تعدیل ساختار شهرداری زرین‌شهر به معنی تعدیل نیرو نیست

امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد شهرداری‌ها، این نهاد در سراسر کشور با کاهش شدید منابع مالی روبرو شده است و نبود برنامه‌های جامع در حوزه اقتصاد و نداشتن درآمد پایدار سبب شده بدهی‌های آن زیاد شود. معضلی که شهرداری زرین‌شهر نیز با آن مواجه است.

حامد سلیمیان - اصفهان امروز : امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد شهرداری‌ها، این نهاد در سراسر کشور با کاهش شدید منابع مالی روبرو شده است و نبود برنامه‌های جامع در حوزه اقتصاد و نداشتن درآمد پایدار سبب شده بدهی‌های آن زیاد شود. معضلی که شهرداری زرین‌شهر نیز با آن مواجه است. کوچک‌سازی بدنه شهرداری زرین از ضروریات بوده و باید تلاش کنیم تا تصدی‌گری شهرداری را در برخی امور اجرایی کاهش داده و این سازمان تنها به عامل ناظر در شهر انجام‌وظیفه کند. این راهکار شهردار زرین‌شهر برای رفع معضل اقتصادی است. میثم محمدی دراین‌باره اظهار کرد: واگذاری بخش‌های مختلف به بخش خصوصی باعث کوچک شدن مجموعه شهرداری می‌شود و با این شرایط، مدیریت در شهرداری سریع‌تر و کیفی‌تر خواهد بود.

کوچک‌سازی بدنه شهرداری

افزود: امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد شهرداری‌ها، کوچک‌سازی بدنه شهرداری زرین از ضروریات بوده و باید تلاش کنیم تا تصدی‌گری شهرداری را در برخی امور اجرایی کاهش داده و این سازمان تنها به عامل ناظر در شهر انجام‌وظیفه کند. شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: امروز ما باید در مجموعه شهرداری به دنبال درآمدزایی باشیم و همه ارکان این سازمان باید دراین‌باره فعالیت کنند ازاین‌رو باید توجه داشت نگاه ویژه شهردار زرین‌شهر به ابعاد اقتصادی شهرداری، ویژگی مهمی است که می‌تواند چالش‌های توسعه شهری در زرین‌شهر را به‌طور چشمگیری حل‌وفصل کند. وی با اشاره به اینکه امروز دغدغه ما در شهرداری زرین‌شهر، دغدغه نخواندن دخل‌وخرج‌ها باهم است، اضافه کرد: توجه به نقش شهرها در توسعه اقتصادی کلان مسئله‌ای است که در چند سال اخیر مغفول مانده است چراکه اغلب، شهرداری‌ها را نهادهای خدماتی و اجتماعی تصور می‌کنند اما این مهم در حالی است که گسترش شهرنشینی و تغییر معادلات اقتصادی سبب شده تا مدیران شهری به‌عنوان مدیران توسعه اقتصادی نیز مطرح شوند.

ارتقای سطح کیفی و کمی

محمدی ادامه داد: برخی افراد در اكثر موارد هدف از خصوصی‌سازی و برون‌سپاری را کوچک‌سازی و كاهش هزينه می‌دانند، درحالی‌که هدف از خصوصی‌سازی بايد ارتقاء سطح كيفي و كمي خدمات باشد به معنای آنکه بخش خصوصي به علت انگيزه دارتر بودن از بخش غیرخصوصی تمام همت خود را به كار می‌گیرد تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد و ما بايد از اين انگيزه به‌درستی استفاده كنيم. وی عنوان کرد: البته تفاوت اين دو نگرش از زمين تا آسمان است ازاین‌رو در حالتي كه کوچک‌سازی و صرفه‌جویی هدف باشند؛ بعد از واگذاري به بخش خصوصي؛ ما به هدفمان رسيده‌ايم چراکه سازمان را كوچك كرده‌ايم و به‌تدریج با تعديل نيروها و ساير اقدامات؛ هزينه‌ها هم كاهش پيدا مي‌كند. شهردار زرین‌شهر بیان کرد: اما در حالتي كه هدف خود را ارتقای سطح كيفي و كمي خدمات قرار دهیم؛ تازه با واگذاري امور؛ كار اصلي و جدي ما شروع مي‌شود چراکه مرتب بايد ببينيم كه سطح كيفي و كمي خدمات در حال ارتقا است يا خیر و اگر نيست؛ چه بايد بكنيم و اگر هست؛ چگونه آن را بهتر كنيم.

بخش خصوصی تیغ دو لب

وی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی يك تيغ دو لب است، خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی باهدف ارتقای سطح كيفي و كمي خدمات تقریباً در همه جاي دنيا جواب داده و منجر به افزايش بهره‌وري و بهبود عملكرد و گاهي كاهش هزينه شده است. محمدی اذعان کرد: اين نوع خصوصی‌سازی، حتماً بايد با ايجاد يك سيستم نظارتي قوي همراه باشد در غير این صورت شرایط براي بخش خصوصي خوب می‌شود و براي بخش دولتي تنها به لحاظ مالي خوب مي‌شود، اما درواقع بخش دولتي يا شهرداري به لحاظ افت كيفيت خدمات ضرر مي‌كنند بنابراین مردم هم متضرر مي‌شوند. وی یادآور شد: البته در چنين حالتي معمولاً افت كيفيت در بدو واگذاري فعاليت‌ها به بخش خصوصي اتفاق نمي‌افتد بلكه در ابتدا معمولاً افزايش كيفيت هم داريم و به‌مرور كه بخش خصوصي اطمينان حاصل كرد نظارت قوي وجود ندارد، شروع به كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمد خود مي‌كند و اين در 99 درصد مواقع با افت كيفيت همراه است؛ البته باید گفت در همه كشورها اگر نظارت قوي نباشد اين اتفاق می‌افتد.

ایجاد سیستم نظارتی

شهردار زرین‌شهر متذکر شد: پس بخش كليدي خصوصی‌سازی و برون‌سپاری تعريف صحيح هدف و ايجاد سيستم نظارتي قوي است كه يك فعاليت فرا بخشی است، لذا بايد توجه شود كه ما در برون‌سپاری‌های خود نمي‌خواهيم تنها نظارت كنيم، بلكه می‌خواهیم سيستم نظارتي ايجاد كنيم كه براي هميشه كار خود را در چارچوب‌هاي منطقي و اتوماتيك انجام دهد. وی در ادامه با اشاره به واگذاری استخر جهان‌پهلوان تختی و کشتارگاه زرین‌شهر به بخش خصوصی گفت: ما امروز در بحث کنترل هزینه‌های شهرداری به دنبال آن هستیم تا بتوانیم موازنه‌ای بین درآمد و هزینه‌های شهرداری ایجاد کنیم چراکه بودجه شهرداری زرین‌شهر در سال 96، 50 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده و باید شهرداری ماهیانه 4 میلیارد 170 میلیون تومان درآمد داشته باشد. محمدی افزود: و این مسئله در حالی است که تنها مبلغی بیش 2 میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری زرین‌شهر است ازاین‌رو باید راهکارهای مختلفی را برای درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها پیدا کنیم، چراکه با هزینه‌ای بیش 2 میلیارد تومان نمی‌توانیم شهر را اداره کنیم.

کوچک‌سازی بدنه شهرداری

وی تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌های ما در دوره پنجم مدیریت شهری شهرداری زرین‌شهر، کوچک‌سازی بدنه شهرداری است البته این کوچک‌سازی نه به معنای تعدیل نیرو بلکه به معنای آنکه قسمت‌هایی همچون استخر جهان‌پهلوان تختی و کشتارگاه که درگذشته در اختیار شهرداری بوده و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند را به آنها واگذار کنیم. شهردار زرین‌شهر اضافه کرد: کارشناسان ما پس از بررسی‌های لازم اعلام کردند در شش ماه نخست سال 96 مجموعه استخر جهان‌پهلوان تختی 150 میلیون تومان ضرر داشته یعنی درآمد و هزینه آن 150 میلیون تومان منفی بوده که در مجموعه سال این رقم به 300 میلیون تومان می‌رسد و حتی در شش‌ماهه دوم که فصل زمستان و سرما را در پیش داریم نیز قطعاً ضرر ما در استخر بیشتر نیز خواهد بود. وی ادامه داد: شاید برخی فکر کنند استخر یک پروژه سودآور و درآمدزا برای شهرداری بوده است، اما جالب است بدانیم وقتی ما با کارشناسان تربیت‌بدنی صحبت کردیم، برای استخر و مجموعه‌های ورزشی آن درآمد 60 میلیون تومانی در ماه را پیش‌بینی می‌کنند و حاضر به اجاره این مجموعه با نظارت شهرداری و تربیت‌بدنی هستند. محمدی اضافه کرد: قطعاً بخش خصوصی به جهت تخصص، تعهد و نگاه اقتصادی که دارد بهتر از شهرداری می‌تواند هزینه‌های این مجموعه را کنترل کرده و درآمد لازم را کسب کنند لذا واگذاری استخر جهان‌پهلوان تختی به بخش خصوصی باعث خواهد شد در هزینه‌های شهرداری بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد. وی عنوان کرد: کشتارگاه صنعتی شهرداری نیز به همین صورت بوده اما جای سؤال است که چرا شهری صنعتی مثل زرین‌شهر که نخستین کشتارگاه صنعتی را در منطقه داشته و بهترین پَک را در اختیار دارد امروز به چنین وضعیتی دچار شده است.

ضرر دهی در کشتارگاه

شهردار زرین‌شهر بیان کرد: ما چنین پتانسیلی را در زرین‌شهر داشته‌ایم، اما کارخانه‌هایی چون ذوب‌آهن، فولاد سبا و... گوشت موردنیاز خود برای طبخ غذای مجموعه‌های خود را از خارج شهرستان تهیه می‌کنند و این‌گونه مسائل دست‌به‌دست یکدیگر داده و کشتارگاه شهرداری در شش ماه نخست سال 174 میلیون تومان ضرر داده و قطعاً در شش‌ماه دوم نیز این روند ادامه خواهد داشت. وی بیان کرد: لذا درصورتی‌که کشتارگاه نیز به بخش خصوصی واگذار شود از این روند خارج خواهد شد ازاین‌رو ما در گام نخست با اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و صنف قصابان شهر جلسه‌ای را برگزار کردیم تا چنانچه تمایل به اداره این مجموعه‌دارند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند چراکه اولویت ما سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شهر هستند.

میدان تره‌بار

محمدی با اشاره به وضعیت میدان میوه تره‌بار زرین‌شهر و انتقال آن به حریم گفت: طبق ضوابط شهرسازی میدان‌های میوه و تره‌بار باید در حریم شهرها باشند امام امروز میدان میوه تره‌بار زرین‌شهر داخل محدوده شهر بوده و این مسئله خود یک ایراد قانونی است و از دید قانونی شهرداری باید این مجموعه را به حریم انتقال داد. وی یادآور شد: میدان تره‌بار زرین‌شهر 24 غرفه در خود جای‌داده که از این تعداد 22 غرفه فعال هستند و این غرفه‌ها ماهانه تنها 100 هزار تومان به شهرداری پرداخت می‌کنند که این پرداخت هزینه هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و این در حالی است که این مهم جزو حق‌وحقوق مردم به شمار می‌آید و بر همین اساس درخواست کارشناسی جدید داده شد تا پذیره و اجاره قیمت منطقی شود. شهردار زرین‌شهر در پایان گفت: شهرداری یکسری وظایف اجتماعی و خدماتی دارد اما در کنار این وظایف کارهای این مجموعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد وگرنه قطعاً شهر با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهد شد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار