صدای شکم طبیعی است؟

سه علت ( هوا، مایع و بافت درون شکم ) می‌توانند باعث اتساع شکم ‌شوند.

سه علت ( هوا، مایع و بافت درون شکم ) می‌توانند باعث اتساع شکم ‌شوند. اگر اتساع متناوب باشد علت آن تجمع گاه‌به‌گاه گاز و یا مایع در معده، روده بزرگ و یا روده کوچک است و اگر اتساع مداوم باشد ممکن است با بزرگ شدن اورگان های داخل شکم و یا یک چاقی ساده باشد. به گزارش foodregime گرسنگی یکی از علل اصلی صدای شکم است در اثر گرسنگی کاهش قند خون ایجاد می‌شود و این کاهش قند خون به مغز دستور ترشح هورمون اورکسین Orexin را به هیپوتالاموس که مرکز هماهنگی گرسنگی است می‌دهد و با تولید این هورمون عضلات صاف منقبض شده و با حرکات مدور و ارتعاشی تولید صدا می‌کند و این صداها از 20 دقیقه تا دو ساعت بعد از غذا خوردن هم ممکن است ادامه داشته باشد.

علت‌های تجمع گاز و نفخ شکم

*داشتن دندان مصنوعی نامناسب باعث تجمع گاز می‌شود.

*جویدن آدامس یا خوردن آب‌نبات‌های سخت، مخصوصاً آن‌هایی که حاوی سوربیتول هستند.

*خوردن غذاهایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و همچنین نوشابه‌های گازدار باعث افزایش گاز می‌شوند.

*غذاهایی که منجر به تولید گاز می‌شوند مانند (گل‌کلم، کلم برو کلی، لوبیا، ذرت، پیاز، سبوس و کلم) است.

*فروکتوز و سوربیتول که در برخی از میوه‌ها یافت می‌شود و یا به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شوند باعث تولید گاز می‌شوند.

*گاهی فرد به علت ابتلا به بیماری‌های زخم معده، ورم معده و ریفلاکس معده آروغ می‌زند.

*بیماری‌های ( سلیاک، آلرژی غذایی به صورت عدم تحمل غذا، گاستروپارزیس، سندرم روده تحریک‌پذیر و سندرم روده کوتاه ) باعث نفخ شکم و گاز زیاد می‌شوند.

*گاهی بعد از بعضی اعمال جراحی مانند عمل جراحی برای ریفلاکس مری مشکل نفخ و گاز زیاد پیدا می‌شود.

اگر کسی به لاکتوز تحمل ندارد خوردن محصولات لبنی موجب نفخ شکم می‌شود*

بعضی بیماری‌ها با افزایش تعداد باکتری‌های روده و گاهی حرکات کند غذا به علت حرکات کند روده، مانند بیماری دیابت که باکتری‌ها مدت بیشتری با غذا در تماس هستند گاز بیشتری تولید می‌شود.

*صحبت هنگام غذا و با شتاب غذا خوردن باعث نفخ شکم می‌شود.

*رژیم پر کربوهیدرات باعث تولید گاز می‌شود لذا غذاهایی که مقدار زیادی سیب‌زمینی، ذرت و جو دارند باعث نفخ شکم می‌شود برخی با خوردن شیر دچار این مشکل می‌شوند.

*مصرف بستنی، ماست، حبوبات، پنیر، آدامس، شیرین‌کننده‌ های مصنوعی و سویا در بعضی افراد نفخ ایجاد . مصرف زیاد فیبر هم موجب نفخ می‌شود لذا کسانیکه نفخ دارند ولی یبوست ندارند از رژیم کم فیبر استفاده کنند.

*هر نوع بیماری که باعث انسداد روده شود مانند سرطان روده بزرگ، بیماری کرون، اسکار ناشی از چسبندگی‌های مکرر در اعمال جراحی روده و فتق‌های داخلی می‌تواند نفخ شکم بدهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار