بازارچه خیریه بیماران کلیوی لنجان، مهربانی می‌فروشد

وقتی به دنیا می‌آییم در گوشمان اذان می‌گویند و وقتی می‌میریم برایمان نماز می‌خوانند، واقعاً چه کوتاه است عمر، فاصله‌ای میان اذان تا نماز؛ اما چه زیباست که کوتاهی عمر را با کمک به هم نوع خود صرف کنیم و بتوانیم از فرصت چندروزه دنیا بهره‌ای برای آخرت خود برگیریم.

حامد سلیمیان-اصفهان امروز: وقتی به دنیا می‌آییم در گوشمان اذان می‌گویند و وقتی می‌میریم برایمان نماز می‌خوانند، واقعاً چه کوتاه است عمر، فاصله‌ای میان اذان تا نماز؛ اما چه زیباست که کوتاهی عمر را با کمک به هم نوع خود صرف کنیم و بتوانیم از فرصت چندروزه دنیا بهره‌ای برای آخرت خود برگیریم. با برگزاری نمایشگاه خیریه بیماران کلیوی شهرستان لنجان این فرصت برای ما نیز به وجود آمده تا ما نیز بهره‌ای برای آخرت خود مهیاسازیم. بیماری کلیوی یک بیماری دردآور و هزینه‌دار است هرچند نهادی برای حمایت از این بیماران در کشور و در شهرستان تشکیل‌شده اما بازهم جای کار بسیار است تا بتوانیم حمایت‌ها و کمک‌های خیرین را جذب کنیم چراکه متأسفانه کمک خیرین در این حوزه بسیار اندک بوده است. باید گفت که 130 بیمار کلیوی در شهرستان لنجان تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی این شهرستان قرار دارند که تحت دیالیز هستند. بیمارانی که نیازمند حمایت بیشتری برای گذار از مسیر پرپیچ‌وخم درمان و هزینه‌های سرسام‌آور آن هستند و شاید برگزاری بازارچه خیریه بتواند بخشی از این مسیر را برایشان هموار سازد.
تعداد اندک خیرین حوزه درمان
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان لنجان در آیین گشایش نخستین بازارچه خیریه بیماران کلیوی شهرستان لنجان اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان لنجان یک‌نهاد مردمی است، از سال 1394 در زرین‌شهر فعالیت خود را در حوزه بهداشت و سلامت آغاز کرده و بیماران کلیوی این شهرستان را تحت پوشش خود قرارداده است. حسن نیک‌سرشت افزود: 130 بیمار کلیوی در شهرستان لنجان تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی این شهرستان قرار دارند که تحت دیالیز هستند. وی تصریح کرد: بیماری کلیوی از بیماری‌های خاص محسوب می‌شود و تمام زندگی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیمار از بسیاری از فعالیت‌های عادی روزمره بازمی‌ماند. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان لنجان به بیان گوشه‌ای از مشکلات بیماران کلیوی در شهرستان لنجان پرداخت و ادامه داد: بیماری کلیوی یک بیماری دردآور و هزینه‌دار است. هرچند نهادی برای حمایت از این بیماران در کشور و در شهرستان تشکیل‌شده، اما بازهم جای کار بسیار است تا بتوانیم حمایت‌ها و کمک‌های خیران را جذب کنیم، چراکه متأسفانه کمک خیران در این حوزه بسیار اندک بوده است.
نیک‌سرشت اضافه کرد: بیشتر بیماران تحت پوشش انجمن خیریه بیماران کلیوی شهرستان لنجان با وضع معیشتی سخت، برای درمان اقدام می‌کنند و مشکل جدی‌تر این بیماران زمانی است که بیمار دیالیزی نان‌آور خانواده هم باشد. آنجاست که دیگر مشکلات معیشتی دامن خانواده را می‌گیرد و وضعیت آنها اسفبار می‌شود.
مشکلات معیشتی بیماران
وی عنوان کرد: حمایت از بیماران به‌عنوان امری پسندیده و مورد تأکید دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) است که امروز نیز ما به‌عنوان شیعیان مکتب اسلام باید این مهم را موردتوجه قرارداده و از آن غافل نشویم، چراکه توجه به رفع مشکلات معیشتی بیماران، در کنار فراهم کردن درمان رایگان و یا کم‌هزینه برای آنها مؤثر است و جا دارد نهادهای متصدی، خیران و همه آحاد مردم بیش‌ازپیش وارد میدان عمل شوند. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان لنجان بیان کرد: نباید فراموش کرد عمر متوسط بیمار دیالیزی ۱۰ تا ۱۲ سال است، اما باید تلاش شود بیمار هرچه سریع‌تر و درزمانی کوتاهتر پیوند شود، زیرا انجام دیالیز نه به نفع بیمار است و نه به نفع دولت. نباید ازنظر دور داشت که هر جلسه انجام دیالیز بیش از 350 هزار تومان هزینه دارد. وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو اگر بحث اهدا و پیوند برای بیماران کلیوی انجام شود دیگر هزینه‌ای برای دیالیز وجود نخواهد داشت و از سویی فرد دریافت‌کننده نیز دیگر نیازمند نیست و برای انجام امور خود و رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده مشکلی نخواهد داشت.
تأمین هزینه‌های درمان
نیک سرست یادآور شد: باید این مهم را موردتوجه قرارداد که بیماران کلیوی با کوله باری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و همچنین استرس و اضطراب روبه‌رو هستند و ازاین‌جهت برای ادامه زندگی و كاهش اندوه و رنج‎های خود به حمایت‌های اجتماعی و مالی نیاز دارند تا به‌دوراز دغدغه‌های مختلف زندگی، راحت‎‎تر با بیماری خود کنار بیایند. وی اذعان کرد: عمده‌ترین مشکلات بیماران کیلوی، مسئله تأمین هزینه‌های دارو، آزمایش‌ها، سونوگرافی و ایاب و ذهاب برای تردد از منزل تا مرکز دیالیز شهرستان است که به رنج بیماری این افراد افزوده است. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان لنجان با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو در جامعه تأکید کرد: امید است با فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو افراد مرگ مغزی، دیگر شاهد اهدای عضو از افراد سالم نباشیم. وی در پایان ضمن تقدیر از حمایت شهردار و اعضاء شورای اسلامی زرین‌شهر در راستای راه‌اندازی بازارچه خیریه اظهار امیدواری کرد: قطعاً بدون نگاه مثبت مدیریت شهری تحقق این مهم به‌سختی انجام می‌گرفت و امیدواریم برپایی این نمایشگاه باب خیری در راستای برگزاری فصلی این‌گونه نمایشگاه‌ها باشد. در ادامه یکی از بیماران دیالیزی که چند سالی است با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‎‎کند گفت: چند سالی به بیماری دیابت ابتلا داشتم ولی بی‎‎توجهی به پیشگیری و درمان باعث غیرفعال شدن کلیه‌‌های من و نهایتاً ادامه زندگی با دیالیز شد. وی با اشاره به اینکه اینک در هفته سه بار مجبور به انجام دیالیز است افزود: هزینه‌‌های رفت‌وآمد به بیمارستان برای انجام دیالیز، استرس، افسردگی، یاس و نومیدی، برای خانواده‎‎ام مشکل کوچکی نیست.
نقش مؤثر خیران در حمایت از بیماران
شهردار زرین‌شهر که در برپایی این بازارچه خیریه نقش داشت دراین‌باره گفت: همانطور که مطرح شد مشکلات بیماران خاص و هزینه‌ای که بیماران برای تهیه دارو و امکانات درمانی پرداخت می‌کنند، دردی مضاعف بر مشکل ناشی از بیماری است. ازاین‌رو باید توجه داشت که مقام معظم رهبری فرمودند باید شرایط را برای بیماران به‌گونه‌ای فراهم کرد که خود و خانواده آنان هیچ دغدغه‌ای غیر از رفع بیماری نداشته باشند، لذا نقش خیرین در این حوزه بسیار تأثیرگذار است. وی افزود: باید توجه داشت بزرگ‌ترین بازوی کمکی به بیماران، خیرین هستند چراکه خیرین انسان‌هایی هستند که بیماران را در گمنامی و بدون منت یاری می‌کنند و برخی از خیّرین باوجود نیازمندی‌هایی که خوددارند با اهداء جواهرات، ملک، زمین و مغازه، بیماران را یاری می‌کنند. میثم محمدی تصریح کرد: درگذشته باور بسیاری از انسان‌ها بر این بود که کمک کردن به دیگران بویژه بیماران خاص، نیاز به‌صرف هزینه‌های سنگین و مبالغ قابل‌توجه دارد و همین تفکر مانع برداشتن قدم‌های کوچک می‌شد و کسانی که از توانایی مالی بالایی برخوردار نبودند خود را از یاری‌رساندن به دیگران محروم می‌دانستند. وی ادامه داد: با برپایی بازارچه‌های خیریه چند سالی ست این باور و نوع تفکر در جامعه رنگ‌باخته و انسان‌های بلندنظر با قدم‌های کوچک خود مصافت‌های بزرگی را برای دستگیری نیازمندان عرصه سلامت طی کرده‌اند. باید گفت فرهنگی که با ایده‌ای همچون پر کردن قلک‌های مؤسسات خیریه، کمپین‌های نیکوکاری و بازارچه‌های خیریه در حال جان گرفتن است می‌تواند کمک شایانی به بیماران خاص داشته باشد. شهردار زرین‌شهر اضافه کرد: پیوند فعالیت‌های خیرخواهانه با فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ایجاد فضایی شاد و سرگرم‌کننده، ایجاد حس نوع‌دوستی در کودکان و نوجوانان و آشنایی آنها با فعالیت‌های خیرخواهانه، معرفی و بازاریابی برای صاحبان حرفه و صنایع مختلف و شناسایی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و معرفی محصولات و صنایع‌دستی تولیدشده توسط افراد تحت حمایت خیریه به بازار از دیگر مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد و راه‌اندازی این بازارچه خیریه گامی مثبت در این زمینه است. وی عنوان کرد: حضور پرشور مردم در این بازارچه خیریه می‌تواند تأثیرات بسزایی را در کم کردن درهای بیماران شهرستان لنجان داشته باشد لذا پیشنهاد می‌کنم شهروندان کمک به این افراد را از دست ندهید و مطمئن هستم ما هر قدم خیری که برمی‌داریم، خداوند نتیجه آن را به ما برمی‌گرداند.
استفاده از ظرفیت خیران در امر سلامت
رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر نیز با اشاره به برگزاری بازارچه خیریه با حمایت مدیریت شهری زرین‌شهر اظهار داشت: ازجمله مفاهیم ارزشمندی که در آموزه‌های دینی بویژه قرآن کریم موردعنایت و توجه قرارگرفته و به آن سفارش شده احسان و نیکوکاری است چراکه احسان و نیکوکاری کارکردهای زیادی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی دارد. سعید نادی زاده افزود: باید توجه داشت احسان، نیکوکاری و کمک به انسان‌های نیازمند آثار و پیامدهای ارزنده و مثبتی را در دنیا و آخرت به دنبال دارد که به‌طور خلاصه می‌توان به ایجاد حس دوستی و صمیمیت بین انسان‌ها، کسب اجر و سعادت دنیوی، تعدیل اقتصادی، دست یافتن به آرامش روحی و محبوبیت نزد خداوند اشاره کرد. وی تصریح کرد: باید به این مهم توجه داشت که انجام کار خیر و کمک کردن در این شرایط اقتصادی که بر مردم متوسط جامعه می‌گذرد بویژه به کسانی که ناراحتی و مریضی هم دارند، اجر بیشتری دارد. رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر ادامه داد: انجام کار خیر از گذشته‌های دور در میان مردم ایران‌زمین مرسوم بوده است، اما وقتی صحبت از امر خیر و کمک به دیگران می‌شود کمتر کسی به حوزه بهداشت و سلامت فکر می‌کند و این در حالی است که برای ما امر خیر اغلب در کمک به ایتام، تأمین جهیزیه، آزادی زندانیان و حمایت از بیماران خاص و مدرسه‌سازی خلاصه می‌شود. نادی زاده اضافه کرد: هرچند تمامی این‌گونه کمک‌ها نیز بخش مهمی از رفع مشکلات متعدد در میان اقشار جامعه است؛ اما تاکنون چند نفر از ما در نیت کار خیر به این موضوع فکر کرده‌ایم که می‌توانیم در بهداشت و سلامت جامعه خود نقش داشته باشیم. وی عنوان کرد: هر کار و عمل خیری باقیات‌صالحات است، ولی ورود به حوزه سلامت و کمک به بیماران خاص علاوه بر اثرات معنوی، تأثیراتی مستقیم در زندگی جامعه و خود فرد خیر نیز دارد و تاکنون بسیار دیده‌ایم که افرادی نه‌تنها به دلیل بضاعت مالی توان درمان مناسب خود یا عزیزانشان را ندارند بلکه گاهی برای ادامه درمان به خاطر نبودن تجهیزات مناسب در شهرشان عازم شهری دیگر شده‌اند و رنج سفر و غریبی بر باقی دردهایشان اضافه‌شده است. وی بیان کرد: این مهم در حالی است که شاید اگر بیماران خاص ازجمله بیماران کلیوی در شهر و دیار خود یک وسیله یا یک‌تخت اضافه‌تر مهیا بود آنها این‌گونه سرگردان شهرهای دیگر نمی‌شدند. وی خاطرنشان کرد: حوزه درمان حوزه‌ای است که تمامی اقشار جامعه با آن در ارتباط هستند، لذا نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی تنها یک چالش برای بی‌بضاعتان نیست؛ حتی اگر در بهترین وضعیت مالی نیز باشیم ترجیح می‌دهیم که مراحل درمانمان در کنار خانواده و عزیزانمان باشد. گاه یک دستگاه پزشکی و بودن آن در شرایط درمان یک منطقه مؤثر است ازاین‌رو استفاده از ظرفیت خیرین در امر سلامت امر ضروری است که باید موردتوجه قرار گیرد.
گسترش فرهنگ انجام کار خیر
در ادامه سودابه باقری نایب رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر اظهار کرد: به‌طور شخصی، سلامتی برایم اهمیت بسیاری دارد و معتقد هستم سلامتی تاجی بر سر انسان‌های سالم است که تنها بیماران آن را می‌بینند، ممکن است فکر کنیم این تنها یک کلمه است که باید از آن گذر کنیم، اما وقتی درگیر بیماری شویم، متوجه اهمیت این مسئله می‌شویم. وی با اشاره به اینکه نباید همه‌چیز را از دولت بخواهیم انجام دهد، افزود: نمی‌توانیم همه کار‌ها را از دولت بخواهیم انجام دهد و ازاین‌جهت باید فرهنگ انجام کار خیر را گسترش دهیم و این مهم را بیش‌ازپیش باب کنیم. وی تصریح کرد: شاید هر یک از ما به‌تنهایی نتوانیم کمک‌های مؤثری را برای کمک به نیازمندان واقعی جامعه بخصوص بیماران کلیوی انجام دهیم ولی اگر بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم می‌توانیم خدمات بیشتر و باکیفیت‌تری را ارائه دهیم. نائب رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر اضافه کرد: امیدواریم در گام‌های بعدی بتوانیم مجموعه‌ای متشکل از خیران نیک‌اندیش و همچنین افراد تأثیرگذار در شهرستان ازجمله مهندسان، پزشکان، صنوف، فرهنگیان، هنرمندان، مدیران ادارات و غیره را در برگزاری بازارچه خیریه همراه کنیم تا شاهد پربارتر شدن آن باشیم. باقری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و انجمن خیریه بیماران کلیوی در ایجاد این بازارچه اهدافی چون جذب مشارکت، پیشگیری و فرهنگ‌سازی را در دستور کار قرارداد تا با برپایی این بازارچه‌ها مردم شهرستان لنجان بیشتر با اهداف خیریه آشنا شوند و یکی از مهمترین اهداف ما گام برداشتن خیران در راستای سلامت افراد جامعه بوده است و امیدواریم بتوانیم در این راستا موفق عمل کنیم.
چشم‌انتظار دست‌ها و دل های مهربان
مهسا باقری یکی از غرفه داران و خیران که در بازارچه خیریه بیماران کلیوی شهرستان لنجان حضور داشت گفت: در این نمایشگاه از مواد غذایی گرفته تا گل و تزئینات را می‎شود دید و مردم باید بدانند اگر قدم به این مکان بگذارند برای کار خیر و بزرگی آمده‌اند، آمده‌اند تا گره‎گشای انسان‎هایی باشند که از بد حادثه چشم‌انتظار دست‎ها و دل‎های مهربان خیران و مردم هستند. وی افزود: باید توجه داشت قیمت کالاهای ارائه‌شده در این بازارچه خیریه در برابر شاد کردن دل یک بیمار دیالیزی و گرمی بخشیدن به خانه آنها، هیچ ارزشی ندارند، چراکه بازارچه خیریه راهی برای نزدیک‎تر شدن بیشتر به خداست. باقری بابیان اینکه از حضور در این کار خیر خوشحال هستم، ادامه داد: یک لبخند بر روی لبان بیماران کلیوی و خانواده‌های آنها موجب هزاران لبخند ما می‌شود که هدیه‌ای از سوی خداوند است و نباید فراموش کرد مردم ایران از زمان قدیم مردمی نیکوکار بوده‌اند و نوع‌دوستی در دین و شرع ما ایرانی‌ها وجود دارد و اگر این حس فراموش شود، برگزاری بازارچه‌های خیریه این جرقه را در وجودمان می‌زند که به نیازمندان کمک کنیم. وی اضافه کرد: در دنیا ایرانی‌ها به داشتن مناعت طبع معروف هستند و برایم جالب است که مردم به خاطر انجام یک امر خیر بسیار مشتاق هستند و بی‌مهابا کمک می‌کنند ازاین‌رو بر آن شدم با تهیه کیک خانگی، ترشی، آش و غذاهای سنتی گامی هرچند کوچک در را راستای کمک به بیماران کلیوی برداشته باشم. این خیر نیک‌اندیش در پایان گفت: همه بانوان می‌توانند با طبخ انواع غذاهای مختلف در این بازارچه حضور یابند و مبلغ حاصل از فروش غذاها را برای بیماران خاص اهدا کنند تا بخشی از مشکلات این بیماران برطرف شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار