فولادشهر آباد و پررونق را به جمعیت زیاد ترجیح می‌دهیم

همان‌طور که در شرح وظایف مبتنی بر قانون شرکت عمران مشخص است گفته نشده که این مجموعه فقط و فقط باید در زمین‌هایی که در شهرستان لنجان است فعالیت انجام دهد و در زمین‌هایی که در حاشیه فولادشهر قرارگرفته فعالیت عمرانی نداشته باشد. برای شرکت عمران منعی وجود ندارد در شهرستان دیگر بحث تملک زمین، آماده‌سازی، انبوه‌سازی، ساخت مسکن و ... را اجرا کند. حال این پرسش مطرح است که اگر شرکت عمران به دلیل وظایف ذاتی خود چنین کاری را انجام داد تکلیف حوزه تقسیمات چه خواهد شد؟

حامد سلیمیان-اصفهان امروز: همان‌طور که در شرح وظایف مبتنی بر قانون شرکت عمران مشخص است گفته نشده که این مجموعه فقط و فقط باید در زمین‌هایی که در شهرستان لنجان است فعالیت انجام دهد و در زمین‌هایی که در حاشیه فولادشهر قرارگرفته فعالیت عمرانی نداشته باشد. برای شرکت عمران منعی وجود ندارد در شهرستان دیگر بحث تملک زمین، آماده‌سازی، انبوه‌سازی، ساخت مسکن و ... را اجرا کند. حال این پرسش مطرح است که اگر شرکت عمران به دلیل وظایف ذاتی خود چنین کاری را انجام داد تکلیف حوزه تقسیمات چه خواهد شد؟

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مطرح‌شده درباره الحاق و واگذاری 4 هزار هکتار از زمین‌های شهرستان لنجان به شهرستان نجف‌آباد اظهار کرد: با توجه به اهمیت طرح سخنان مختلف و مصاحبه‌های انجام‌شده از سوی مسئولان شهرستان نجف‌آباد درباره بازپس‌گیری 4 هزار هکتار از اراضی شهرستان نجف‌آباد با نماینده مردم شهرستان نجف‌آباد در مجلس صحبت کرده و مطرح شد که مصاحبه کردن و طرح این‌گونه مسائل توسط بعضی مسئولان شهرستان نجف‌آباد تنها دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود می‌آورد و این صحیح نیست. محسن کوهکن افزود: آنچه مسلم است اینکه با قطعیت می توان گفت شهرستان نجف‌آباد زمینی را از شهرستان لنجان نگرفته است، چراکه بین شهرستان لنجان و شهرستان نجف‌آباد مرزی وجود دارد که از قبل وجود داشته و در این مرز تقسیمات کشوری نه زمینی داده‌ایم و نه زمینی گرفته‌ایم.

عملکرد شرکت عمران فولادشهر

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت شهرداری یک شهر در حوزه کاری خود نمی‌تواند از محدوده تقسیمات کشوری شهرستانی که جزو آن شهرستان است فراتر رود و این قانون است؛ لذا این مسئله و صحبت‌ها که مطرح شده به عملکرد شرکت عمران فولادشهر بازمی‌گردد. وی ادامه داد: همانطور که در شرح وظایف مبتنی بر قانون شرکت عمران مشخص است گفته نشده که این مجموعه فقط و فقط باید در زمین‌هایی که در شهرستان لنجان است فعالیت انجام دهد و یا در زمین‌هایی که در حاشیه فولادشهر قرارگرفته فعالیت عمرانی نداشته باشد. کوهکن اضافه کرد: شرکت عمران فولادشهر برفرض می‌توانست مسکن مهر را ادامه داده و حتی به مرز شهرستان داران برسد، چراکه برای شرکت عمران منعی وجود ندارد که در شهرستان دیگر بحث تملک زمین، آماده‌سازی، انبوه‌سازی، ساخت مسکن و غیره را اجرا کند. وی عنوان کرد: حال این پرسش مطرح است که آیا اگر شرکت عمران به دلیل وظایف ذاتی خود چنین کاری را انجام داده است تکلیف حوزه تقسیمات چه خواهد شد؟ چراکه با این کار به‌صورت خودکار زمین‌هایی که در آن ساخت‌وساز انجام‌گرفته است از یک شهرستان منتزع شده و به شهرستان دیگر ملحق می‌شود.

تبعیت ازنظر مردم

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از روز نخست که شرکت عمران فولادشهر از مرز شهرستان لنجان خارج شد، آقایان در شهرستان نجف‌آباد معترض بودند و اگر چنین اتفاقی برای ما نیز رخ می‌داد قطعاً در این حوزه معترض می‌شدیم؛ لذا در دوره هشتم با آقای سعادت نماینده مردم شهرستان نجف‌آباد در مجلس صحبت کرده و جلسه‌ای در استانداری با حضور امام‌جمعه نجف‌آباد برگزار شد. وی خاطرنشان کرد: در این جلسه بنده مطرح کردم که شرکت عمران فولادشهر وظیفه ذاتی خود را انجام داده و مردم نیز در مسکن مهر ساکن می‌شوند، لذا اجازه داده شود زمانی که مردم در مسکن مهر ساکن شدند اگر اعلام کردند می‌خواهیم با فولادشهر و یا نجف‌آباد باشیم ما همه با یکدیگر توافق کنیم ازنظر مردم تبعیت کنیم.

مشکلات متعدد

کوهکن اذعان کرد: آنهایی که حساسیت نشان می‌دهند که زمین‌های فولادشهر به شهرستان نجف‌آباد ملحق شده باید بدانند زمین‌ها در کشور یا متعلق به دولت است و یا به‌عنوان مستثنیات متعلق به مردم است و شهر و روستا زمین ندارد و این‌یک مسئله عرفی است که مطرح می‌شود که مثلاً زمین‌های روستای فتح‌آباد، اما این به آن معنا نیست که این زمین‌ها متعلق به روستای فتح‌آباد است. وی متذکر شد: اگر اموال مردم است که جزو مستثنیات بوده و اگر مال مردم نیست جزو منابع طبیعی بوده و در اختیار دولت است. اگر قرار باشد در زمینی که شرکت عمران فولادشهر به جلو رفته و 4 هزار هکتار را به ساخت‌وساز مسکن اختصاص داده و پس‌ازآن مسکن‌های ساخته‌شده را به 4 هزار نفر از دیگر نقاط استان تحت عناوین مختلف واگذار کند و جمعیت در آن اسکان پیدا کند و فردا برای اشتغال آنها فکری نشده باشد مشکلات متعدد را به همراه خواهد داشت.

فولادشهر آبا د

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این منطقه زیر شعاع 50 کیلومتر قرارگرفته و اگر نتوانیم بحث توسعه و راه حلی برای مشکل اشتغال داشته باشیم و از سوی دیگر قشری در آن مجموعه ساکن شوند که توان خودیاری در اداره شهر نداشته باشند و شهرداری فولادشهر منابعی که باید در شهر هزینه کند را در آن قسمت هزینه کند، ما صریح اعلام می‌کنیم ما یک فولادشهر آباد، زیبا و پررونق با جمعیت حدود 100 هزار نفر را به یک فولادشهر با جمعیت 130 هزار نفر ترجیح می‌دهیم. وی افزود: این مسئله باعث می‌شود شهرداری فولادشهر امکاناتی که به 100 هزار نفر خدمات می‌دهد به یک‌صد و چند ده هزار نفر خدمات بدهد. در این حالت مجبور است از کیفیت خدماتی که در فضای سبز، نظافت شهر و غیره برای مردم فولادشهر کم بگذارد و در محدوده‌ای که 3 هزار واحد ساخته‌شده نیز خدمات ارائه کند.

محدوده نجف‌آباد

کوهکن تصریح کرد: بنابراین مطلقاً زمینی در محدوده تقسیمات کشوری از آن شهرستان لنجان نبوده که آن را حاتم‌بخشی کنند، بلکه حوزه کاری شرکت عمران فولادشهر فراتر رفته و مسئولان شهرستان نجف‌آباد معترض بودند که ما در قالب فعالیت‌های شرکت عمران به محدوده شهرستان نجف‌آباد ورود پیداکرده‌ایم. وی اضافه کرد: نه یک سانتی‌متر زمینی از شهرستان را به شهرستانی دیگر نخواهیم داد و یک سانتی‌متر از شهرستانی زمین نخواهیم گرفت، اما چنانچه حاکمیت و دولت نظرش آن باشد که در توسعه کار خود باید این‌گونه کارها را انجام دهد تحقق این مهم درگرو آن است که این 4 هزار هکتار زمین در اختیار آن باشد. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر چنانچه شرکت عمران قرار است طبق وظیفه ذاتی خودکاری را انجام دهد و اگر قرار باشد این زمین‌ها ولو در شهرستان نجف‌آباد باشد و شرکت عمران اختیاری روی آن نداشته باشد وظیفه‌ای که به عهده دارد را نمی‌تواند به‌درستی انجام دهد.

وی بیان کرد: ما نیز اصراری بر این مسئله نداشته و نداریم که شرکت عمران فولادشهر در زمین‌های شهرستان نجف‌آباد که مرز چند ده‌ساله ما با آنها مشخص‌شده اقدام به ساخت مسکن کند که بخواهیم امکانات فولادشهر را در آنجا هزینه کنیم، لذا باید توجه داشت زمین‌های یک شهر جزو دارایی طلقی نمی‌شود. کوهکن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بخشی که مستثنیات است مرز جغرافیایی و مرز تقسیمات کشوری نمی‌شناسد لذا از طرح برخی سخنان که به نجف‌آباد خیانت شده و به فولادشهر خیانت شده به‌هیچ‌عنوان صحیح نبوده و ما به دنبال آن هستیم با بحث کارشناسی این مسئله را مرتفع کنیم. دامن زدن به این فضا به‌هیچ‌عنوان به نفع مردم نبوده و نیست و ما تنها به دنبال رونق شهر در چهارچوب‌های تعریف‌شده خدمات شهری هستیم که برای ما حائز اهمیت است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار