حمل‌ و نقل درون‌ شهری و فرهنگ ترافیک

اصول راه و ترافیک برمبنای ایمنی، راحتی و اقتصاد استوار است. سرعت‌گیرها و بعضی طرح‌های هندسی خیابان به‌تدریج باید جای خود را به راه‌حل‌های معمول در دنیا بدهند تا پیاده شدن فناوری‌ها قابل اجرا شود.

حمل‌ و نقل درون‌ شهری و فرهنگ ترافیک

لازم می‌دانم مراتب سپاس خود را از شهردار اصفهان، آقای دکتر جمالی نژاد به خاطر اهتمام ایشان در رسیدگی به معضل ترافیک ابراز کنم. دو جمله از ایشان را نقل می‌کنم: «یک کمپینی را می‌خواهیم راه بیندازیم که همه در آن شرکت کنند»، «چهار سال دیگر ترافیک روان خواهیم داشت».


در راستای اهداف فوق و با در نظر گرفتن آنچه در ممالک پیشرفته، ملاک عمل قرار گرفته، بنده سال 1395 فیلم‌هایی را از فرهنگ رانندگی در سنگاپور گرفتم، این فیلم‌ها بیانگر روانی ترافیک این شهر است.

رسیدن به چنین وضعی باید هدف ما هم باشد نه اقدامات موردی پراکنده، اگر قرار باشد توریسم تقویت شود، آبرو و حیثیت ایرانی مطرح باشد، رفت‌وآمد با آرامش صورت گیرد، تصادفات تقلیل پیدا کند و ترافیک روان باشد، فرهنگ‌سازی ترافیک باید، طبق الگوی بین‌المللی نهادینه شود و لاغیر.


رفتاری که احترام متقابل در آن مشهود است، نه ستیز و خودمحوری. در این صورت توریست هم می‌تواند اتومبیل کرایه کند و خودش آن را براند.

چهار سال دیگر قرار است اتومبیل‌های خودران همه جا فراگیر شود و تصادفات در دنیا تقلیل یابد. در این صورت است که با پیشرفت‌های آتی ما می‌توانیم همسو شویم، مثلا تصمیم ایجاد اتومبیل‌های هوایی که در چین ابداع‌شده، در اصفهان هم قابل‌اجرا شود. مزایای این خودروها این است که در چهارراه‌ها سرعتش کم نمی‌شود، سوخت و بنزین اضافی در مسیر ترافیک مصرف نمی‌کند و لازم نیست پشت چراغ راهنمایی توقف کند که درنتیجه مسیر خودروها را اشغال نمی‌کند و ترافیک کمتر و روان‌تری به وجود می‌آید و آلودگی هوا هم کمتر خواهد شد. این اهداف ابدا دور از دسترس نیست. راهکاری که به مسئولین انتقال داده‌ایم نمودار سی پی ان است، یعنی مسیر بحرانی پروژه به این شرط که طرح رسیدن به ترافیک روان و اهداف متعالی فوق مدنظر باشد.


یکی از بندهای این نمودار که به مسیر بحرانی اشاره دارد، بیانگر این است که باید بدون فوت وقت به ساخت فیلم‌های آموزشی پرداخت، چون در این مورد با دنیای مدرن فاصله داریم.

مواردی که باید به آنها توجه داشت، فرهنگ‌سازی تفکر و رفتار آگاهانه به‌جای رفتار کلیشه‌ای و ناخودآگاه است. فرهنگ‌سازی در جهت احترام متقابل و تزکیه و وانهادن رفتار ترافیکی ناموزون که دون شان مردمان بافرهنگ شهر اصفهان است، و تعلیم و نهادینه کردن رفتار متمدنانه و شایسته پایتخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی.


اصول راه و ترافیک برمبنای ایمنی، راحتی و اقتصاد استوار است. سرعت‌گیرها و بعضی طرح‌های هندسی خیابان به‌تدریج باید جای خود را به راه‌حل‌های معمول در دنیا بدهند تا پیاده شدن فناوری‌ها قابل اجرا شود.


یادداشت از: جعفر کساییان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار