تخریب بناهای تاریخی در قانون یک تا ده سال حبس پیش‌بینی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: به دنبال شناسایی عاملان تخریب خانه نائل هستیم و چند اقدام هم‌زمان برای بازسازی و مستندسازی خانه تاریخی نائل آغاز کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: به دنبال شناسایی عاملان تخریب خانه نائل هستیم و چند اقدام هم‌زمان برای بازسازی و مستندسازی خانه تاریخی نائل آغاز کردیم.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با فارس، ضمن اشاره به پیگیری در مورد مشخص کردن عاملان تخریب خانه تاریخی نائل اظهار کرد: این موضوع با جدیت هر چه تمام‌تر هم توسط دستگاه قضایی و هم نیروی انتظامی در حال پیگیری است و اقدامات جدی و اساسی انجام گرفته است؛ تاکنون هم از ابزارهای مختلفی استفاده شده و هم تحقیقات خاصی در این پرونده انجام شده است، به دنبال هستیم تا به زودی عوامل این کار شناسایی شوند و هم به مجازات این اقدام زشتشان برسند.

وی با بیان اینکه برای بازسازی این بنا اقداماتی انجام شده است، افزود: چند اقدام هم‌زمان شروع کردیم، یکی جداسازی مصالح با هدف استفاده از مصالح اصلی و به جای مانده در بازسازی مجدد بنا تا جایی که امکان دارد بتوانیم از مستندات استفاده کنیم و این بنا را باز زنده‌سازی و یا مستندسازی کنیم؛ همکاران ما سه روز است که این کار را آغاز کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اقدام دیگر پیگردی و آماده‌سازی پی بنا برای بازسازی دیواره‌های پیرامون بنا است، این موضوع نیز عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر تشکیل کمیته‌ای است تا تمامی مرمت‌گرانی را که در گذشته در این بنا کار کردند شناسایی کنند، این کمیته افرادی را که در دهه‌های گذشته در این بنا تجربه مرمتی داشتند، فراخوان می‌کند تا هم از ایده‌هایشان برای طرح مرمت و بازسازی این بنا استفاده شود و هم در صورتی که امکان داشته باشد از ظرفیت این افراد در مرمت بنا استفاده شود.

اللهیاری در پایان در خصوص مجازات عاملان تخریب این خانه تاریخی بیان داشت: تصمیم در مورد مجازات این افراد بر عهده دستگاه قضا خواهد بود، اما در قانون برای کسانی که مبادرت به تخریب بناهای تاریخی می‌کنند از یک تا ده سال حبس پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه هزینه بازسازی و جبران خسارت را نیز باید تأمین کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار