اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال و بختیاری

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر توسعه خطوط ریلی در جنوب به شمال و شرق به غرب کشور، گفت: امیدواریم اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است به‌زودی اجرایی شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر توسعه خطوط ریلی در جنوب به شمال و شرق به غرب کشور، گفت: امیدواریم اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است به‌زودی اجرایی شود.

به گزارش ایمنا ، علی کاظمی باباحیدری، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع انتقال باراز جاده به ریل و اولویت دولت بر توسعه حمل‌ونقل ریلی افزود: تمایل به استفاده از حمل‌ونقل ریلی در کل جهان وجود دارد و درحالی‌که نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان با موضوع حفظ محیط‌زیست روبرو هستیم ترجیح بر حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید اکثر مسئولان قرار دارد.

وی بابیان اینکه سیستم حمل‌ونقل ریلی حافظ و سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ورود فنّاوری روز به راه‌آهن، علاوه بر موضوع محیط‌زیست، ایمن بودن و سریع بودن در حمل حجم بالای بار از دیگر مزایای حمل‌ونقل ریلی است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به شرایط سوق‌الجیشی ایران و شرایط مطلوب ترانزیت در کشورمان، اظهار داشت: در موضوع حمل‌ونقل زمینی بار بهترین وسیله برای ارتباط کشورهای منطقه به یکدیگر، مخصوصاً همسایگان شمالی کشورمان به سایر کشورهای همسایه، حمل‌ونقل ریلی است و این مسئله سبب شده تا ارگان‌ها و نهادها توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل ریلی داشته باشند.

کاظمی باباحیدری با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره، خاطرنشان کرد: هم دولت و هم مجلس توسعه خطوط ریلی را در دستور کار و برنامه‌های خود دارد. نمایندگان در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به این امر داشتند که این توجه بایستی تداوم پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است خطوط ریلی در سراسر کشور توسعه داشته باشند، گفت: بخصوص توسعه این خطوط در جنوب به شمال و شرق به غرب کشور ضروری است تا ارتباط همه‌جانبه با کشورهای اطراف برقرار شود.

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد در مجلس گفت: مجلس و بخصوص کمیسیون برنامه و بودجه در تلاش‌اند که کمک‌های متعددی را به توسعه ریلی داشته باشند، اما باید دولت در این زمینه پیش‌قدم باشد و معاون وزیر راه و شهرسازی در حمل‌ونقل ریلی چانه‌زنی‌ها و چکش‌کاری‌های اصلی مربوط به آن را انجام دهد.

وی افزود: خوشبختانه در بازدیدی که اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه از راه‌آهن و کنترل ترافیک آن داشتند، گزارش‌های بسیار خوبی ارائه شد که در آن بسیاری از مناطق حساس دیده‌شده است که یکی از آن نقاط که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود اتصال راه‌آهن ۲ استان بزرگ اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است.

کاظمی باباحیدری، با اعلام آمادگی از سوی مجلس برای کمک به راه‌آهن از دو طریق بودجه درون کشور و تصویب فاینانس برای توسعه راه‌آهن اظهار داشت: البته توجه داشته باشید با توجه به مسائل اقتصادی کشور و موضوع تحریم‌ها بودجه درون کشوری خیلی نمی‌تواند جوابگوی توسعه راه‌آهن باشد و نیاز است که به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مانتوانیم مسیرهای ترانزیتی خود را برای حمل بار منطقه فعال کنیم کشورهای دیگر از این موقعیت به نفع خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شنیده‌ام که برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند که با استفاده از هواپیماهای غول‌پیکر حمل بار منطقه را به عهده می‌گیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: چنین نکاتی جای تأمل دارد که چرا ایران با داشتن بنادر خوب و فعال، ارتباط با آب‌های جنوب از یک‌سو و از سوی دیگر ارتباط با دریای خزر و کشورهای آسیای میانه و همچنین ارتباط با اروپا و رابطه خوب با کشورهایی چون عراق و پاکستان و هندوستان چرا در این زمینه پیشرو نیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از قوانین مصوب مجلس درباره حمل نقل ریلی اجرا نمی‌شود یا اینکه ناقص اجرا می‌شود، افزود: بهتر است این سؤال را از دولت بپرسید، دولت باید این قوانین را اجرا کند. البته نمایندگان هم باید بعد دوم تصویب هر قانون یعنی نظارت بر اجرای آن را در نظر داشته باشند.

کاظمی بابا حیدری با بیان اینکه اگر ایرادی در زمینه قوانین تصویب‌شده وجود دارد باید برطرف شود، اظهار داشت: این قوانین نباید معطل بمانند، اگر ما دنبال توسعه اقتصاد هستیم یکی از راه‌های آن اجرای این قوانین است. تسهیل آمدوشد و ترانزیت به یک منطقه موجب توسعه آن می‌شود. این جای سؤال دارد که چرا باید قانونی تصویب شود که درصد اندکی از اجرای آن پیش برود؟


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار