نجات اقتصاد اصفهان در گرو صادرات

نخستین مرکز ايراني رشد بين‌المللي صادرات در اتاق بازرگاني اصفهان و به دست وزير صنعت، معدن و تجارت گشايش خواهد يافت.

مهناز احمدی ـ اصفهان‌امروز : نخستین مرکز ايراني رشد بين‌المللي صادرات در اتاق بازرگاني اصفهان و به دست وزير صنعت، معدن و تجارت گشايش خواهد يافت. نشست خبری افتتاح مرکز بین‌المللی رشد صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با حضور رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران، رئیس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.
لزوم بهره‌گیری از تجارب کشورهای موفق در تجاری‌سازی
طی این نشست مسعود گلشیرازی، رئيس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان درباره راه‌اندازي مرکز رشد بين‌المللي صادرات اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا با ایجاد این مرکز در رشد صادرات و تجارت بين‌المللي گام‌های مؤثری برداریم. وي با اشاره به ارقام بودجه و تراز تجاري كشور از وجود دو رويكرد نهادي در نگاه سياست‌گذاران خبر داد و اذعان داشت: در اين راستا كسب درآمدهاي بودجه‌اي از منابع مالياتي و توجه به تجارت غیرنفتی اولويت يافته است، دو رويكردي كه به‌خوبی نيز در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با عنوان اقتصاد دورن‌نگر و برون‌زا مورد تأکید مقام معظم رهبري است. وی شناخت صحيح از وضعيت كشور را براي تحقق اين اهداف و رويكردهاي ملي ضروري دانست و ادامه داد: جمعيت جوان تحصيل‌كرده از نقاط قوت و سرمايه‌هاي بزرگ ماست، اما ورود خيل عظيم افراد جوياي شغل به بازار كار، درحالی‌که نشان‌گرهاي آماري از عدم تحقق اهداف برنامه‌اي صادرات و تجارت بين‌الملل مطابق با اسناد بالادستي كشور حكايت دارند، از نقاط ضعف ما است. رئيس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني اصفهان عنوان کرد: خیلی مهم است که از خود بپرسیم: «كشورهاي موفق در تجارت بين‌الملل چه كردند؟» و بومي‌سازي بهترين تجارب كشورهاي موفق را باهدف به‌کارگیری توانمندی‌های داخلي براي حضور در بازارهاي صادرات ضروري در نظر بگیریم.
شیب منفی صادرات در اصفهان کنترل شد
گلشيرازي انكوباتورها يا مراكز بين‌المللي رشد را كليدواژه‌اي برشمرد كه براي گذار از گره عدم تحقق اهداف تجارت بين‌الملل مي‌بايست از آن بهره برد، زيرا اين مراكز موردتوجه كشورهاي موفق در جهش صادراتي بوده‌اند.
وی افزود: خوشبختانه پیشنهاد راه‌اندازي مرکز رشد بين‌الملل توسعه صادرات مورد اقبال هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفت و با طی مراحل برنامه‌ریزی و اجرایی آن در ماه‌هاي گذشته، سه‌شنبه هفته جاري با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت افتتاح خواهد شد. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه این اتاق وظیفه خود می‌داند مستعدان حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات را شناسایی کند، خاطرنشان کرد: هدف مرکز رشد صادرات این است که گروه‌های شناسایی‌شده را طی برنامه کوتاه‌مدت به شرکت‌های مدیریت صادرات تبديل كند تا اين شركت‌ها به كمك واحدهای تولیدی و تجاری بروند. گلشیرازی بابیان اینکه در این راه باید بتوانیم تمامی ظرفیت‌ها را گردهم آورده و از حرف به عمل برسیم، گفت: امیدواریم با امکانات فیزیکي كه در اختیار مرکز رشد قرارگرفته است به اهداف خود در این زمینه دست‌یابیم. وی خاطرنشان کرد: امسال شیب منفی صادرات در استان اصفهان کنترل‌شده و حتی رشد مثبت داشته است اما بااین‌حال، در صنعتی‌ترین استان کشور نباید به این میزان صادرات آن‌هم با کالاهای محدود همچون آهن، فولاد و صنایع پتروشیمی به چند کشور مشخص بسنده کرد.
انکوباتورها از ابزارهای رشد اقتصادی هستند
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بازاریابی، خلق ارزش برای مصرف‌کننده و خلق سود برای تولیدکننده و بازاریابی صادراتی نیز وظیفه مرکز بین‌المللی رشد صادرات است. گلشیرازی بیان کرد: برنامه راهبردی تجاری استان اصفهان موردمطالعه قرارگرفته است و ١٢برنامه اصلی برای آن تدوین‌شده که نخستین آنها که کلید رشد و توسعه صادرات نیز هست، شرکت‌های مدیریت صادرات است. وی افزود: بهترین و نخستین ابزار برای دست یافتن و اجرای این برنامه، ایجاد مرکز رشد بین‌المللی صادرات است. مرکز رشد یا انکوباتور یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به‌منظور حمایت و رشد بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود که این مراکز علاوه بر تأمین مکان فیزیکی با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی و مشترک، زمینه ایجاد شرکت‌های جدید را فراهم می‌کنند. گل شیرازی توضیح داد: مرکز رشد بین‌المللی دارای مجموعه کاملی از سرویس‌های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت تجاری بوده و تمرکز آن بیشتر بر روی صادرات است و یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است.
رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات محصولات استان
همچنين اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در اين نشست با اشاره به سفر وزير صنعت، معدن و تجارت در ۲۸ آذر به استان اصفهان گفت: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرکز بین‌المللی رشد صادرات استان اصفهان افتتاح می‌شود. وی با اشاره به اهمیت صادرات در رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا همه موانع رشد تولید و صادرات را برطرف کنیم و شاهد افزایش صادرات و سهم کالای ایرانی در بازارهای جهانی باشیم. احمدیه به رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات محصولات استان به بازارهای خارجی در هشت ماه نخست امسال اشاره کرد و ادامه داد: این رقم برای کالاهای تولیدی استان بسیار ناچیز است؛ بنابراین فعالان اقتصادی استان باید درصدد افزایش سهم صادرات محصولات خود باشند، زیرا دولت برای حمایت از صادرکنندگان مصمم است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش صادرات محصولات این استان حدود ۸۱۴ میلیون دلار بوده که باهم افزایی دولت و بخش خصوصی و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار شاهد افزایش صادرات هستیم، بیان داشت: میزان رشد کنونی صادرات برای استان صنعتی اصفهان بسیار ناچیز است و باید با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین بازاریابی و تولید محصول کیفی و بسته‌بندی و تبلیغات مؤثر به این مهم دست‌یابیم.
تولیدی که صادرات محور نباشد نتیجه‌بخش نیست
احمدیه در ادامه با اشاره به حمایت‌های این سازمان از فعالان اقتصادی گفت: در سال گذشته بیش از ۸۱۳ میلیارد تسهیلات به ۱۰۵۶ واحد صنعتی، تولیدی در استان پرداخت‌شده است. وی افزود: امسال نیز تاکنون ۱۸۵ میلیارد تومان به ۳۱۳ واحد صنعتی معدنی تولیدی پرداخت‌شده است. در ادامه این نشست سيد عبدالوهاب سهل‌آبادي، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران بابیان اينكه گشایش نخستین مرکز رشد بين‌المللي صادرات در استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه تشکیل چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد، اذعان داشت: تلاش‌ همه اعضاي هیئت نمایندگان اتاق بازرگاني پیشرفت و بهبود وضعيت اقتصادي و صنعتي استان و كشور است و در همین راستا برنامه‌ها و فعاليت‌هاي داخلي و بين‌المللي زيادي به انجام رسيده است. وی عنوان کرد: نجات اقتصاد ايران درگرو رشد صادرات است و تولیدی که صادرات محور نباشد نتیجه‌بخش نخواهد بود و یکی از مسائلی که می‌تواند در پیشبرد صادرات نقش داشته باشد، مرکز رشد بين‌المللي صادرات است. سهل‌آبادی با اشاره به پيگيري طرح تأسیس مركز رشد صادرات در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، بیان کرد: راه‌اندازي این مرکز در اصفهان، باعث شکل‌گيري چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد و تشکیل مرکز رشد و ایجاد مجموعه‌‌ای از فعاليت‌هاي متشكل تولیدي و صادراتي در کنار هم به صادرات کمک فراواني خواهد کرد.
مراکز رشد، یاریگر رشد صادرات در کشور
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به عدم موفقیت برخی از شرکت‌های مدیریتی در امر صادرات اظهار داشت: علی‌رغم وجود جوان‌های لایق و فارغ‌التحصيلان علاقه‌مند به صادرات، برخي شركت‌ها به علت فقدان مجموعه رهبری مجرب در صادرات محصولات خود به موفقیت دست نیافتند. سهل‌آبادی با ابراز خرسندي از ایجاد مرکز رشد، گفت: با انتخاب مکان مناسب و فراهم شدن سرمایه لازم، به رشد صادرات کمک خواهد شد. وی درباره نتايج سفر هیئت‌های تجاري خارجي به اصفهان افزود: هیئت‌های خارجی زیادی برای مشارکت به ایران آمدند و ظرف چند روز آینده گزارش کاملی از نتایج حضور این هیئت‌ها در اصفهان، ارائه خواهد شد. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بابیان این‌که استان اصفهان، نخستین استانی است که با سوریه ارتباط بازرگاني و تجاري برقرار کرد، گفت: امید است اتاق اصفهان با توانمندی‌های تولیدی زیادی که دارد، بتواند موفق‌ترین استان در ارتباط اقتصادي با اين كشور باشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار