حفظ کشاورزی اصفهان با وجود خشکسالی شدید

اصفهان یکی از استان‌هایی است که با معضل جدی خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌‌کند و این موضوع آسیب زیادی به بخش‌های مختلف اقتصادی استان وارد ساخته است اما با مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی و استفاده از علوم و فناوری بروز، شاهد موفقیت چشمگیر کشاورزی استان هستیم

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : اصفهان یکی از استان‌هایی است که با معضل جدی خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌‌کند و این موضوع آسیب زیادی به بخش‌های مختلف اقتصادی استان وارد ساخته است اما با مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی و استفاده از علوم و فناوری بروز، شاهد موفقیت چشمگیر کشاورزی استان هستیم به‌نحوی‌که اصفهان در بسیاری از شاخصه‌ها و تولیدات بخش کشاورزی در جایگاه‌های برتر کشور قرار دارد. این موفقیت‌ها به دست تولیدکنندگانی صورت می‌گیرد که همواره تلاش می‌کنند علاوه بر تأمین زندگی خود در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان و کمک به اقتصاد استان قدم بردارند. در همین راستا مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان اصفهان برگزار شد. در این مراسم، بهمن امیری لاریجانی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: فرایند شناسایی، انتخاب و معرفی تولیدکنندگان نمونه ملی و استانی بخش کشاورزی، یکی از مهمترین شاخصه‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی است که با هدف الگوسازی فعالیت‌های ترویجی و معرفی تمامی بخش‌های کشاورزی به جامعه و ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان و همچنین افزایش بهره‌وری در بخش انجام می‌گیرد. وی در ادامه با اشاره به روند انتخاب تولیدکنندگان برتر ملی بخش کشاورزی افزود: سی‌ودومین دوره مراسم تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در تاریخ 11 دی‌ماه در تهران برگزار خواهد شد. مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی، تغییرات اقلیم، خشک‌سالی‌ها و لزوم بهره‌وری از منابع، تغییراتی در انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی ایجاد شد به‌گونه‌ای که علاوه بر توجه به میزان عملکرد در واحد سطح، میزان مصرف آب، بهره‌وری تولید، مصرف کود و سم، حفاظت از محیط‌زیست و همکاری در حوزه ترویج و آموزش نیز از شاخصه‌های مهم در انتخاب برترین‌ها محسوب می‌شوند. وی گفت: خوشبختانه استان اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در سال گذشته به همراه استان‌های همدان و تهران با داشتن حدود پنج تولیدکننده نمونه ملی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد و امید است امسال هم استان اصفهان جز استان‌های برتر در این بخش قرار گیرد. امیری لاریجانی تصریح کرد: معاونت ترویج وظیفه آموزش و اشاعه الگوها و سیاست‌های کلی ابلاغی را بر عهده دارد یعنی سیاست‌ها را در غالب برنامه‌های ترویجی ابلاغ، اجرا و پیگیری می‌کنیم تا نهادینه شود، در همین ارتباط چند فعالیت عمده ترویجی برای اجرای این فرآیندها وجود دارد که ایجاد سایت‌های جامع الگویی در مزارع کشاورزان، طرح‌های تحقیقی و ترویجی و کلاس‌های آموزشی از آن جمله هستند. وی با بیان اینکه سالانه بیش از 2 هزار سایت الگویی در کشور در حوزه‌های مختلف اجرا می‌شود،‌ گفت: با 34 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در استان‌ها و مدیریت هماهنگی ترویج، 2500 عضو هیئت‌علمی وزارت جهاد کشاورزی که در بخش تحقیقات مشغول فعالیت هستند و هشت هزار نفر کارشناس مروج پهنه و 930 محقق معین در حال فعالیت برای کمک به بخش هستیم. مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده اعتبارات ملی بعد از سال‌ها وقفه برای بحث ترویج اختصاص یافت و با قراردادهایی در این بخش با استان‌ها به امضا رسید. وی در پایان عنوان کرد: باید نگاه‌ها به کشاورزی تغییر کند و از علوم و فناوری‌های روز به‌صورت جدی‌تر در این بخش بهره گرفته شود، خوشبختانه سند ملی کشاورزی دیجیتال نیز در حال طراحی است و باید با هوشمندسازی کشاورزی را مدیریت کرد.
حفظ میزان تولید کشاورزی استان با وجود خشکسالی
در ادامه محسن کریمیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: این مراسم نمادین است چون تمام کشاورزان استان اصفهان نمونه و سرآمد هستند و بهترین عملکرد و راندمان را دارند. وی ادامه داد: هرساله تعدادی از آنها به‌عنوان برترین‌ها در سطح معرفی می‌شوند، ما در سطح استان موفقیت‌های بخش را مدیون تولیدکنندگان و کشاورزان هستیم و امید است بتوانیم در حل مشکلات بخش کشاورزی موفق باشیم و به جد به دنبال رفع مشکلات هستیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: شرایط خشکسالی شدیدی در استان وجود دارد یعنی توزیع و پراکنش بارندگی‌ها خوب نیست و وضعیت منابع مناسب نگران‌کننده است اما با مدیریت جدید استان و پیگیری‌های لازم امید است حق آبه کشاورزان را به آنها بدهیم و رونق به بخش کشاورزی بدهیم بویژه در شرق اصفهان به کشاورزان کمک کنیم. وی تأکید کرد: جلسات مختلفی بوده و قرار شد جلسه‌ای تشکیل شود و برای حقابه و تعیین تکلیف آب برنامه‌ریزی شود تا وضعیت مشخص و برنامه‌ریزی شود. پس در شرایط فعلی باید شرایط را مدیریت کرد و با همین شرایط نگذاریم تولید کاهش یابد. کریمیان تأکید کرد: با کاهش 30 تا 35 درصدی در منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم اما تولید بخش کشاورزی استان همچنان حفظ‌شده که این جای خوشحالی دارد. وی خواستار حرکت به سمت توسعه استفاده از آبیاری میکرو شد و گفت: خوشبختانه دولت اعتبارات خوبی در بودجه سال 96 دیده است و تخصیص‌ها هم خوب است، در حقیقت جدیدت بسیار زیادی در زمینه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد. منابع مالی وجود دارد و ما نیز بدون محدودیت به کشاورزان کمک می‌کنیم تا سامانه‌های نوین آبیاری گسترش یابد، به‌خصوص آبیاری میکرو تا از همین میزان آب نیز بهترین بهره‌وری را داشته باشیم. وی گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه 97 نیز به این موضوع توجه شده و امید است ردیف برای این بخش افزایش یابد. افزایش بهره‌وری در بخش‌های دیگر نیز مهم است که ارتقای شاخص‌های کیفی موردتوجه است، از طرفی روش‌های قدیمی منسوخ‌شده و باید به سمت بهره‌وری بیشتر از امکانات و منابع برویم و استفاده از همه امکانات برای مقابله با خشکسالی بهره برد.
اجرای طرح‌های ترویجی در سراسر استان
جمشید اسکندری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: همواره تلاش داریم با شعار همکاری و همدلی در راستای همکاری و همدلی و در جهت اعتلای ترویج کشاورزی استان و کشور قدم برداریم، و این زمینه اقدامات گسترده‌ای در حال انجام است. وی ادامه داد: طرح نظام نوین ترویج یکی از طرح‌های مهم در این زمینه است که مورد تأکید وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز قرار دارد، با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی مسئولان پهنه به‌طور دقیق در سطح استان فعال هستند، در حال حاضر 213 مسئول پهنه و 47 مرکز جهاد کشاورزی در سطح استان وجود دارد که درمجموع 300 دیده‌بان در بخش کشاورزی به‌صورت فعال در حال فعالیت هستند، خوشبختانه دوره آموزشی بسیار کاربردی و بزرگی برای مسئولان پهنه استان در حال برگزاری است که می‌تواند کمک زیادی به بخش کشاورزی استان داشته باشد. مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های شکل‌گرفته به دنبال استفاده از ظرفیت مددکاران ترویجی استان هستیم، در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 مددکار در سطح استان فعالیت دارند که برگزاری دورهای آموزشی برای آنها نیز در دستور کار است. وی اضافه کرد: از تمامی شهرستان‌ها این درخواست را داشته‌ایم که ایده‌های خود را به ما منتقل کنند، از طرفی به دنبال افزایش تعاملات با بخش‌های همچون فنی حرفه‌ای، مرکزهای علمی، بسیج سازندگی و... هستیم. در پایان از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان اصفهان تجلیل به عمل آمد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار