پیاده‌رو شدن و تغییرات کسب‌وکار خیابان حافظ

خیابان حافظ، تاریخی از مشاغل مختلف را در خود داشته است. از زمانی که کامسراهای زیادی در آن فعالیت داشتند تا حدود بیست‌وپنج سال پیش که این خیابان، انبار مغازه‌های بازار بود.

پیاده‌رو شدن و تغییرات کسب‌وکار خیابان حافظ

اصفهان امروز/کامران کیوان‌فر: خیابان حافظ، تاریخی از مشاغل مختلف را در خود داشته است. از زمانی که کامسراهای زیادی در آن فعالیت داشتند تا حدود بیست‌وپنج سال پیش که این خیابان، انبار مغازه‌های بازار بود. به‌عنوان‌مثال طبقه بالا پاساژ مهدی، کارگاه‌های نگارگری و میناکاری بود و مغازه‌های پایین پاساژ کاموا فروشی، ماشین ژاکت بافی و چند سال بعد با تغییر سبک زندگی، این پاساژ و اغلب مغازه‌های خیابان حافظ، به فروش بلور و ظروف تزیینی و جهیزیه و چرخ‌های خیاطی تغییر پیدا کردند.

دوره‌ای تعداد چاپخانه‌ها و مغازه‌های که کارت عروسی و آگهی ترحیم، تولید می‌کردند، رو به افزایش بود؛ اما از زمانی که این خیابان پیاده‌رو شد، دوباره در مشاغل رایج آن تحولاتی صورت گرفته است.

بسته شدن خیابان به روی وسایل نقلیه، نوع کاسبی‌ها را متفاوت می‌کند. اغلب کسبه تلاش می‌کنند که خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و یا از این خیابان نقل‌مکان کنند. همان‌گونه که می‌بینیم تعداد مغازه‌های گز فروشی و اغذیه و صنایع‌دستی در این خیابان رو به افزایش رفته و کسبه تلاش می‌کنند برای کسب درآمد، دست به تغییراتی در فعالیتشان بزنند که با عبور و مرور پیاده‌ها همخوانی داشته باشد.

اکثر چاپخانه‌های این خیابان، به گز فروشی و سوپرمارکت و کافه‌تریا در حال تغییر کاربری هستند. چاپخانه سعدی که از حدود دهه 30 در این خیابان با فعالیت پدرم راه‌اندازی شده و همچنان حفظ‌شده است و ما بعد از پیاده‌رو شدن سعی کردیم خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم.

به شکل معمول و رایج، چاپخانه نیازی به ویترین برای به نمایش گذاشتن تولیداتش ندارد، اما ما به‌این‌علت که این روزها اغلب مردم پیاده از این خیابان عبور می‌کنند، سعی کردیم، ویترینی از باکس‌ها و کارت‌پستال‌ها و تولیداتی که دیدنی و چشم‌نواز هستند را به مغازه اضافه کنیم و این‌گونه رونق حرفه‌مان را حفظ شود، علی‌رغم مشکلات باری و حمل‌ونقل که حرفه ما با آن درگیر است و به رکود شغل ما در ارائه خدمات بهتر به مشتری‌های که صاحبان ادارات و شرکت‌ها هستند دامن می‌زند.

قطعاً پیاده‌رو شدن این خیابان از مزیت‌های است که به نفع آثار باستانی میدان نقش‌جهان است. همان‌طور که همه جای دنیا در کنار آثار باستانی، مشاغل و حمل‌ونقل کمتری وجود دارد، اما اگر برای این تغییرات ابتدا زیرساخت‌ها درست شود خیلی بهتر و کاربردی‌تر است و به کسب‌وکارها هم ضربه نمی‌زند.

همان‌گونه که یکی از خیابان‌های معروف استانبول به خیابانی که هیچ‌وقت نمی‌خوابد معروف است، پیاده‌رو است و در بیست‌وچهارساعت شبانه روز جمعیت در آن جریان دارد و مشاغلش در حال فعالیت‌اند. اغلب برندهای دنیا در این خیابان به فروش می‌رسند و کسبه هم از فعالیتشان لذت می‌برند.
برای خواندن گزارش این یادداشت کلیک کنید ​​​
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار