نمایش هنر اصیل ایرانی در اصفهان

بیستمین نمايشگاه تخصصي- صادراتي فرش دستباف با حضور 152 مشارکت‌کننده از 9 آذرماه آغاز شده و تا 15 آذرماه در چهار سالن نمایشگاهی به وسعت 9 هزار مترمربع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان از ساعت 15 تا 22 میزبان علاقه‌مندان، متخصصان و دوستداران این هنر اصیل ایرانی است،

احمد رضا منزه - اصفهان امروز : بیستمین نمايشگاه تخصصي- صادراتي فرش دستباف با حضور 152 مشارکت‌کننده از 9 آذرماه آغاز شده و تا 15 آذرماه در چهار سالن نمایشگاهی به وسعت 9 هزار مترمربع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان از ساعت 15 تا 22 میزبان علاقه‌مندان، متخصصان و دوستداران این هنر اصیل ایرانی است، نمایشگاه امسال با حضور نمایندگان استان‌های اصفهان، تهران، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان و خراسان رضوی برگزار می‌شود تا در هفت روز، آخرین نمونه دست بافته‌های استان‌های مختلف کشور در زمینه فرش دستباف، قالی، قالیچه، گلیم، گبه، چرم فرش، قالي‌هاي روستايي و عشايري را به نمایش بگذارند.

اما در آیین گشایش این نمایشگاه، علی وقف‌چی رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چراهایی بسیاری در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید در پی پاسخ به آنها بود.
وی افزود: یکی از این چرایی‌ها به بخش خصوصی برمی‌گردد. در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور، تنها راه برون‌رفت از چالش‌ها، توجه و باور به بخش خصوصی است.
نماینده مردم زنجان و طارم خواستار پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی در کشور شد و گفت: هر تولیدی که انجام می‌شود باید به چشم صادرات محور به آن نگاه کرد و اگر غیر از این باشد مشکلات و دغدغه‌ها حل نخواهد شد. پس دولت باید عزم جدی برای کمک به این موضوع داشته باشد.
رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه یکی از مشکلات اساسی فرش بحث گمرک است، اظهار کرد: رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها باید در حوزه فرش ورود پیدا کنند.
وی افزود: میراث فرهنگی و گردشگری و فرش در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید جایگاه سازمانی برای حوزه فرش در کشور وجود داشته باشد و درصورتی‌که وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شود، باید یکی از معاونت‌ها و یا سازمانی مستقل برای فرش اختصاص داده شود.

*کاهش بیمه‌شدگان قالیبافی در اصفهان جای پیگیری دارد

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف استان اصفهان، اظهار کرد: فرش دستباف سابقه صادرات 400 ساله دارد.
وی افزود: در دهه 70 درآمد صادراتی از فروش فرش بیش از یک میلیارد دلار بود، اما با اتفاقاتی که در دهه 80 رخ داد مشکلاتی برای فرش ایجاد شد. در سال‌های اخیر 13 درصد صادرات افزایش پیدا کرد و به 359 میلیون دلار در سال گذشته و 180 میلیون در هفت ماه سال جاری رسیده است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قالیبافی یک شغل هنرمندانه است. حدود 8 میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن بهره می‌برند و با ورود به موضوع فرش می‌توان بخشی از مشکلات اشتغال کشور را حل کرد.
تاج‌الدین به خشکسالی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: صنعت فرش یک صنعت سبز و غیرآلاینده است و می‌توان از آن بهره بیشتری برای کاهش آلودگی برد. این هنر- صنعت بویژه در شرق اصفهان می‌تواند کارساز باشد.
وی با اشاره به بحث مالیات در حوزه فرش دستباف گفت: بحث سهمیه بیمه قالیبافی موضوعی قابل پیگیری است که باید بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود، اما کاهش اختصاص بودجه و تعداد بیمه شوندگان در استان اصفهان بیشتر از استان‌های دیگر است و این جای پرسش دارد. حتی در برخی استان‌ها تعداد بیمه‌شده‌های قالیبافی روال افزایشی هم داشته است.

*280 هزار نفر قالیباف در استان اصفهان مشغول به کار هستند

اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این آیین به مشکل بیمه بافندگان در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: چندین سال است که این مشکل وجود دارد و نمایندگان مجلس در این باره می‌توانند کمک کنند و در بودجه کشور بیمه بافندگان را لحاظ کنند.
وی افزود: سرمایه انسانی در فرش دستباف به بافندگان برمی‌گردد و درصورتی‌که آنان را حفظ نکنیم از کشورهای همسایه سر در خواهند آورد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به دلیل اینکه کشورهای دیگر مواد اولیه بهتری دارند و تجهیزات به روزتری دارند، فرش‌هایی را می‌بافند و به‌جای فرش ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.
احمدیه ادامه داد: 280 هزار نفر قالیباف در حال حاضر در استان اصفهان مشغول به کار هستند. در سال 91 ، 51 هزار نفر از بافندگان بیمه بودند که در حال حاضر متأسفانه این تعداد به 32 هزار نفر کاهش یافته است که حتماً باید به این قضیه حساس بود، در حال حاضر 26 اتحادیه و 54 تعاونی در زمینه فرش در استان اصفهان وجود دارد.

* در هفت ماه نخست امسال، 221 میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران به عنوان سخنران بعدی این مراسم، اظهار کرد: اهالی تأمین فرش دستباف بسیار صبور و نجیب هستند و اگر با حوزه‌های دیگر صنعت و اصناف مقایسه کنیم این هنرمندان بسیار صبور هستند.

وی با بیان این‌که در سال 95 شاهد رشد 359 میلیون دلار صادرات فرش بودیم، تأکید کرد: روند افزایشی صادرات فرش در سال‌های اخیر بهتر شده است و در هفت ماه نخست امسال، 221 میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که سابقه تولید فرش دست‌باف ایرانی حداقل بیش از 2 هزار و 500 سال است، تصریح کرد: روند کاهشی صادرات فرش گریبان‌گیر رقبای ایران نیز بوده است و البته با تغییری که در اقتصاد چین رخ داد، چین مشتری فرش ایرانی شده است و جزو خریدارهای اصلی فرش ایرانی است.

کارگر در پایان گفت: طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی بسیار اثربخش بوده است اما مالیات بر ارزش‌افزوده بحثی است که تولید فرش دستباف از آن معاف است و اثر روانی این کار بر فضای تولید و فروش دستباف منفی است درحالی‌که منبع قابل‌توجهی نیز در اختیار دولت قرار نمی‌دهد.

* فرش دستباف ایرانی ما را به دنیا شناسانده است

علی شهبازی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان نیز در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، بیان کرد: در خارج از کشور به فرش ایرانی می‌بالیم و این فرش دستباف ایرانی است که ما را به دنیا شناسانده است.

وی ادامه داد: فرش دستباف در حوزه اقتصادی، فرهنگی، هنری، مسائل اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی و هم در حوزه‌های سیاسی نقش دارد چراکه یکی از بندهای برجام، بحث فرش ایرانی بود.

وی با بیان این‌که فرش در قانون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، تصریح کرد: مشکل در سطح استان رفع نمی‌شود چراکه مشکل ما ملی است و باید بپرسیم جایگاه فرش در کمیسیون‌های مجلس کجاست و این به این دلیل است که نگاه‌ها به فرش متفاوت است و نمی‌دانیم در کدام کمیسیون باید درباره مسائل فرش صحبت کنیم.

وی با بیان این‌که اگر قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بر فرش تصویب شود نمایشگاه فرش اصفهان، آخرین نمایشگاه فرش خواهد بود، تأکید کرد: قانون و قانونگذار به صراحت فرش را از مالیات معاف کردند ولی در عمل چنین چیزی نمی‌بینیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان بابیان این‌که صادرات فرش از پرداخت مالیات معاف بود، خاطرنشان کرد: تعریف درستی از فرش و قالی‌بافی وجود ندارد و این مشکلات به همین دلیل است و اگر قرار است مشکلات بی‌آبی و خشکسالی را حذف کنیم باید به بافندگی فرش بویژه در شرق اصفهان توجه کنیم.

شهبازی با بیان این‌که هر فروشگاه فرش ایرانی در خارج از کشور نقش سفارتی از جمهوری اسلامی دارد، بیان کرد: اتحادیه تولیدکنندگان وام‌هایی را اعطا می‌کند اما بسیار کم است و 100 میلیون تومان وام، پول یک فرش است.

وی عنوان کرد: نمایندگان درباره تأمین اعتبار بیمه تأمین اجتماعی برای بافندگان فرش باید به صورتی عمل کنند که این موضوع نهادینه شود.

وی با بیان این‌که مراکز آموزش عالی و آموزش متوسطه به بازار فرش وصل شوند، تصریح کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که یک روز را به نام فرش و بافندگی فرش نامگذاری کنند تا رسانه‌ها نیز به آن بپردازند و باید بگویم دنیا ایران را با فرش و فرش را با ایران می‌شناسد.

علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: فرش دستباف هنر صنعتی است که آوازه ایران را در سراسر جهان طنین‌انداز کرده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان اینکه حضور در نمایشگاه تخصصی در داخل و خارج ایران اثرگذار است، عنوان کرد: شناخت درست انتظارات مشتریان، بازارسنجی و نیازسنجی، معرفی هرچه بهتر فرش ایران به گردشگران و ارائه آخرین دستاوردهای این هنر تنها بخشی از فواید حضور در نمایشگاه‌های فرش است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار