ناامیدی آمیخته به خوش‌بینی

بااینکه چند روز از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه سپری‌شده است نقطه نظرات کارشناسان فوتبال پیرامون گروه‌بندی این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : بااینکه چند روز از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه سپری‌شده است نقطه نظرات کارشناسان فوتبال پیرامون گروه‌بندی این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد. روزنامه‌ها و سایت خبرها مهم جهان روزی نیست که تحلیلی یا گزارشی از هشت گروه این مسابقات ارائه نکنند. در این میان هم‌گروهی تیم ملی ایران با اسپانیا، پرتغال و مراکش در گروه B رقابت‌ها واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. در این میان کاربران و کارشناسان ایرانی فوتبال با تیزبینی خاص خودشان به تحلیل گروهی که تیم ملی در آن قرارگرفته و پرداخته و قریب به‌اتفاق آن‌ها این گروه را گروه مرگ نامیده‌اند. حتی کارلوس کی روش هم نتوانسته از این ناراحتی‌اش را از این قرعه دشوار پنهان کند. اما پس از فروکش کردن نسبی تب تند اظهارنظرها پیرامون گروه ایران در جام جهانی روسیه نقطه نظرات کارشناسان اصفهانی فوتبال که به‌خوبی با زیروبم این رشته ورزشی آشنا هستند می‌تواند جالب‌توجه باشد.

چرخابی: ایران شانس صعود چندانی ندارد

حسین چرخابی از پیشکسوتان فوتبال ایران پیرامون گروه تیم ملی ایران چنین می‌گوید: «گروه‌بندی جام جهانی با توجه به سید بندی تعیین‌شده اصلاً عادلانه نیست. به نظرم حتی برای راه‌یابی تیم‌ها به جام جهانی هم مکانیزم درستی انتخاب‌نشده است. وقتی تیم‌های صاحب سبکی چون ایتالیا و هلند در مرحله انتخابی حذف می‌شوند تنها به این دلیل که سهمیه قاره اروپا چندان قابل‌توجه نیست باید به قرعه‌کشی و گروه‌بندی‌ها هم با شک و تردید نگریست؛ اما به‌هرحال کاری است که انجام‌شده است. اما من شخصاً دوست داشتم تیم ملی کشورمان در گروه آسانی قرار بگیرد اما به دلایلی گروه دشوار کنونی را می‌پسندم. اعتقاددارم فوتبال ایران هنوز حرفه‌ای نشده و بازی با تیم‌های بزرگ دنیا عیار فوتبال ما را بیشتر مشخص می‌کند. همچنین فوتبالیست‌های ایرانی در برابر تیم‌های صاحب‌نام جهان برای موفقیت تلاش بیشتری به خرج می‌دهند که نمونه‌اش را در جام جهانی قبلی و مقابل آرژانتین شاهد بودیم. تیم ملی حتی برابر آرژانتین حتی شانس پیروزی داشت و اگر آن پنالتی گرفته می‌شد چه‌بسا این تیم را شکست می‌داد. در نقطه مقابل تیم ملی برابر بوسنی که ضعیف‌تر به نظر می‌رسید بازی دور از انتظاری را ارائه کرد و به‌آسانی مغلوب شد. در حال حاضر هم بیشتر نگران بازی با مراکش هستم تا دو بازی بعدی. اعتقاددارم تیم ملی مقابل اسپانیا و پرتغال بازی‌های بهتری را به نمایش خواهد گذاشت. با این گروهی که تیم ملی در آن جای گرفته است اسپانیا شانس نخست صعود محسوب می‌شود و پرتغال هم شانس دوم به‌حساب می‌آید. مراکش و ایران هم شانس‌های سوم و چهارم هستند. در این گروه شیوه بازی‌های پرتغال به تیم ملی ایران نزدیک‌تر است. آن‌ها در یورو 2018 تنها 9 گل به ثمر رساندند و با 3 تساوی از گروهشان بالا آمدند. در پایان بازهم باید تأکید کنم که بازی ما با مراکش بسیار برخلاف پیش‌بینی‌ها اصلاً بازی آسانی نخواهد بود چراکه از 23 بازیکن این تیم آفریقایی 20 بازیکن در اروپا بازی می‌کنند.»

قنبری: اسپانیا و پرتغال شانس‌های اصلی صعود هستند

کریم قنبری کاپیتان سابق تیم فوتبال سپاهان و از فوتبالیست‌ها نامی اصفهان هم پیرامون گروهی که تیم ملی در آن قرارگرفته است چنین اظهارنظر می‌کند: « در حال حاضر بیشتر صاحب‌نظران بر این باور هستند که قرعه بسیار دشواری نصیب تیم ملی شده است اما تصور من این است که در جام جهانی گروه آسان وجود ندارد. البته بروی کاغذ اگر با تیم‌های درجه 2 اروپا هم‌گروه می‌شدیم بهتر بود و شانس بیشتری برای صعود داشتیم. اما در عمل اگر بخواهیم از این گروه بالا بیایم باید نمایش خوبی داشته باشیم. به‌طور مثال مراکش یک حریف گردن کلف از شمال قاره آفریقا است و نباید این تیم را دست‌کم گرفت. در جام جهانی 2014 حساب کرده بودیم که از نیجریه و بوسنی امتیاز می‌گیریم اما به‌راحتی مغلوب یک تیم درجه 3 اروپایی یعنی بوسنی شدیم. به‌هرحال تنها شرط موفقیت تیم ملی در جام جهانی روسیه تکیه‌بر بازی منطقی و دوری از بازی احساسی است. البته باید بازهم تأکید کنم که در حال حاضر فاصله تیم‌های ملی فوتبال جهان باهم بسیار کاهش‌یافته است. نخستین جام جهانی که به یاد می‌آورم 1974 آلمان است که نتایجی با اختلاف 9 گل و 11 گل در آن به ثبت رسید. اما در شرایط کنونی اختلاف تیم‌های حاضر در جام جهانی تااندازه‌ای کاهش‌یافته که به‌ندرت دیاری با اختلاف بیش از 3 گل به پایان می‌رسد . در این میان موضوع بسیار بااهمیت به شیوه آماده‌سازی تیم ملی در 6 ماه باقی‌مانده تا این مسابقات بازمی‌گردد. در این ماه‌های سرنوشت‌ساز باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی را به تیم‌های بزرگ دنیا ترتیب دهیم تا با آمادگی صدرصد وارد جام جهانی شویم. در پایان پیرامون شانس‌های صعود هم‌رده‌بندی رنکینگ فیفا مشخص‌کننده همه‌چیز است و بی‌دلیل اسپانیا تیم اول این رده‌بندی و پرتغال تیم هفتم نشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار