اضافه شدن سالانه 600 هزار نفر به ذخيره بيكاران كشور

نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح اين سوال كه چرا آمار درست و حسابی و با مشخصات افراد بیکار در کشور نداریم؟ گفت: در خوشبینانه ترین شرایط اگر در سال ۶۰۰ هزار نفر نیز مشغول به کار شوند سالی ۶۰۰ هزار نفر به ذخیره بیکاران کشور اضافه می شود.

اضافه شدن سالانه 600 هزار نفر به ذخيره بيكاران كشور

به گزارش خبرنگار ايمنا، اما و اگرهای آمار اشتغالزایی شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی و ازوجي مدیر کل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیر کل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نرخ بیکاری، گفت: نرخ بیکاری در سال95، 12.4 درصد بود و برای 616 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است که از این تعداد 75 درصد در بخش خدمات و بقيه در بخش کشاورزی و صنعت بوده است.
علاء الدين ازوجي با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 90 هزار نفر جویای کار وارد بازار کار شدند، اظهار داشت: قسمتی از اشتغال ایجاد شده مربوط به زنان جویای کار است.
وي با اشاره به اینکه طبق چارچوب مبنایی مرکز آمار در سال 84، حدود 8 درصد اشتغال ناقص داشتیم، بیان داشت: برنامه ویژه اشتغال در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است.
مدیر کل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افراد باید در طول هفته 44 ساعت کار کنند اما ممکن است عده دیگری کمتر این ساعت فعالیت کنند.
وي با اشاره به اینکه چارچوب آماری اطلاعات بازار کار براساس سه معیار نمونه گیری، پذیرش و سرشماری است، ادامه داد: نرخ مشارکت و نرخ فعالیت اقتصادی را باید مد نظر قرار داد.
ازوجي با تاکید بر اینکه باید زمینه ایجاد شغل را برای افراد جویای کار فراهم کرد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اواخر سال گذشته برنامه اشتغال را دنبال کرده است.
وي با بیان اینکه سال 96 سال اول برنامه ششم است، گفت: تکالیفی از بعد کلان به دولت وارد شده است لذا باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ایجاد شغل برنامه‌ ملی اشتغال را با همکاری دستگاه های اجرایی دنبال کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه هر آماری که از اطلاعات استخراج می شود قابل استناد است عنوان کرد: 8.6 درصد از کسانی که می گویند شاغليم از مبنای شغلی یعنی44 ساعت در هفته و حقوق ثابت برخوردار نیستند.
عبدالرضا مصری افزود: جمعیتی به نام ناظرین گندم با وزارت جهاد کشاورزی همکاری می کنند به طوری که در سال 3 میلیون تومان دریافت می کنند، لذا این عده برای اینکه بیمه خود را کامل پرداخت کنند مجبور هستند مبلغی بر روی این پول بگذارند.
وي با بیان اینکه باید از فضای آماری بیرون آمد، گفت: در هر خانواده ای شاهد یکی دو جوان بیکار هستیم که باید به فکر اشتغال آنها بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه آمار بیکاری20 درصد اعلام شده است اما با مشاهدات بنده بالای30 درصد است، افزود: باید مبنای آمار بر اساس اطلاعات باشد این در حالیست که در کشور بانک اطلاعاتی پیرامون افراد بیکار و جویای کار نداریم.
وي با اشاره به اینکه با ایجاد بانک اطلاعات ما باید پاسخگو باشیم، ادامه داد: چرا آمار درست و حسابی و با مشخصات افراد بیکار در کشور نداریم.
مصری در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به بازار کار اضافه می شود، گفت: در خوشبینانه ترین شرایط اگر در سال ۶۰۰ هزار نفر نیز مشغول به کار شوند سالی ۶۰۰ هزار نفر به ذخیره بیکاران کشور اضافه می شود.
وي با تاکید بر اینکه در همه کشورهای دنیا راه تحقق اشتغال، تولید است اما در کشور ما چگونه می توان ایجاد اشتغال کرد، بيان داشت: بازار را از کالاهای خارجی اشباع کردیم و درهای بازار را برای تولیدکننده خارجی که همه نوع امکانات در اختیارش قرار دارد باز گذاشتیم اما باید این سوال را پرسید که آیا شرایط تولیدکننده های داخلی با کشورهای دیگر یکی است؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط نابرابر حمایت از تولیدکننده های داخلی در مقایسه با تولید کننده های خارجی، گفت: زمانی که تولیدکننده ما از بانک وام دریافت می کند باید ۲۵ درصد بهره بپردازد و این در حالیست که تولیدکننده کشور همجوار در قبال تسهیلاتی که دریافت می کند تنها ۲ درصد بهره می پردازد همچنین شرایط بیمه تولیدکننده ما با تولید کننده خارجی یکسان نیست و یا اینکه تولیدکننده های ایرانی جایزه صادراتی دریافت نمی کنند همچنين زمانی که تولیدکننده ایرانی قبل از برجام زمانی که قصد داشت مواد اولیه وارد کند ۱۳۰ درصد برای LC پول می داد که این رقم در کشورهای دیگر ۱۰ درصد است.
مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه فعال اقتصادی یا سرمایه گذار در هنگام ورود به عرصه کسب و کار شاخص های ثبات کلان اقتصادی را در نظر می گیرد و پس از آن است که اقدام به سرمایه گذاری می کند، گفت: در سنوات گذشته شاهد بدترین نوسانات در شاخص های ثبات کلان اقتصادی در ایران بودیم که به سرمایه گذار سیگنال می داد که وضعیت اقتصادی ایران برای سرمایه گذاری مناسب نیست لذا نیازمند آن هستیم که این شاخص ها کنترل شود.
ازوجی افزود: یکی از بحث های اصلی اقتصاد برای تولید این بود که ثبات اقتصادی اتفاق بیافتد که این ثبات در دو شاخص ثبات نسبی در ارز و تک رقمی شدن تورم و رشد اقتصادی معقول قابل اندازه گیری است.
وي افزود: تورم بالا سبب ضربه به قدرت خرید مردم می شود ضمن اینکه سبب می شود فعالین اقتصادی وارد عرصه نشوند.
وی ادامه داد: هم اکنون تورم تا حد زیادی کنترل شده اما رکودی که در اقتصاد ایران شکل گرفته تنها از طریق سیاست های بانک مرکزی و دولت نبوده است.
مصری در بخشی دیگر از اظهاراتش با تاکید بر اینکه مهمترین دغدغه تولیدکننده ها ترس است، گفت: نمی دانم چه تعهدی به کشورهای خارجی داریم که هرچه می خواهند کالا وارد می کنند؛ به اعتقاد بنده بهترین راه این است که تعرفه بیشتری به کالاهایی ببندیم که از خارج از کشور می آید در حالیکه ما بهتر از آن را در کشور تولید می کنیم.
وي نیز با اشاره به اینکه در برنامه ویژه اشتغال ۲۰ تا ۲۵ رسته فعالیتی دیده شده اظهار داشت: در بحث بازار کار سیاست کلان اقتصاد ما باید معطوف به بازار کار باشد و اگر بازار خارجی را با تولید خود گره بزنیم آن زمان است که یک گام به جلو حرکت خواهیم کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار