وعده‌های رئیس‌جمهور برای اصفهان چه شد؟

چند روز از ارائه لایحه بودجه توسط ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و تا حدود زیادی وضعیت منابع، درآمدها و اختصاص بودجه به بخش‌های مختلف در سال 97 مشخص‌شده است.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : چند روز از ارائه لایحه بودجه توسط ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و تا حدود زیادی وضعیت منابع، درآمدها و اختصاص بودجه به بخش‌های مختلف در سال 97 مشخص‌شده است. به‌طورقطع بودجه به‌عنوان شاخصی برای انجام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای سال آینده نقش تعیین‌کننده‌ای در عمران و آبادانی مناطق مختلف بر عهده دارد. سهم دستگاه‌ها، نهاد، استان‌ها و... در بودجه به‌طور دقیق تعیین می‌شود تا برنامه‌ریزی مناسبی برای سال آینده صورت پذیرد و این‌گونه است که برنامه‌ها به‌پیش می‌رود. اما متأسفانه چند سالی است آنطور که باید در لایحه بودجه به استان اصفهان توجه کافی صورت نمی‌پذیرد. این استان در بخش درآمدی همواره در ردیف‌های بالای جدول قرار دارد و جزو استان‌های درآمدزای کشور محسوب می‌شود و در مواقعی درآمد این استان از مجموع درآمد چند استان نیز فراتر رفته است. این در حالی است که استان اصفهان در لایحه بودجه همواره ازلحاظ تخصیص بودجه مورد بی‌توجهی قرارگرفته و در رتبه‌های پایین جدول استان‌ها قرار می‌گیرد که این موضوع همواره موردانتقاد مردم و مسئولان استان قرارگرفته است. در این شرایط، مسئولان و به‌خصوص نمایندگان استان بر این باور بودند که در بودجه سال 97 دیگر خبری از مظلومیت اصفهان در اختصاص بودجه نخواهد بود و وضعیت اصفهان به شکل قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت اما متأسفانه با بررسی شاخصه‌ها، اعداد و ارقام شاهد اتفاق دیگری در این بخش هستیم. برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بودجه استان در سال 97 نگاهی به صحبت‌های هفته گذشته نعمت‌الله اکبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌اندازیم.
* 2 هزار و 100 میلیارد تومان بودجه اصفهان در سال 97
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفته بود که رقم بودجه در نظر گرفته‌شده برای استان در سال آینده 2 هزار و 100 میلیارد تومان است. او ادامه داد: این بودجه شامل ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه و یک هزار میلیارد تومان اعتبارات ملی است. وی افزود: در بودجه سال 97، نگاه ویژه‌ای به اشتغال‌زایی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و محیط‌زیست شده و این موارد از اصلی‌ترین رویکردهای دولت برای توسعه و پیشرفت به شمار می‌رود. اکبری ادامه داد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، شفافیت و انضباط مالی و همچنین تمرکززدایی ازجمله اصلاحاتی است که در بودجه سال آینده به‌طورجدی موردتوجه قرارگرفته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اختیارات استان‌ها و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی در بودجه 97 نسبت به بودجه‌های سال 95 و 96 افزایش‌یافته است و این آغازی بر تمرکززدایی در مباحث برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی محسوب می‌شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: دولت در بودجه امسال،‌ 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال فراگیر و 12 هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار در نظر گرفته که سهم استان اصفهان از این اعتبار‌، یک هزار و 650 میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر و 364 میلیارد تومان با سود 6 درصد برای اشتغال پایدار بود.
درآمدزایی 8/6 هزار میلیارد تومانی اصفهان
اکبری اضافه کرد: در اشتغال و توسعه پایدار در مناطق روستایی هرساله دولت باید به 5 هزار روستا توجه کند و سهم استان اصفهان برای امسال 122 روستا بود و رقم قابل‌ملاحظه‌ای نیز برای این موضوع دیده شد. وی بیان کرد: در این باره 118 روستای استان اصفهان نیز برای سال 97 باید موردتوجه قرار گیرد که اسناد آن در حال تنظیم و تدوین است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه، برای افزون بر 930 روستای بالای 20 خانوار جمعیت در این استان باید برنامه‌های مبتنی توسعه و پیشرفت اجرا شود. به گفته وی همچنین دولت در بودجه سال آینده ۸۶۸ طرح ملی را به استان‌ها واگذار کرده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با اشاره به اهمیت اشتغال تصریح کرد: ۹۰ هزار شغل برای سال آینده در استان اصفهان ایجاد خواهد شد. اکبری به آمار نرخ بیکاری و بیکاری فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و افزود: حدود ۳۲۸ هزار نفر جمعیت دانشجویی کشور در اصفهان مشغول به تحصیل هستند و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در این خطه 8/20 درصد است که این میزان در کشور حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود. وی نرخ بیکاری در استان اصفهان را 6/14 درصد اعلام کرد و افزود: نرخ بیکاری جوانان در این خطه نسبت متوسط کشوری حدود ۲۵ درصد گزارش‌شده است. وی خاطرنشان کرد: دولت در سال آینده باید ۹۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که سهم استان اصفهان در این آمار 8/6 هزار میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۷ استان اصفهان، بخش خصوصی در مسائل اصلی مشارکت خواهد کرد، گفت: با حمایت و انگیزه بخش خصوصی و همچنین ادامه تخصیص منابع دولتی می‌توان طرح‌های مهم آب‌رسانی مانند تونل سوم کوهرنگ را به سرانجام رساند. وی خاطرنشان کرد: دولت برای سال آینده ۲۲ درصد تملک دارایی‌ها را در استان‌ها کاهش داده و از سوی دیگر اجازه داده تا بخش خصوصی نقش بیشتری برای تأمین کمبودها ایفا کند. اکبری یادآور شد: توجه جدی به جلب مشارکت بخش خصوصی در بودجه 97 وجود دارد و دولت ازآنجایی‌که 71 هزار پروژه ناتمام شامل 6 هزار پروژه ملی و 65 هزار پروژه استانی دارد، تصمیم گرفته تا از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کند. وی ادامه داد: یک هزار و 270 طرح نیمه‌تمام در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد 400 پروژه در سال آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
اصفهان بزرگترین مظلوم بودجه
با این تفاسیر زمانی که با دقت بیشتری به لایحه بودجه 97 و سهم استان‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اصفهان در سال 97 نیز در دریافت بودجه مظلوم واقع‌شده است. مقایسه درآمد و بودجه استان‌ها در سال 97 نشان می‌دهد بیشترین میزان اختلاف میان درآمد و بودجه مربوط به استان اصفهان است، به‌گونه‌ای که میزان بودجه استان اصفهان آماری پایین‌تر از درآمد را نشان می‌دهد، درحالی‌که میزان بودجه بسیاری از استان‌ها بسیار بیشتر از درآمد آنها در نظر گرفته‌شده است. برای نمونه استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و فارس بودجه بیشتری به نسبت به اصفهان دریافت خواهند کرد و این در حالی است که میزان درآمد آنها بسیار پایین‌تر از استان اصفهان پیش‌بینی‌شده است. بر اساس اطلاعات، در مقایسه نسبت بودجه به درآمد استان‌ها، استان ایلام در جایگاه نخست و اصفهان در رتبه آخر در میان استان‌های کشور قرار دارد، این نشان می‌دهد برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌ها، اصفهان محروم‌ترین استان کشور در دریافت بودجه است. این در حالی است که استان اصفهان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به حمایت‌های بودجه‌ای نیازمند است، مشکلات ناشی از خشکسالی، رکود حاکم بر صنایع استان، تعطیل بسیاری از واحدهای تولیدی، فشار مالیاتی، کاغذبازی‌های دست و پاگیر، پروژه‌های نیمه‌تمام فراوان، معضلات زیست‌محیطی، بیکاری بالا و مواردی ازاین‌دست همگی شرایط را برای بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور سخت کرده است. اما شاید هنوز بسیاری از مسئولان، اصفهان را برخوردار می‌بینند، استانی که در بسیاری از زیرساخت‌های اساسی مشکلات زیادی دارد و رفع این معضلات از طریق سرمایه‌های دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد در سال 97 نیز وضعیت آن‌چنان‌که باید بهبود نمی‌یابد. باید دید نفس‌های به شمارش افتاده اقتصاد اصفهان در سال 97 با این‌گونه نگاه‌ها و سخت‌گیری‌ها از شماره خواهد ایستاد یا مسئولان فکری به حال این استان خواهند کرد، امید است مسئولان قبل از اینکه دیر شود وارد میدان شده و صدای مظلومیت اصفهان را به گوش کل کشور برسانند تا شاید شاهد اصلاح رویه فعلی در بخش بودجه این استان باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار