بی‌رونقی بازار فرش دستباف اصفهان با تنوع فرش‌های ماشینی وارداتی

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: بیشتر مغازه‌ها و حجره‌های فرش دستباف اصفهان تعطیل شده‌اند و بسیاری از فروشندگان فرش دستباف دچار مشکلات داد و ستد شده و تغییر شغل داده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: بیشتر مغازه‌ها و حجره‌های فرش دستباف اصفهان تعطیل شده‌اند و بسیاری از فروشندگان فرش دستباف دچار مشکلات داد و ستد شده و تغییر شغل داده‌اند.
محمود داعی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه بازار فرش دستباف اصفهان با تعطیلی روبه‌رو شده، اظهار داشت: 80 درصد فرش اصفهان صادراتی است، اما در حال حاضر خریداری برای فرش دستباف اصفهان وجود ندارد.
وی وضعیت صادرات فرش دستباف اصفهان را بسیار نابسامان خواند و افزود: فرش دستباف در میان صنایع‌دستی و صادراتی مظلوم واقع شده و فروشگاه‌های فرش دستباف یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، صادرات از رونق افتاده و خریدار داخلی هم وجود ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه قیمت فرش دستباف نسبت به سال‌های گذشته تغییر آنچنانی نداشته است، بیان کرد: برخی حجره‌داران قراردادی اقدام به فروش می‌کنند، اما مشکل اصلی نبود خریدار است و همین مساله سبب تعطیلی فروشگاه‌ها و حجره‌ها شده است.
وی با ابراز تأسف از اینکه اصفهان به عنوان قطب فرش دستبافت ایران اکنون با تنوع واردات فرش‌های ماشینی در رکود به سر می‌برد، گفت: کشورهایی که در گذشته از ایران و اصفهان فرش دستباف خریداری می‌کردند، امروز به خرید فرش ماشینی از کشورهای دیگر تمایل دارند و فرش‌های صادراتی ما دیگر خریداری ندارد.
داعی پیرامون اینکه تاکنون حدود 10 درصد مغازه‌های فرش دستباف بازار اصفهان به دلیل رکود تعطیل شده‌اند، اظهار داشت: با افزایش نرخ مواداولیه و گرانی دستمزد کارگر، بافندگان و هنرمندان فرش دستباف با این هزینه‌ها دیگر حاضر به بافت فرش نیستند.
وی بیان کرد: فروشندگان فرش دستباف مدت‌هاست که گرفتار بانک‌ها هستند، مسئولان هم هیچ‌گونه همکاری با آنها ندارند و صادرات این اصیل‌ترین هنر و صنعت ایرانی مختل شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به فعالیت 400 هزار بافنده در استان اصفهان، افزود: از این تعداد 99 درصد آنھا بانوان هستند که تعدادی در منازل، عده‌ای در کارگاه‌های نیمه‌ متمرکز و 10 درصد نیز در کارگاه‌های متمرکز فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار