نگاهی کوتاه به چشمه های شهر فریدونشهر/ از گلاز تا کهریز بالا

فریدونشهر را می‌توان علاوه بر داشتن القابی مانند مرتفع‌ترین شهر ایران که به خاطر ارتفاع 2 هزار و 530 متری خود از سطح دریا است، شهر آبشارها به خاطر وجود آبشارهای معروفی چون پونه‌زار و شهر چشمه‌های جوشان هم نامید.

نگاهی کوتاه به چشمه های شهر فریدونشهر/ از گلاز تا کهریز بالا

چشمه سراب از دل کوه‌های شمالی شهر فریدونشهر می‌جوشد که حاصل ذخیره آب‌های زیرزمینی به سبب بارش برف و باران در این ناحیه است و جوشش آب این چشمه بستگی به میزان بارش باران در فصول مختلف سال دارد.
این روزها پس از بارش نعمت‌های الهی شاهد رونق چشمه‌ها، رودها و دریاچه‌های بسیاری در کشور هستیم در این میان مردم شهر فریدونشهر هم به دلیل جوشش دوباره یکی از چشمه‌های مهم شهر از شادی سرشارند.
چشمه‌هایی که بعضاً قدمتی به طول تاریخ دارند و حضور و وجودشان زندگی‌بخش مردم دیار بام ایران یعنی فریدونشهر بوده است.
از چشمه‌های معروف داخل شهر فریدونشهر می‌توان به چشمه «گلاز» که برای مردم محله گوگونانی شهر فریدونشهر مقدس و محلی برای پخش نذر و نیازهاست، اشاره کرد.
چشمه «خودسیانی‌ها» که دو دهنه چشمه دارد نیز یکی دیگر از چشمه‌های معروف فریدونشهر است.
از دیگر چشمه‌های معروف شهر می‌توان به چشمه «سپیانی‌ها» در گذشته و همچنین چشمه «باتوانی‌ها» اشاره کرد که امروزه کمتر به عنوان یک چشمه دیده می‌شوند و در ساختار جدید شهر گم شده‌اند.
از چشمه‌های جوشان دیگر شهر فریدونشهر که همچنان زندگی‌بخش مزارع و باغات پایین دست خود هستند می‌توان به چشمه‌های کهریزهای بالا و پایین اشاره کرد که در نزدیکی امامزاده تاجعلی و اداره آموزش و پرورش فعلی قرار دارند.
بیشتر چشمه‌های مهم شهر دارای قنات بوده‌اند و هر ساله قنات‌ها لایروبی می‌شده‌اند.
البته چشمه‌های فصلی بسیاری داخل شهر هستند که پس از بارندگی‌ها از حیاط‌های خانه‌ها گرفته تا حاشیه‌های جداول امروزی شهر بیرون می‌ریزند و موجب رونق بیشتر باغچه‌ها و رودهای کوچک مسیرشان می‌شوند.
اما یکی از مهم‌ترین چشمه‌های داخل شهر فریدونشهر، چشمه سراب است که در قسمت شمال غربی شهر فریدونشهر قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های شهر است.
چشمه سراب از دل کوه‌های شمالی شهر فریدونشهر می‌جوشد که حاصل ذخیره آب‌های زیرزمینی به سبب بارش برف و باران در این ناحیه است و جوشش آب این چشمه بستگی به میزان بارش باران در فصول مختلف سال دارد.
جریان آب خروشان این چشمه و عبور آن از فضای پارک ایجاد شده در مسیرش و فضای زیبای کوهستانی محل جوشش آن، زیبایی‌های مثال‌زدنی را برای هر بیننده‌ای رقم می‌زند؛ زیبایی که با گذشت سال‌ها برای مردم فریدونشهر همچنان تازگی دارد و برای آنها جوشش آب سراب به منزله جوشش دوباره زندگیشان است و آن را بخشی از زندگی روزمره خود می‌دانند و به هر مناسبتی هر روز سعی می‌کنند سری به چشمه‌ بزنند که برای آنها خود زندگی است تا یک سراب دست نیافتنی.
چشمه سراب با آغاز بارندگی‌ها و تداوم آن در فصل پاییز شروع به جوشش می‌کند و تا اواخر فصل بهار نیز پر آب به جوشش خود ادامه می‌دهد.
از صفر تا 300 لیتر در ثانیه میزان دبی خروجی این چشمه است که از قسمت شمال غربی تا قسمت جنوب شرقی شهر فریدونشهر حرکت می‌کند و در اوایل فصل بهار قسمت کمتر آن برای فضای سبز شهر و سپس برای استفاده کشاورزان مصرف شده و مابقی به سمت سد زاینده‌رود حرکت می‌کند.
ذخیره آب این چشمه را در فصل‌هایی که نیاز به آب آن نیست، اقدامی مناسب برای استفاده بیشتر از آب این چشمه در فصل تابستان دانست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار