التهاب سیستم گوارش و مشکلات آن

مشكل مسئله التهاب سيستم گوارشي اين است كه ما نمي توانيم اين تورم و التهاب را ببينيم، و تشخيص تورم فيزيكي در روده كار آساني نيست.

دکتر فرامرز صفائی
مشكل مسئله التهاب سيستم گوارشي اين است كه ما نمي توانيم اين تورم و التهاب را ببينيم، و تشخيص تورم فيزيكي در روده كار آساني نيست.در آزمايش هاي خون عموما نياز هست تا ميزان گردش و انتشار پروتئين نشانگان وجود التهاب و تورم مورد آزمايش و بررسي قرار بگيرد و يا بيمار بايد حدود ٦ ساعت در اتاق پزشك نشسته و نمونه هاي منظمي از ادرار خود را پس از مصرف دارو تهيه كند. اما وجود نشانه هاي ديگري نيز براي تشخيص و سپس درمان اين عارضه لازم است، كه بسياري از اين نشانه ها اغلب به تشخيص عارضه هاي ديگري نسبت داده مي شوند و اغلب ارتباط اين بيماريها با هم بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.
عوامل موثر در بروز التهابات گوارشی
همچنين اشاره كردن به يك عامل مشخص براي بروز تورم سيستم گوارشي به مراتب بسيار سخت تر است،چرا كه عوامل متعددي در بروز اين مسئله نقش دارند، و تنها مصرف بيش از حد قند و شكر يا غذاهاي آماده از عوامل مؤثر در بروز آن نمي باشند. اگر چه كه اين دو عامل اشاره شده نقش بسيار مهمي در بروز اين مسئله دارند، اما علاوه بر اينها استرس، مصرف برخي از داروها، مصرف آنتي بيوتيك ها و وجود عفونتهاي مختلف در بدن نيز از عوامل مهم مي باشند.
بر اساس گفته هاي دكتر ديويد ام.ماركيز، متخصص تغذيه و نوعي ماساژ مختص ستون فقرات، اكثر بيماريهاي التهابي سيستم گوارشي در روده به علت نوعي واكنش خودكار ايمني در بدن اتفاق ميفتد كه طي فرآيندهائي باعث التهاب در سيستم هاضمه مي شوند.
وقتي بدن تحت تأثير استرس زياد و يا عوامل تحريك پذير قرا مي گيرد، واكنش اوليه، مقداري سوزش و به دنبال آن تورم به منظور مقابله با عامل تحريك كننده مي باشد، كه اين نوعي واكنش دفاعي بدن است و بدن مي خواهد آسيب وارد شده را جبران كند.
با اين وجود، با تداوم حمله اين پروسه پايان نيافته و واكنش دفاعي بدن و اين وضعيت شديدتر مي شود. اين فرآيند با هدف محافظت از سلول هاي تحت حمله قرار گرفته از تخريب و آسيب صورت گرفته، و به بافتهاي بدن اجازه مي دهد كه تغيير كرده و خود را با استرس وارد شده به قسمتهاي مورد نظر تطابق دهند. نتيجه ي اين فرآيند التهاب و تورم، سفت شدن، درد و اختلال در عملكرد سيستم گوارشي خواهد بود. اگر اين وضعيت ادامه پيدا كرده و پيگيري هاي لازم براي كنترل آن صورت نگيرد، مشكلات جدي و خطرناكي براي فرد به وجود می آورد.
متخصص جراحی عمومی ( پلاستیک- ترمیمی)
منبع:آنلاین سلامت

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار