فرش دستباف در اولویت مسئولان دولتی نیست

تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف شهرضا از بی اعتنایی به بازاریابی جهانی، کاهش تقاضای داخلی، بی انگیزگی بافندگان به سبب درآمد اندک در بازار می‌گویند و خواستار سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تر را برای کمک به این صنعت اشتغال‌زا هستند.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف شهرضا از بی اعتنایی به بازاریابی جهانی، کاهش تقاضای داخلی، بی انگیزگی بافندگان به سبب درآمد اندک در بازار می‌گویند و خواستار سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تر را برای کمک به این صنعت اشتغال‌زا هستند.
به گزارش تسنیم ، صنعت فرش دستباف ایرانی از سالیان طولانی به عنوان یک ابزار فرهنگی ایران شناخته می‌شد. این هنر آنقدر جذابیت دارد که چشم‌ها را خیره کرده و دل‌ها را در گرو خود مسحور می‌سازد، اما این هنر برخلاف حرکت پر قدرت دیرینه‌اش امروز در پیچ و خم گرفتاری‌های زندگی ماشینی قرار گرفته و دوران سختی را می‌گذراند. نبود حمایت‌های دولتی، آشفتگی مدیریتی در قبال آن و البته بی‌توجهی قاطع به تولیدکنندگان ماهر و زبردست این هنر دیرین سبب شده که امروز رقبای خارجی ما ارزش این کالا را با جنس‌های تقلبی و کپی برداری شده خود در جهان تغییر داده و بازار خارجی را از ایران بربایند.
سال‌هاست که فرش دستباف قصه پر غصه‌ای دارد، فرش دستباف در هر گوشه کشورمان جایگاه اختصاصی خود را دارد که با آداب و فرهنگ بومی منطقه عجین و در هم آمیخته است، مشکلات فرش دستباف متاسفانه در همه جا دیده می‌شود جایی نیست که در گوشه و کنار کشور از مشکلات فرش بی‌بهره باشد.

در شهرضا برای نخستین بار در دنیا فرش برجسته توسط استاد علی خدادادی بافته شد، این فرش یکی از گونه‌های نادر و بی‌نظیر فرش است، او چنین فرشی را بافته که بافنده‌های ایرانی به بافنده بودن افتخار کنند، که دختران پنجه طلایی این کشور فراموش نشوند، که مسئولان به این هنر توجه ویژه داشته باشند، هنوز کسی نتوانسته برای قالیچه بوستان قیمتی مشخص کند، مرحوم علی خدادادی قالیچه را به مردم ایران هدیه کرده است.

فرش دستباف در اولویت مسئولان دولتی نیست

رئیس اتحادیه فرش دستباف با انتقاد از اینکه فرش دستباف فقط برای مسئولان دولتی محترم است اما در اولویت آنان نیست، به خبرنگار تسنیم گفت: به این دلیل این هنر و صنعت امروز وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کند.

امان الله رهبر افزود: شهرضا در گذشته بیش از 130 کارخانه رنگ خومه قالی داشت که همه آنها امروز تعطیل شدند و این یعنی فرش در شهرضا به نابودی رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از 130 تولیدکننده فرش در شهرضا در گذشته فعالیت می‌کردند که امروز تنها من به این کار مشغول هستم، گفت: به بافندهای شهرضا کمکی نمی‌شود و مواد اولیه قالی گران است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف شهرضا با اشاره به اینکه حدود 10 سال است که بازار با کسادی شدیدی روبه‌رو است، بیان کرد: 800 دستگاه تولید فرش دستباف در شهرضا امروز به 20 دستگاه رسیده است.

وی با اشاره به خلاء وجود تجار سرمایه‌گذار فرش در شهرضا، حاطرنشان کرد عدم وجود مراکز تامین و توزیع مواد اولیه از مشکلات فرش بافان شهرضا است.

رهبر با اشاره به مشکلات هنر فرش در شهرضا، تصریح کرد: خریدار قالی نیست و دستمزد بافندگان بالا است، دولت از بافندگان فرش دستباف حمایت نکرده، بعد از تحریم‌ها، بازارهای هدف را از دست دادیم نمی‌توانیم فرش بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه قالی شهرضا به تمام دنیا صادر می‌شود و در مغازه‌های ایتالیا فرش شهرضا به فروش می‌رسد، بیان کرد: بیشتر فرش " یلمه" در شهرضا به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف شهرضا با انتقاد از همکاری و حمایت بانک‌ها در ارائه تسهیلات، اظهار داشت: سرمایه نقدی در دست بافندگان نیست تا تسهیلات بگیرند.

رهبر با بیان اینکه نقشه 30 میلیون تومانی قالی دارم اما به دلیل رکود و تورم نقشه در قفسه خاک می‌خورد و از آن اسفاده‌ای نمی‌شود، افزود: تولیدکنندگان فرش در تولید فرش بسیار رنج می‌برند چرا که هیچ حمایتی نمی‌شود و سود تسهیلات بانکی هم بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه قالی در سطح هنرمندی در شهرضا تولید می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته ابریشمی که کیلویی 300 هزار تومان از چین می‌خریدیم، امسال کیلویی 400 هزار تومان خریداری می‌کنیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف شهرضا با اشاره به سابقه 62 ساله خود در کار فرش افزود: تحریم‌ها سبب رها شدن و سرگردانی صنعت فرش شد و تداوم این رویه سبب جایگزین شدن کشورهای رقیب و به دست گرفتن بازارهای جهانی شد.

وی تصریح کرد: فرش دستباف نیازمند حمایت جدی دولت است، در غیر این صورت همین افراد اندکی که در این حضور فعال هستند نیز به دلیل مشکلات کار خود را رها می‌کنند.

تولیدکنندگان فرش دستباف نیاز به حمایت دولتی دارند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا پیرامون مشکلات بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف در شهرضا به خبرنگار تسنیم گفت: از دی ماه 93 دولت یازدهم به بهانه اینکه بودجه‌ای ندارد، اقدام به قطع بیمه شوندگان قالیباف کرده و تاکنون به جای آنکه براساس قانون به افزایش سطح بیمه شوندگان بپردازد، از جمعیت بیمه شونده هم کاسته شده است.

محمدابراهیم خاتمی با اشاره به اینکه اتحادیه فرش دستباف کشوری است و این یک امتیاز مثبت برای شهرستان شهرضا است، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف بیمه تأمین اجتماعی است که سهمیه به شهرستان‌ها نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بیمه تعدادی از بیمه شدگان را هم قطع کردند، تصریح کرد: بافندگان قشر ضعیفی هستند، اما دولت از آنها حمایت نمی‌کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانواده‌های شهری و روستایی به شغل قالی‌بافی در منزل مشغول هستند، گفت: از زمان محدود شدن ثبت‌نام بیمه قالی‌بافی مشکلات عدیده‌ای برای متقاضیان بیمه به وجود آمده که امید است در این زمینه تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به اینکه 2 چالش مهم در فرش دستباف رخ داده است، ادامه داد: از دست دادن بازار اروپا و غرب به ویژه بازار آمریکا که به دلیل تحریمی که از سال 91 ایجاد شده، بازار کنونی صادرات فرش به بازارهای آمریکا را به صفر مطلق رسانده و هیچ نوع فرشی صادر نشده این در حالی است که 35 درصد فرش ایران پیش از این به آمریکا صادر می‌شده است.

خاتمی با بیان اینکه 80 درصد جامعه هدف در فرش دستباف را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: فرش بافی، نقشی بسیار اثر بخش در امنیت اجتماعی اقشار خانه‌دار و تحصیلکرده ما دارد که هیچ راه تولیدی دیگری نمی‌تواند این امنیت را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان فرش دستباف نیاز به حمایت دولتی دارند که دوباره بتوانند زمام کار را در دست گرفته و بخش تولید را احیا کنند، تصریح کرد: اتحادیه فرش دستباف شهرضا 113 نفر عضو دارد و بیش از 5 هزار و 700 نفر نیز عضو شرکت تعاونی فرش دستباف شهرضا هستند از این تعداد حدود 800 نفر بیمه قالی بافی هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با بیان اینکه هیچ سازمان مردم نهاد غیردولتی قوی که بتواند مدیریت خوبی بر صنایع دستی کند، در شهرضا نداریم، بیان کرد: وضعیت اقتصاد در حوزه فرش دستباف متأسفانه مناسب نیست، باید با کمک اتحادیه نمایشگاه فرش دستباف در شهرضا برگزار شود.

هر روز بر مشکلات بافندگان فرش دستباف افزوده می‌شود

یکی از قالی باف‌های شهرضا که حدود 10 سال در این حرفه فعالیت می‌کند، به خبرنگار تسنیم گفت: در گذشته همه اعضای خانواده در این شغل فعالیت می‌کردیم، اما امروزه هزینه بالای تولید فرش و عدم فروش سبب شده که فقط خودم در این حرفه مشغول باشم.

وی با تاکید بر اینکه بعد از آماده شدن فرش، برای فروش آن باید چند سال منتظر شد، که خریداری پیدا شود، افزود: به همین دلیل مردم رغبت چندانی برای کار کردن در این صنعت ندارند و حاضرند کارگری کنند، تا اینکه قالی‌بافی کنند.

یکی دیگر از بافندگان فرش با انتقاد از کم لطفی و نامهربانی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه گفت: هر روز بر مشکلات بافندگان فرش دستباف به دلایل مختلف از جمله رکود جهانی، گرانی مواد اولیه، بیمه، نداشتن صادرات افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد متولیان و مسئولان این امر توجه کمتری به تلاشگران این عرصه دارند.

بررسی وضعیت تولید و صادرات فرش دستباف در شهرستان شهرضا نشان می‌دهد، که آینده این صنعت در گرو حمایت‌های لازم و مناسب از سوی دولت و دستگاه‌های متولی است، چرا که در صورت توجه نکردن به چالش‌ها و مشکلاتی که به آنها اشاره شد، در آینده نزدیک با وجود کشورهای رقیب تولیدکننده این محصول در جهان، شاهد افول این صنعت در کشورمان و از دست دادن بازارهای خارجی هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار