بررسی روند تغییرات در هرکدام از آنها و عوامل تأثیرگذار بر نوسانات این شاخص‌ها به زمان زیادی نیاز دارد، با این تفاسیر به نظر می‌رسد استان اصفهان در بسیاری شاخص‌های مهم اقتصادی در حال حرکت رو به رشد است اما همچنان جای کار بیشتر در بهبود هر چه بیشتر فضای اقتصادی استان به‌خوبی احساس می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار