اتوبوس‌های 5 ساله در اصفهان 1400

کافی است قرار باشد پایتان را از خانه بیرون بگذارید تا وارد چرخه حمل‌ونقل شوید. زیست شما در جامعه وابسته به چرخه حمل و نقل از سفرهای کوچک و درون‌شهری گرفته تا بزرگ و بین شهری و کشوری است و این موضوع در کیفیت زندگی شما تأثیر بسزایی دارد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : کافی است قرار باشد پایتان را از خانه بیرون بگذارید تا وارد چرخه حمل‌ونقل شوید. زیست شما در جامعه وابسته به چرخه حمل و نقل از سفرهای کوچک و درون‌شهری گرفته تا بزرگ و بین شهری و کشوری است و این موضوع در کیفیت زندگی شما تأثیر بسزایی دارد. حال هرگونه اختلالی در کوچکترین بخش این چرخه می‌تواند شمارا نیز مورد تأثیر قرار داده و درروند امور دچار مشکلتان کند. همچنین ارتقای کیفیت این چرخه نیز بر عملکرد روزانه افراد تأثیرگذار بوده و به‌طورکلی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان امروزی، حمل‌ونقل و چگونگی دسترسی به آن است. در این راستا با فرارسیدن روز ملی حمل‌ونقل که در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل‌ونقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت و مقرر شد ۲۶ آذرماه هرسال به‌عنوان روز ملی حمل‌ونقل گرامی داشته شود، بر آن شدیم تا با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفتگویی داشته و از فعالیت‌های این بخش در راستای ارتقای کیفیت حمل‌ونقل شهر اصفهان مطلع شویم. علیرضا صلواتی در ادامه به اصفهان امروز چنین می‌گوید:

1-سیاست‌ها و نگاه مدیریت جدید شهری در حوزه حمل‌ونقل اصفهان چگونه است و شما در این راستا چه برنامه‌هایی را در اولویت‌دارید؟

یکی از اصولی‌ترین برنامه‌هایی که در جهت توسعه پایدار مطرح می‌شود بحث حمل‌ونقل پایدار بوده و حمل‌ونقل پایدار هم چیزی نیست غیر از موضوعاتی مانند حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک. تغییر نگرش شهرهای بزرگ دنیا از خودرو محوری به شهروند محوری موضوعی است که در حدود پنج دهه پیش در کشورهای اروپایی دنبال شده و به‌تازگی به کشورهای آسیایی رسیده است. در کشور ما پنج دهه بعد از صنعتی شدن که به سراغ موضوعی به دنبال خودرو رفتیم، باعث شد تا آرام‌آرام در حال مشاهده آثار نامطلوب خودرو در کلان‌شهرها باشیم که ارمغان آن آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک‌های طولانی و غیره بوده است. شهر ما در برنامه اصفهان 1400 برنامه خوبی برای حمل‌ونقل پیش‌بینی کرده که شامل توسعه خطوط بی‌آرتی، مترو و غیره است. همچنین در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل پاک استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی در سطح شهر اصفهان در دستور کار ما قرار دارد. سیاست‌های جدید مدیریت شهری و شهردار اصفهان نیز بحث گردشگری و محیط‌زیست را شامل می‌شود که بسیار هم بر آن تأکیددارند. در کنار اینها توجه جدی به موضوع حمل‌ونقل و برنامه‌های مختلفی در راستای آن برای اصفهان 1400 تدوین‌شده است که مدنظر داریم تا آن زمان سه خط مترو، 12 خط بی‌آرتی و سه خط تراموا ایجاد شود و درمجموع شبکه یکپارچه‌ای از حمل‌ونقل قابل‌استفاده برای همه شهروندان به وجود آید.

2-چه اقدامات مؤثری در جهت بهبود شرایط و رفع گره‌های ترافیکی اصفهان برداشته‌شده و این اقدامات را تا چه میزان موفق ارزیابی می‌کنید؟

اقداماتی که از سال گذشته انجام شد شامل راه‌اندازی سه خط سامانه تندرو بوده و نیز بخش عمده خط یک قطار شهری که در حدود 70 درصد آن، راه‌اندازی شده و تا پایان سال کامل می‌شود. همچنین توسعه مسیرهای دوچرخه را در برنامه داشته‌ایم و علی‌رغم اینکه روند آن کند بوده اما خوشبختانه توانستیم مصوبات مراجع عالی استان مثل شورای عالی ترافیک استان و غیره را تهیه کنیم. همچنین پیاده راه چهارباغ اصفهان که استفاده و بهره‌برداری از آن آرزوی شهروندان اصفهانی است نیز در این دوره عملی شده و مقرر است نوروز امسال پیاده راه هم‌زمان با مترو قابل بهره‌برداری باشد.

4-یکی از مهمترین برنامه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی نهادهای متولی حمل‌ونقل شهری دنیا بهینه‌سازی شرایط برای همه افراد با نیازهای خاص است ازجمله کودکان، معلولان و افراد نابینا. شما در این حوزه چه اقداماتی داشته‌اید؟

قرار است شهری طراحی کنیم که برای همه اقشار در هر رده سنی و هر گرایش. بحث جدی آماده‌سازی معابر که از یکی دو سال گذشته آغاز کرده و برنامه‌ای در نظر گرفتیم که در آن تمامی اقشار ازجمله کودکان، مادران، افراد معلول و دیگران بتوانند به‌راحتی رفت و آمد داشته و البته در بخش معلولان خود این قشر نیازهایشان را با حضور در جامعه و سطح شهر برطرف کنند.

5- در مورد بهینه‌سازی وضعیت حمل‌ونقل عمومی جهت کاهش استفاده از خودروهای شخصی و بهبود آلودگی هوای شهر چه برنامه‌هایی انجام‌شده است؟

برای این شهر ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری تصویب و اجرایی شده است. برای حل مشکلات زیست‌محیطی در شهر اصفهان جهت‌گیری منطقی و علمی در پیش‌گرفته شده است، ازاین‌رو همه دستگاه‌ها دست در دست هم داده تا به این مهم دست یابند. اصفهان روزی شهر دوچرخه‌ها بوده است و سهم این وسیله در حمل‌ونقل ۱۵ تا ۱۷ درصد بوده است، این در حالی است که سه خط مترو اصفهان که در حال بهره‌برداری هستند در صورت استفاده می‌تواند ۱۵ درصد از حمل‌ونقل را به خود اختصاص دهد. برای شهر اصفهان ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری تصویب‌شده که در حال اجرایی شدن است. هم‌چنین با افزایش موتورهای برقی و ارتقا کیفیت سیستم اتوبوس‌رانی در جهت کاهش استفاده از خودروی شخصی و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا هستیم. در این راستا یادآور می‌شوم که در فاز نخست 5 هزار موتورسیکلت برقی تولید داخل وارد شهر اصفهان ‌شد. هر موتوربرقی بیش از 6 میلیون تومان قیمت دارد و برای این خرید هر موتورسیکلت دولت 5/1 میلیون تومان کمک بلاعوض ارائه می‌کند و بخش دیگر هزینه‌ها نیز به‌صورت تسهیلات بانکی و بخشی از هزینه را نیز شهروند پرداخت خواهد کرد. شارژ موتورهای برقی نیز در ایستگاه‌های دوچرخه شهر اصفهان تعبیه‌شده است. ضمن اینکه متأسفانه عمر ناوگان اتوبوس‌رانی ما 9 سال بوده که در راستای کاهش آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 500 دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده وارد ناوگان کنیم. از این میزان تاکنون 100 تا وارد و 40 عدد هم در یکی دو ماه دیگر وارد خواهد شد. مابقی تا سال آینده به این چرخه وارد می‌شود تا به‌این‌ترتیب در برنامه اصفهان 1400 عمر ناوگان اتوبوس‌رانی ما پنج ساله باشد. درمجموع علی‌رغم مشکلات اقتصادی و رکورد حاکم بر اقتصاد کشور و استان ما توانستیم حتی در برخی موارد ازجمله حمل‌ونقل هوشمند حتی جلوتر برویم؛ اما در دو مبحث مترو و اتوبوس هنوز جای کار بیشتری وجود دارد.

6-برنامه شما درزمینه ساماندهی وضعیت تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر چیست؟

در این زمینه باید یادآور شوم که ما از شیوه تاکسی آنلاین‌ها استقبال می‌کنیم و این شیوه را رد نمی‌کنیم. اماکن، پلیس راهنمایی و رانندگی شیوه‌نامه فعالیت تاکسی آنلاین را در دستور کار داشته و این شیوه‌نامه بزودی تهیه و اجرایی خواهد شد. درروند اجرایی تاکسی آنلاین‌ها کمک به رفاه شهروندان و ارتقای بهره‌وری موردتوجه قرار دارد، این در حالی است که در حال حاضر در فعالیت تاکسی آنلاین‌ها امنیت شغلی رانندگان و همچنین امنیت شهروندان تأمین نشده است. ما درصدد هستیم با استناد بر شیوه‌نامه شرایطی را ایجاد کنیم که بازی برد-برد برای تاکسیرانان و شهروندان به وجود آمده و استفاده از این سیستم ساماندهی شود. ما حضور این تاکسی‌های را تداخلی در سیستم تاکسیرانی نمی‌دانیم اما استفاده از خدمات این تاکسی‌ها همان‌طور که اکنون به‌عنوان یک فرصت در جلب رضایت مردم تلقی می‌شود درصورتی‌که دچار مشکل و حاشیه شده و ساماندهی نشوند قطعاً تهدید به شمار خواهند رفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار