اهمال‌کاری بانک‌ها در پس‌گیری معوقات کلان بانکی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در پس‌گیری معوقات بانکی کمبود قانون نداریم و در این امر مهم از سوی بانک مرکزی و بانک‌ها اهمال‌کاری می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در پس‌گیری معوقات بانکی کمبود قانون نداریم و در این امر مهم از سوی بانک مرکزی و بانک‌ها اهمال‌کاری می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از افزایش حجم معوقات کلان بانکی اظهار داشت: بدهی‌های کلان بانکی در اختیار تعداد محدودی است و برخی بدهکاران بانکی با پول‌های دریافتی کارهای اقتصادی انجام می‌دهند.
وی پیرامون اینکه با تأخیر در وصول معوقات کلان بانکی میزان جرائم دیرکرد و سودهای بانکی نیز به حجم معوقات بانکی اضافه می‌شود، افزود: ارزش وام‌های بانکی در حال حاضر جزء معوقات محسوب می‌شود و با آنکه رشد نرخ تورم کاهش یافته، بنابراین ارزش وثیقه‌های اخذ شده از گیرندگان وام، نیز کاهش داشته است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وصول معوقات کلان بانکی نقش مهمی در تأمین نقدینگی برای ارائه تسهیلات به تولید دارد، گفت: در حال حاضر بخش تولید با مشکل کمبود نقدینگی روبرو است، بنابراین وصول معوقات کلان بانکی نقش مهمی در تأمین نقدینگی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به تولید دارد.
وی با اشاره به مصوبات پیشین مجلس درباره معوقات بانکی، اظهار داشت: ما در این راستا کمبود قانون نداریم که بانک‌ها و یا دولت نتوانند معوقات بانکی را دریافت کنند.
موسوی لارگانی افزود: نظارت بر بانک‌ها برعهده بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید وقتی تسهیلات و یا معوقات بانک‌ها زیاد می‌شود به آنها تذکر و اخطار دهد و در برخی موارد نیز باید با بانک‌هایی که توجهی به معوقات ندارند، برخورد کند.
وی بدهکاران بانکی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته کسانی هستند که به خاطر وجود رکود در کشور ناخواسته تولیدشان به فروش نمی‌رسد و نمی‌توانند وام خود را پرداخت کنند. دسته دوم افرادی‌اند که معوقات زیادی دارند و وامی که به اسم تولید گرفته‌اند را در راه ساخت و ساز و خرید زمین استفاده کرده‌اند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس اظهار داشت: این افراد هر چقدر هم که وام معوق بشود از خرید ساختمان و زمین سودشان را برده‌اند و نگران جریمه معوقاتشان نیستند و به هشدارها هم دقت نمی‌کنند، اما بانک‌ها باید آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند تا مبالغ معوقه را باز پس گیرد.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید در بحث معوقات بانکی دقت بیشتری داشته باشد و اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل را با حساسیت بیشتری انتخاب کند، افزود: بیشتر وام‌های معوق وام‌هایی با مبلغ بالا است، زیرا تسهیلات پرداختی با مبلغ پایین، کمتر معوق می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار