در اصلی عصارخانه شاهی احيا می شود

با توجه به اهمیت ویژه موزه عصارخانه شاهی اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه بازمانده از تاریخ کشورمان، باز شدن در اصلی این مکان تاریخی که مدت‌هاست مسدود بوده، از اهمیت ویژه‌ای برای حضور بیشتر گردشگران و شکوفایی فرهنگ عامه شهر اصفهان برخوردار است.

با توجه به اهمیت ویژه موزه عصارخانه شاهی اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه بازمانده از تاریخ کشورمان، باز شدن در اصلی این مکان تاریخی که مدت‌هاست مسدود بوده، از اهمیت ویژه‌ای برای حضور بیشتر گردشگران و شکوفایی فرهنگ عامه شهر اصفهان برخوردار است.

مدیر موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در گفت و گو با ايسنا، اظهار كرد: طرح احیای در اصلی عصارخانه شاهی اصفهان در حدود 2 سال پیش تا به حال در دست بررسی بوده است و در حال حاضر با خرید مغازه‌ای که مانعی در جلوی در عصارخانه بود، به راه اندازی جدی‌تر این طرح نزدیک‌تر شده‌ایم.

محمد معماریان افزود: عصارخانه شاهی تا پیش از این، در مسیری قرار داشته که گردشگران به آسانی به طرف آن راهنمایی نمی‌شدند و امیدواریم به زودی در اصلی اين بنا باز شود و گردشگران به آسانی و در مسیری که از طرف بازار اصفهان به این مکان تاریخی باز می‌شود، برای تماشای عصارخانه رهسپار شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که در حال حاضر مسیر بدی برای ورود به عصارخانه وجود دارد، باز شدن در اصلی عصارخانه رونقی اساسی به این مکان خواهد داد. در ضمن چون عصارخانه شاهی اصفهان به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه شهر اصفهان شناخته می‌شود با این اتفاق خوب این مکان شخصیت بهتری خواهد گرفت و موقعیت ویژه‌تری را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیر موزه عصارخانه شاهی گفت: متأسفانه شهرداری اصفهان پایگاه خاصی در بازار اصفهان ندارد و در یک سال گذشته این بار به دوش عصارخانه شاهی اصفهان بوده است. مغازه‌ای که مانع گشايش در اصلی عصارخانه بوده از طرف شهرداری خریداری شده و طرح آزادسازی در اصلی هموار است و امیدوارم این اتفاق به زودی اجرایی شود.

تلاش گسترده برای احیای در اصلی عصارخانه شاهی

وی خاطرنشان کرد: این مکان که تنها موزه عصارخانه جهان به حساب می‌آید در حال حاضر برای شکوفایی فرهنگ عامه شهر اصفهان بسیار اهمیت دارد و تاریخ شفاهی اصفهان را در یک بازه زمانی خاص به نمایش گذاشته است.

مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان اضافه کرد: در موزه عصارخانه شاهی اصفهان مباحثی چون تاریخ شهر از زبان بازاریان و خانواده‌های آن‌ها را می‌توان دنبال کرد. باز شدن در اصلی این موزه به رونق گردشگری و در کنار آن اعتبار تاریخ می‌انجامد.

به گزارش ايسنا؛ عصارخانه یا حصارخانه در شهرهای قدیم ایران به آسیاب‌‌های مخصوصی اطلاق می‌شده است که از آنها برای گرفتن روغن، خرد کردن مواردی چون زردچوبه و فلفل و امثالهم استفاده می‌شد. عصارخانه عبارت از محوطه‌‌ای بود که در وسط آن دو قطعه سنگ گرد بر روی هم قرار داشت و این دو قطعه سنگ از یک طرف با اهرمی به یک رأس چهارپا، مثل الاغ یا شتر یا قاطر یا اسب متصل بود. با حرکت کردن حیوان، که به صورت دورانی صورت می‌‌گرفت، سنگ رویی آسیاب به حرکت در می‌آمد و با گردش این سنگ، آنچه از موادی که به وسط سنگ مزبور ریخته می‌شد، نرم می‌گردید.

عصارخانه شاهی اصفهان با مساحت تقریبی 500 مترمربع و زیربنای 850 مترمربع، یکی از آثار مهم تاریخی و گردشگری استان اصفهان است که در میدان نقش ‌جهان، بازار قنادها در ابتدای بازار مخلص، روبروی بازار مرکزی طلا قرار دارد. این بنا در سال 1021 هجری قمری در دوره شاه عباس اول و همزمان با احداث بازار بزرگ اصفهان بنا شده است.

در سال 1349 به دلیل صنعتی شدن این حرفه، ادامه کار مقرون به صرفه نبوده و عصارخانه به مدت 30 سال تعطیل شد، تا اینکه در سال 1379 سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان عصارخانه را از آخرین مالک آن خریداری و در سال 1380 اقدام به مرمت و ساماندهی آن کرد که دو سال به طول انجامید. این بنا در حال حاضر به شکل موزه درآمده و در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار