حمایت همه دستگاه ها، لازمه حمات از بهبود یافتگان اعتیاد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه بهبود یافتگان اعتیاد به مراکز کاریابی معرفی می شوند، گفت: اخذ گواهی سلامت با مراجعه به مراکز درمان در دوره های زمانی مشخص و تسلیم آن به نماینده مقام قضایی برای مراقبت بعد از خروج معتادان ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه بهبود یافتگان اعتیاد به مراکز کاریابی معرفی می شوند، گفت: اخذ گواهی سلامت با مراجعه به مراکز درمان در دوره های زمانی مشخص و تسلیم آن به نماینده مقام قضایی برای مراقبت بعد از خروج معتادان ضروری است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا قنبری در دومین نشست تخصصی در خصوص نظارت بر اجرای آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان به منظور اجرای ۶۰ درصدی آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر در استان اصفهان با بیان اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان برنامه نظارت بر اجرای آئین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان مطابق ماده ۱۶ و برابر با اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر را از ابتدای سال جاری پیگیری و نظارت می کند، افزود: مهم ترین هدف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایجاد بستر برای جامعه ای عاری از اعتیاد است؛ که این مهم نیازمند مشارکت دستگاه های مختلف است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان برگزاری مسابقات داخلی ورزشی در کمپ ها را راه حل مناسبی برای خروج از فضای کسالت بار در روزهای ترک اعتیاد عنوان و خاطر نشان کرد: مسئولان کمپ های ترک اعتیاد با شناخت از قابلیت های افراد حاضر در کمپ باید اقدام به برگزاری کلاس ها و برنامه های مختلف در حوزه های موسیقی، ورزشی، کتابخوانی و آموزش کامپیوتر داشته باشند.

وی گفت: مسئولان کمپ ها با معرفی افرادی که از ترک اعتیاد آن ها اطمینان شده به مراکز کاریابی در حوزه اشتغال و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه بلیت های رایگان برنامه های فرهنگی و هنری به این افراد و خانواده هایشان در جهت بازگشتد به اجتماع اقدام می کنند.

قنبری مراقبت بعد از خروج معتادان را شامل دو تکلیف دانست و اظهار کرد: مراجعه به مراکز ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر جهت شرکت در برنامه های درمانی، بازتوانی، کاهش آسیب از قبیل درمان های دارویی، جلسات مشاوره ای و آموزشی، شرکت در جلسات گروه های خودیاری که برحسب ضوابط و مقررات مربوطه با مجوز فعالیت را از جمله مراقبت های تعریف برای معتادان عنوان کرد.

این مقام مسئول اذعان کرد: اخذ گواهی سلامت با مراجعه به مراکز درمان در دوره های زمانی مشخص و تسلیم آن به نماینده مقام قضایی از دیگر موارد ضروری در مراقبت بعد از خروج معتادان است.

حمایت همه دستگاه ها، لازمه حمات از بهبود یافتگان اعتیاد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان گذراندن دوره یا دوره های مذهبی- تربیتی، اخلاقی، ورزشی، حرفه آموزی، انجام خدمات عمومی یا اجتماعی منع یا محدودیت ارتباط و معاشرت با شخص یا اشخاص معین همچنین رفت و آمد به محل های معین را از جمله برنامه های کمک به بهبود یافتگان عنوان کرد.

وی در ادامه دیگر تکالیف ۱۲ گانه مراقبت خروج معتادان را شامل اشتغال به شغل، حرفه یا کار معین، منع یا محدودیت رانندگی با وسیله نقلیه موتوری یا تصدی وسایل موتوری عنوان نمود و افزود: همچنین الزام به اقامت در مرکز اقامتی از قبیل خانه های میان راهی، گرمخانه های شهرداری ها و مراکز امور متولی امور بی خانمان ها یا معلولان براساس ضوابط و مقررات مربوطه برای افراد بی خانمان از جمله موضوعاتی است که در این طرح به آن پرداخته شده است.

قنبری با اشاره به شرکت در برنامه های درمان، بازتوانی، کاهش آسیب از قبیل درمان دارویی و جلسات مشاوره ای و آموزشی برای معتادان فاقد شغل، درآمد و حمایت خانوادگی ادامه داد: شرکت در برنامه های درمان بازتوانی، کاهش آسیب از قبیل درمان های دارویی، جلسات مشاوره ای و آموزشی مشکلاتی ایجاد می نماید. لذا مشارکت برخی ارگان ها مانند دانشگاه علوم پزشکی، کار تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، خیریه ها و نهادهایی مانند شهرداری و دهیاری ها ضروری است.

توجه به آموزش و فرهنگ معتادان اقدامی مهم برای ترک اعتیاد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه تأمین هزینه شرکت در جلسات گروه های خودباوری دارای مجوز که معمولا خصوصی است برای معتاد متجاهر بهبود یافته که فاقد شغل و حمایت خانواده هستند؛ تقریبا غیر ممکن است، گفت: در این بخش نیازمند مشارکت بخش دولتی، خصوصی و خیریه ها هستیم.

قنبری ادامه داد: مراکز درمانی مشخص رایگانی در استان توسط دانشگاه علوم پزشکی برای دوره های زمانی معین با نماینده قضائی مشخص برای کنترل و نظارت بر ارائه گواهی سلامت جهت مراجعه گروه مورد هدف به این مراکز درمانی برای اخذ گواهی سلامت و تسلیم آن به نماینده مقام قضائی پیش بینی شده است.

قنبری اتخاذ تدابیر لازم مانند صدور کارت عضویت رایگان باشگاهی برای بهبود یافتگان همچنین استفاده از فضاهای ورزشی و رصد گزارش عملکرد این افراد به نماینده مقام قضایی را از جمله پیشنهادات این معاونت به اداره کل ورزش و جوانان دانست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در ادامه از تکمیل کتابخانه کمپ ترک اعتیاد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ارائه لیست بهبود یافتگان به مراکز کاریابی توسط اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی همچنین استفاده رایگان از خدمات یک فرهنگسرا برای گروه مورد هدف و خانواده هایشان از جمله برنامه های پیشنهادی و در حال اجرا است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار