شهردار اصفهان: اصفهان ظرفیت تبدیل شدن به شهر توریسم سلامت را دارد

شهردار اصفهان گفت: معتقدم دولت نمی‌تواند تمام آنچه در قانون آمده را محقق کند، سیاست‌های دولت باید در راستای حمایت از سلامت جامعه باشد.

شهردار اصفهان گفت: معتقدم دولت نمی‌تواند تمام آنچه در قانون آمده را محقق کند، سیاست‌های دولت باید در راستای حمایت از سلامت جامعه باشد.

به گزارش فارس ، قدرت‌اله نوروزی صبح امروز در نخستین کنگره بین‌المللی حقوق سلامت در زمینه حقوق متقابل پزشک و بیمار در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مدیریت شهری ارتباط تنگاتنگی با همه مباحث شهروندی دارد؛ ارتقای کیفیت زندگی، حقوق شهروندی، تقویت مشارکت عمومی در عرصه ها و ... همگی به مدیریت شهری ارتباط دارد.

وی افزود: از طرف دیگر شهروندان نیازهای متفاوتی از جمله بهداشت و سلامت دارند که به نظر می رسد بهداشت یکی از نیازهای اساسی جامعه بشری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در قانون اساسی حق سلامت همان‌طور که در اسناد بین‌المللی به عنوان نیاز بنیادین در نظر گرفته شده، به عنوان مهم‌ترین نکات مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش پیچیدگی‌های حوزه سلامت تصریح کرد: معتقدم دولت نمی‌تواند تمام آنچه در قانون آمده را محقق کند، سیاست‌های دولت باید در راستای حمایت از سلامت جامعه باشد.

نوروزی اضافه کرد: شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها از جمله نهادهایی هستند که شهروندان می توانند در مدیریت آن‌ها ایفای نقش کنند، ماده 55 قانون شهرداری‌ها، 27 وظیفه را برای شهرداری‌ها تعیین کرده که با دقت بیشتر شهرداری به نوعی یک وزارت بهداشت است.

وی توضیح داد: نظافت شهر، نظافت معابر، ساماندهی حوزه آب و فاضلاب شهری، ایجاد غسال‌خانه، ایجاد آرامستان، کمک برای ایجاد بیمارستان، حمایت از افراد توان‌خواه و موارد متعدد دیگری که ارتباط تنگاتنگی با بهداشت و سلامت جامعه دارد، از جمله وظایف شهرداری‌هاست.

شهردار اصفهان ابراز داشت: این موارد اگر به عهده دولت گذاشته شود توان عملیاتی کردن آن را ندارد، اگرچه اصل سوم قانون اساسی وظایف متعددی را برای دولت تعیین کرده و یکی از آن‌ها ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد و دولت را مکلف به برنامه‌ریزی در این حوزه کرده است.

وی بیان کرد: در جایی دیگر قانون‌گذار شهرداری را مأمور به انجام همین خدمات کرده که اگر یک روز در شهر اصفهان انجام نشود، نه تنها سلامت شهروندان به خطر می‌افتد، بلکه زندگی در شهر نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

نوروزی عنوان کرد: به تعاملی عمیق میان دستگاه‌های دولتی متولی سلامت و نهادهای غیر دولتی نیازمندیم، دستگاه‌هایی که به طور غیر متمرکز اداره می‌شوند و گروه‌های مردم‌نهادی که به صورت خودجوش فعالیت دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که شهر اصفهان ظرفیت تبدیل به مرکز گردشگری جهان را دارد و به همین دلیل ظرفیت توریسم سلامت در جهان را نیز خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار