تجهیزات دانشگاه ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نوسازی می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی ،تجهیزات دانشگاه‌ها نوسازی می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی ،تجهیزات دانشگاه‌ها نوسازی می شود.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور غلامی شامگاه چهارشنبه هنگام دیدار با مسئولان و استادان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: قرار بود این مبلغ به صورت وام با تنفس 2 ساله باشد اما با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری انجا م گرفته مقرر شد این رقم به صورت کمک به دانشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
غلامی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سالجاری بودجه دانشگاه‌ها بصورت کامل پرداخت شود.
وی همچنین با اشاره به آغاز آمایش و سازماندهی آموزش عالی کشور گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پشتوانه بسیار خوبی است و ما باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم برنامه داریم که در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری کارهای ماندگار انجام شود، افزود: تقویت دانشگاه‌ها و تجمیع به‌معنای هدفمند کردن و مأموریت گرا کردن مراکز متعدد دانشگاهی کشور از جمله برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی تصریح کرد: برگرداندن دانشگاه‌هایی مانند پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان به مأموریت های قانونی خودشان، کار بسیار سختی است اما وزارت علوم اراده کرده است که این سازماندهی و سامان‌دهی را روی دانشگاه‌های اصلی کشور انجام دهد.
وی بخش آموزش کشور را نیازمند یک انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: از زمانی که دانشجو بودم تا کنون مدل کلاس‌های تئوری ما در دانشگاه‌ها یک گونه بوده است.
وی با اشاره به تحول نیافتن در برخی کلاس‌های عملی به دلیل ضعف امکانات، افزود: لازم است از متخصصان و صاحب ‌نظران با تجربه‌های گوناگون در این عرصه بهره گرفت.
وی با انتقاد از تراکم برنامه‌های درسی و روش‌های آموزشی گفت: تربیت دانشجو در کلاس هم باید با نگاه تربیت اسلامی و هم با نگاه تربیت علمی باشد.
به گفته وی، کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها از لحاظ جمعیتی و انگیزه ای، فرصت فراغت نسبی را برای تغییر و تحول در بخش آموزشی در اختیار می‌گذارد.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در بسیاری از دانشگاه‌ها برای پژوهش‌ها هدف نداریم، تصریح کرد: استادان بدلایلی مانند خواست دانشجویان و یا امکانات و تجهیزات کم، فعالیت های پراکنده زیادی انجام می‌دهند که لازم است سازماندهی کارهای پژوهشی در قالب گروه‌های پژوهشی هدفمند انجام شود.
وی هدف از فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه ها را تربیت دانشجو به عنوان یک شخص معتقد به تعالی و پیشرفت کشور، اخلاق‌مدار، متدین و تلاشگر عنوان کرد و افزود: باید در مجموعه دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را با کمک اساتید پیش ببریم.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این دیدار گفت: این دانشگاه پس از 40 سال کار وتلاش با ارائه دستاوردهای ارزشمند دارای ظرفیت‌هایی کم نظیر است بطوریکه همه رشته‌های مهندسی کشور در این دانشگاه وجود دارد.
دکتر سید محمود مدرس هاشمی با اشاره به فعالیت پژوهشکده‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و فناوری زیر دریا، آب و آبفا، فولاد، نانو فناوری و مواد پیشرفته، زیست فناوری و مهندسی زیستی، اویونیک و صنعت حمل و نقل در دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان دارای کمترین تعداد مقالات نامعتبر در کشور است.
وی با تأکید بر حرکت این دانشگاه از طرح‌ها و قراردادهای پراکنده و جزئی به سمت طرح‌های کلان و قراردادهای بزرگ، گفت: حضور در بین 800 دانشگاه برتر دنیا، حضور در بین 100 دانشگاه برتر آسیا و حضور در میان 100 دانشگاه برتر جوان دنیا از افتخارات بین‌المللی این دانشگاه محسوب می شود.
وی با اشاره به چشم‌انداز دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404 افزود: در این افق، دانشگاهی برخوردار از فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت گرا مورد هدف است که دارای مرجعیت علمی و فناوری در آسیا، سرآمد در تربیت دانش‌آموختگان توانمند در تراز جهانی، تأثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی خود و یکی از سه دانشگاه برتر کشور برای تحقق جامعه دانایی محور خواهد بود.
در این دیدار مسائلی مانند توجه ویژه به افزایش بودجه دانشگاه ها، لزوم در نظر گرفتن توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات و امکانات، نقش‌آفرینی وزارت علوم در سپردن مسئولیت حل چالش‌های گوناگون کشور به دانشگاه‌ها، توجه به ارتقای تجهیزات پژوهشی دانشگاه ها، توجه به استقلال دانشگاه‌ها، تسهیل قوانین و حمایت بیشتر از طرح‌های دانش‌بنیان و توجه ویژه به آمایش آموزش عالی کشور از سوی تعدادی از رؤسای دانشکده ها و پژوهشکده ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد.
در این بازدید، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از طرح های پژوهشی کلان پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز ابررایانش شیخ بهایی و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه نیز در شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور که با حضور رؤسای 13 دانشگاه برتر کشور برگزار می شود حضور خواهد یافت.
13 دانشگاه برتر و سطح یک کشور شامل دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار