درسی كه سارق خودرو از «مرگ بنيتا» گرفت

اكنون اما پس از چند ماه از حادثه بنيتا، اتفاق مشابهي در شرق تهران روي داد با اين تفاوت كه سارق يا سارقان خودرو، از ماجراي بنيتا و موج خبري آن درس گرفتند و پس از سرقت خودرو، كودك را در محل سرقت رها كردند!

چند ماه قبل بود كه حادثه مرگ بنيتا، كودك چند‌ماهه تهراني در خودرو بسيار خبرساز شد. بنيتا داخل خودروي پدرش بود كه سارقاني در جنوب شهر، ناگهان به خودرو حمله ور شده و خودروي بدون راننده اما روشن را به سرقت بردند اما با آنكه دقايقي بعد از سرقت، سارقان متوجه حضور كودك خردسال در خودرو شدند، اما خودرو را به نقطه اي در جنوب شرق تهران برده و آن را رها كردند كه چند روز بعد و پس از انتشار عكس هاي بنيتا در فضاي مجازي، خودروي مسروقه همراه با پيكر بي جان بنيتا كشف شد. اين حادثه، داغ بزرگي را بر دل خانواده بنيتا و اندوه بسياري را بر خانواده هاي ايراني نشاند و به عنوان يكي از مصاديق كودك آزاري مطرح شد. اكنون اما پس از چند ماه از حادثه بنيتا، اتفاق مشابهي در شرق تهران روي داد با اين تفاوت كه سارق يا سارقان خودرو، از ماجراي بنيتا و موج خبري آن درس گرفتند و پس از سرقت خودرو، كودك را در محل سرقت رها كردند! داستان از اين قرار است كه صبح روز گذشته - چهارشنبه - مردی وارد کلانتری 106 نامجو شد و یک کودک‌ربایی را به مأموران گزارش کرد. این مرد در اظهاراتش به ماموران مدعی شد كه یکی از اقوام من فرزند چهار ساله خود را برای نگهداری، نزد من گذاشت و به یکی از شهرهای شمالی رفت که من این کودک را با خودم به منزل یکی از دوستانم بردم اما زمانی ‌که به خانه دوستم رسیدم، کودک را داخل خودرو گذاشته و در خودرو را قفل کردم. وی افزود: لحظاتی بعد از خانه دوستم خارج شدم اما نه از خودرویم خبری بود و نه از کودک! بعد از اظهارات این مرد، مراتب به بازپرس امور جنایی تهران اطلاع داده شد که بازپرس دستور داد تا کارآگاهان اداره آگاهی برای یافتن کودک دست به کار شوند. تحقیقات درباره این پرونده در جریان بود که حدود ساعت دوي بامداد، مأموران کلانتری 106 نامجو دوباره با بازپرس امور جنایی تهران تماس گرفته و اعلام کردند مردی که مفقودی را اعلام کرده، در کلانتری حاضر شده و اعلام کرده است که سارقان کودک را بازگردانده‌‌اند. این فرد در اظهارت جدیدش مدعی شده بود که سارقان کودک را در محل سرقت رها کرده و کودک به خانه بازگشته است.
وقتي عبرت نمي گيريم
آنچه در حادثه سرقت خودرو و كودك‌ربايي روز گذشته در شرق تهران قابل تامل است اينكه متاسفانه خانواده يا اقوام كودك ربايش شده با وجود داستان تلخ بنيتا و هشدارهاي فراوان پليس درباره اينكه تحت هيچ شرايطي كودكان خود را در خودرو رها نكنند، بازهم با سهل انگاري، زمينه بروز حوادث را فراهم كردند. راننده خودروي مذكور كه فرزند فاميلش نزد او به امانت گذاشته شده بود، بدون ملاحضه ، كودك را در خودرو تنها گذاشته و در چنين شرايطي احتمال بروز هر حادثه اي مي رود كه بايد از آن پيشگيري مي شد. البته جاي شكرش باقي است كه به مدد شبكه هاي اجتماعي و اخبار و تصاوير متعددي كه در حادثه بنيتا منتشر شد، حتي خلافكاران و سارقان نيز متوجه شده اند كه در هنگام سرقت، «وظيفه انساني» خود را فراموش نكنند و اگر كودكي در خودرو سرقتي بود، او را به سرنوشت بنيتا دچار نكنند! اما متاسفانه هنوز هم شهروندان بسياري نبست به وظايف و مسئوليت هاي خود در خانواده و جامعه بي توجه هستند و با سهل‌انگاري، باعث ايجاد حوادث شده و آن وقت جامعه را در بروز آن مقصر مي‌دانند. اين در شرايطي است كه در كنار تمام مسئوليت هايي كه دستگاه‌هاي مختلف از پليس گرفته تا بخش‌هاي قضايي در ايجاد امنيت و آرامش جامعه دارند، تك‌تك شهروندان نيز در ايجاد اين فضا مسئولند بايد با پرهيز از سهل‌انگاري و رعايت تمامي اصول ايمني و امنيتي در زندگي روزانه خود، نقش مهمي را در كاهش حوادث مختلف شهري ايفا كنند.
بارها شاهد بوده ايم كه مسئولان پليس، هشدار داده اند كه بخش مهمي از سرقت ها و حوادثي كه به طور روزمره در جامعه رخ مي دهد، ناشي از بي توجهي‌هاي اوليه شهروندان به اصول ايمني زندگي شهري است و دست خلافكاران را براي بروز خلاف باز مي‌گذارد. «مال خود را سفت بچسب، همسايه‌ات را دزد نكن»، مثل معروف ايراني است كه مصداق بي توجهي هاي گروهي از شهروندان به رعايت مسائل ايمني در زندگي شهري است كه رعايت آن، از بروز بسياري تخلف‌ها، سرقت، جنايات و ... جلوگيري مي كند. اين روزها كه از لزوم رعايت حقوق شهروندي در زندگي شهري بسيار صحبت مي شود، لازم است بر شناخت صحيح و رعايت اين حقوق و سهمي كه شهروندان در آن دارند نيز سخن گفته شود تا با رعايت آن، داشتن جامعه اي امن با كمترين ميزان خطا و انحراف، آرزو نشود.

منبع: قانون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار