اصفهانی‌ها بال پریدن نداشتند

نیم‌فصل نخست لیگ هفدهم هفته گذشته با قهرمانی بی‌چون‌وچرای تیم پرسپولیس به پایان رسید.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : نیم‌فصل نخست لیگ هفدهم هفته گذشته با قهرمانی بی‌چون‌وچرای تیم پرسپولیس به پایان رسید. شاگردان برانکو در 14 بازی 33 امتیاز کسب کردند و بدون نیاز به امتیاز بازی عقب‌افتاده‌شان با نفت آبادان بهترین عملکرد را ارائه کردند. آنها در نیم‌فصل چهار امتیاز از تیم دوم جدول یعنی پارس جنوبی جم پیش افتادند و اگر سه امتیاز بازی با نفت را هم به کیسه سرخ‌پوشان واریزشده حساب کنیم سرخ‌پوشان تهرانی با اختلاف هفت امتیازی عنوان قهرمانی نیم‌فصل را صاحب شده‌اند. با این عملکرد درخشان باید گفت باد موافق فعلاً به سود پرسپولیسی‌ها می‌وزد و همه کارشناسان این تیم را شانس اصلی قهرمانی لیگ هفدهم قلمداد می‌کنند؛ اما در این میان، تیم‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن نیم‌فصل را با کسب رتبه‌هایی دورقمی خاتمه دادند تا شاید در نیم‌فصل دوم تغییری در شرایط نا به سامان خودشان ایجاد کند. تیم‌هایی که در 15 بازی نخست لیگ، فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کردند و تنها هفت پیروزی به نامشان سند زده شد. البته این دو تیم در کسب تساوی‌های پرتعداد برابر حریفان کم نیاوردند و رکوردهایی تحسین‌برانگیز را به ثبت رساندند. ذوب‌آهن در هفت بازی با رقیبان به تقسیم امتیاز رضایت داد و سپاهانی‌ها پنج بازی تک امتیازی را پشت سر گذاشتند. به‌هرحال نیم‌فصل لیگ هفدهم برای نمایندگان لیگ برتری اصفهان خوش‌یمن نبود که دلایل چنین وضعیتی را باید در مشکلات ابتدای فصلشان جستجو کرد.

سپاهان از خودی‌ها ضربه خورد

حالا دیگر می‌توان با اطمینان بیشتری گفت طلایی پوشان اصفهان آنچه خودی‌ها کاشتند را در نیم‌فصل درو کردند. انتخاب‌هایی اشتباه در خطوط سه‌گانه که حداقل در نیم‌فصل کمترین بازدهی را برای زردپوشان اصفهانی به همراه داشتند. انقلاب اصلی کرانچار در خط دفاعی زردپوشان اصفهانی اتفاق افتاد. جایی که تقریباً تغییراتی 90 درصدی را تجربه کرد. استخدام عزت پورقاز، سیاوش یزدانی، حسن جعفری و سعید آقایی ترکیب خط دفاعی سپاهان را کاملاً دگرگون ساخت. دریافت 19 گل در 14 بازی یعنی میانگین بیش از یک گل خورده در هر بازی نشان از ضعف‌های مفرط خط دفاعی تیم زرد پوش اصفهانی دارد. در خط میانی هم بازگشت علی کریمی وزن لازم را به این منطقه حیاتی زمین نداد و کمبود هافبک‌هایی جنگنده و بازیساز در 15 بازی نیم‌فصل نمایان بود. در خط حمله هم مروان حسین عراقی و ساسان انصاری امیدهای اصلی کرانچار برای گلزنی به شمار می‌رفتند اما این خط آتش کم‌توان‌تر از آن بود که ضعف خط دفاعی را بر دوش بکشند. بر این اساس کرنچار یک‌بار برای همیشه باید پاسخگوی این پرسش باشد که چرا بازیکنان میلیاردی که این فصل با نظر مستقیم او جذب شدند، حداقل انتظارات را هم برآورده نکردند؟! آیا این بازیکنان واقعاً همان‌هایی بودند که او می‌خواست یا تیم را دیگرانی بستند و او مجبور شد با این نفرات وارد لیگ هفدهم شود؟!

ذوب‌آهن تا نیم فصل هم راه نیفتاد

حضور پرافتخارترین مربی لیگ در تیم فوتبال ذوب‌آهن انتظارات را از سبزپوشان اصفهانی به‌گونه‌ای غیرمعمول بالا برد. این در حالی بود که بر اساس گفته‌های سعید آذری مدیرعامل باشگاه بودجه فصل جاری باشگاه 7 میلیارد تومان کاهش‌یافته بود. ذوبی‌ها با توجه به همین کاهش بودجه هم‌وغمشان را بر حفظ بازیکنان فصل پیش و جذب تنها سه بازیکن جدید بنا نهادند. اسماعیل شریفات، حمید بوحمدان و استنلی کی‌روش برزیلی، بازیکنانی بودند که قلعه‌نویی به خدمت گرفت و البته به‌گونه‌ای عجیب ایمان موسوی را هم به ذوب‌آهن آورد که هنوز هم مشخص نشده که این بازیکن با چه استدلالی به استخدام این تیم درآمد؟ اما با شرایط موجود قلعه‌نویی طرح‌های تاکتیکی‌اش را با توجه به بازیکنان چند فصل اخیر تیم اصفهانی پایه‌گذاری کرد. بازیکنانی که دو فصل همراه با ذوب‌آهن جام حذفی را بالای سر برده و با حضور در لیگ قهرمانان آسیا به مرز پختگی رسیده بودند. بر این اساس دست قلعه‌نویی برای به میدان فرستادن تیمی آماده چندان هم‌بسته نبود؛ اما آنچه در 15 بازی نیم‌فصل از سبزپوشان اصفهانی دیده شد نوعی بی‌نظمی تاکتیکی و عدم توانایی در حفظ نتیجه بود. تیمی که در طول 90 دقیقه تنها 15 تا 20 دقیقه می‌تواند با حداکثر توان بازی کند و حدود 70 دقیقه بی‌برنامه پیش می‌رود. از سوی دیگر جدایی قطعی سه مهره کلیدی تیم اصفهانی به نام‌های مهدی مهدی پور، احسان پهلوان و دانیال اسماعیلی فر شرایط پیچیده‌ای را پیش روی قلعه‌نویی قرار داده است. البته پیش‌ازاین که جدایی بازیکنان مورداشاره قطعی شود سرمربی ذوبی‌ها تصمیم گرفته بود تغییراتی در تیمی ایجاد کند که حالا همان تصمیم به‌ضرورت تبدیل‌شده است. حضور ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا به‌جای نفت تهران هم مزید بر علت شده تا سرمربی قلعه‌نویی پیشنهاد اختصاص بودجه‌ای ویژه به هیئت‌مدیره برای جذب چند مهره کارآمد را بدهد. پیشنهادی که به نظر می‌رسد موافقت هیئت‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن را هم به همراه داشته است. با این حساب باید به انتظار ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم نشست و نظاره‌گر شد آیا سبزپوشان اصفهانی در نیم‌فصل دوم به همان تیم پرقدرت لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم تبدیل خواهند شد؟!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار