افزایش 70 درصدی قیمت گل در اصفهان

مردم ایران تنها در مناسبت‌های خاص اقدام به خرید و هدیه دادن گل می‌کنند، بنابراین بازار فروش و قیمت گل که در کشورمان به مناسبت‌ها و اعیاد اختصاص یافته با تاثیرپذیری از این ایام با افزایش تقاضا و نرخ‌ها مواجه می‌شود.

مردم ایران تنها در مناسبت‌های خاص اقدام به خرید و هدیه دادن گل می‌کنند، بنابراین بازار فروش و قیمت گل که در کشورمان به مناسبت‌ها و اعیاد اختصاص یافته با تاثیرپذیری از این ایام با افزایش تقاضا و نرخ‌ها مواجه می‌شود.
به گزارش تسنیم ، رونق و رکود در بازار گل، با غم و شادی در جامعه عجین شده و مناسبت‌های مختلف چه جشن و چه سوگواری، تأثیر خود را بر وضعیت خرید و فروش گل می‌گذارد، البته برخی اتفاقات ناگهانی و غیرمترقبه هم هست که در زمان بروز، بازار گل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود که این بازار با کاهش فروش گل مواجه شود، در مجموع اگر بخواهیم ارزیابی کلی از وضعیت بازار گل داشته باشیم، باید بگوییم این بازار دیگر مانند گذشته رونق کافی ندارد.

بر همین اساس بازار گل در شهر اصفهان طی ماه‌های گذشته از رونق خاصی برخودار نبود، اما اکنون در آستانه شب یلدا زمزمه‌های گرانی انواع گل با افزایش 50 تا 70 درصدی به گوش می‌رسد که این قیمت‌های سرسام‌آور سبب شده که رهگذران حتی گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های گل‌فروشی شهر نداشته باشند.

افزایش 70 درصدی نرخ گل شب یلدا در اصفهان

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان پیرامون افزایش ناگهانی قیمت انواع گل همزمان با آغاز شب یلدا در بازار اصفهان، گفت: شوک شدید سرمای زود هنگام و برف و کوران در اطراف استان اصفهان سبب غنچه نشدن گل‌های گلخانه‌های اصفهان شده است.

جعفر دلال‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه افزایش ناگهانی سرمای هوا، میزان هزینه تمام شده گلخانه‌ها در استان اصفهان را بالا برده است، اظهار داشت: واحدهای تولیدی که در گذشته 50 دسته گل تولید می‌کردند اکنون تولیدات آنها به 20 دسته رسیده است.

وی افزود: با افزایش سرمای هوا و کاهش گل‌دهی در گلخانه‌های استان اصفهان در حال حاضر گل با درصد بسیار پایینی وارد بازار می‌شود.

سیر صعودی نرخ گل با افزایش قیمت سوخت گلخانه‌ای

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان افزایش میزان قیمت مصرف سوخت در گلخانه‌ها را یکی دیگر از دلایل گرانی انواع گل در آستانه شب یلدا در بازار اصفهان بیان کرد و گفت: در همین راستا قیمت گل در بازار اصفهان با افزایش 50 تا 70 درصدی روبه‌رو شده است.

وی با انتقاد از اینکه سرعت و میزان گازرسانی به گلخانه‌های مناطق مختلف استان اصفهان کند است، بیان کرد: برای افزایش گازرسانی به گلخانه‌های داخل شهر اصفهان سوخت کمتری عاید گلخانه‌های اطراف استان می‌شود که این امر از دلایل گرانی نرخ گل در بازار است.

دلال‌باشی خریداری گازوئیل گلخانه‌ها با نرخ آزاد را از دلایل گرانی نرخ گل در بازار اصفهان اعلام کرد و افزود: طی روزهای اخیر قیمت گل رز در بازار اصفهان از بسته‌ای 70 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به قیمت انواع گل در بازار اصفهان، اظهار داشت: در آستانه شب یلدا گل میخک خوشه‌ای از 3 به 8 هزار تومان، گل کرزنتیا از 4 به 7 هزار تومان و آلسترومریا از دسته‌ای 10 به 18 تا 20 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر گل رز استثنایی که از نظر رنگ، قد، شاخ و برگ در حد مطلوبی پرورش یافته هر شاخه با بهای 8 تا 10 هزار تومان در بازار اصفهان فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تولید‌کننده گل رز در کشور است، گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش خشکی هوای اصفهان و کاهش آب، درجه گلخانه‌ها با نوسانات درجه‌ای زیادی روبه‌رو شدند و تولید گل رز دچار خرابی بیشتری می‌شود که این امر بر قیمت‌ها تأثیرگذار است.

دلال‌باشی پیرامون کمبود گل مریم طی روزها و ماه‌های اخیر در بازار اصفهان، اظهار داشت: به دلیل کمبود تولید فصلی این نوع گل در اردیبهشت و خرداد و برداشت آن در اواخر ماه سوم و عدم تولیدات در اصفهان و واردات از تهران، گل مریم بسته‌ای 160 هزار تومان و شاخه‌ای 8 تا 10 هزار تومان در شهر اصفهان فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: گل مریم از حساسیت خاصی برای جابه‌جایی برخوردار است و به دلیل کاهش تولید آن در اصفهان طی یک ماهه آینده قیمت آن به حالت طبیعی باز می‌گردد.

صادرات گل از اصفهان به خارج کشور در حد صفر

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان صادارت گل از استان اصفهان به خارج کشور را در حد صفر اعلام کرد و افزود: در گذشته نه چندان دور صادرات انواع گل استان اصفهان به بلوک شرق از جمله اوکراین و روسیه انجام می‌شد، اما اکنون به هیچ‌وجه صادرات گل از استان نداریم فقط محصولات اصفهان به مناطق اطراف تهران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه واردات گل از خارج کشور وارد استام اصفهان نمی‌شود، گفت: فقط پیاز گل سنبل و لاله از کشور هلند وارد اصفهان می‌شود و این نوع گل‌ها به دلیل واردات و برای رشد کامل در گلخانه‌های استان در شب عید در بازار عرضه خواهند شد.

فراموشی فرهنگ خرید گل با رکود اقتصادی

دلال‌باشی با اشاره به رکود بازار گل و گیاه در اصفهان، اظهار داشت: خرید مردم حتی برای یک شاخه گل جهت هدیه هم در حد بسیاری کاهش یافته و اکنون به دلیل شرایط اقتصادی شهروندان فقط به فکر تهیه و تأمین معیشت اولیه زندگی خود هستند.

وی افزود: فرهنگ خرید گل در بین مردم فراموش شده و به دلیل مشکلات اقتصادی، بازار فروش گل با رکود مواجه شده و برخی مغازه‌های عرضه گل، تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با اشاره به رکود بازار گل از سال 91 تا کنون، بیان کرد: نخستین بحران اقتصادی سال‌ها پیش بود که با راکدترین وضعیت فروش گل مواجه بودیم و پس از سال 91 به دلیل افزایش قیمت‌ در بازار اقتصادی، رکود در بازار گل دوباره آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

وی گفت: در گذشته‌های نه چندان دور مردم اصفهان در مناسبت‌های خاص از جمله عید نوروز، مراسم خواستگاری، روز زن، تولد، شب یلدا و غیره اقدام به خرید و هدیه دادن گل می‌کردند، اما اکنون بازار فروش گل که در کشورمان به مناسبت‌ها و اعیاد خاصی هم اختصاص یافته، در حال حاضر خریداری ندارد.

دلال‌باشی درباره وضعیت شاغلان در صنف گل فروشان، اظهار داشت: فروش ویژه گل تنها در ایام نوروز و مناسبت‌های خاص است و مردم فرهنگ خرید گل را فراموش کردند و حتی در ایام بعد از حج نیز در وضعیت رکود بازار گل،‌ تغییر خاصی ایجاد نشد.

وی افزود: متأسفانه خیلی از افرادی که در کار فروش گل مشغول هستند، دچار رکود اقتصادی شدند و در برخی مناطق به دلیل بالا بودن اجاره‌بهای فروشگاه‌ها، با تعطیلی مواجه شده‌اند.

دست واسطه‌گران در افزایش و کاهش نرخ انواع گل در بازار اصفهان

رئیس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با بیان اینکه دست واسطه‌گران در افزایش و کاهش نرخ انواع گل بی‌تأثیر نیست، گفت: اگر دست دلالان در بازار گل و گیاه کوتاه شود نوسانات و بی‌ثباتی نرخ گل نداریم و این کالا در برخی از ایام و مناسبت‌ها بدون هیچ‌گونه بهره‌ای به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه گل و گیاه نیز همانند محصولات کشاورزی بنا بر فصول سال با فراز و نشیب‌های نرخ روبه‌رو می‌شود، افزود: هم اکنون با رشد حامل‌های انرژی هزینه حمل و نقل بار افزایش یافته و این امر بر نوسانات قیمت گل هم تأثیرگذار است.

نبود نظارت بر بازار گل و تمهیدات خاص گل‌فروشان برای کسب سود بیشتر

یکی از فروشندگان گل و گیاه در اصفهان قیمت گل‌های رز را در آستانه شب یلدا از 8 تا 12 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت بستگی به نوع گل، کیفیت آن و همچنین محل عرضه دارد.

عباس گل فروش اصفهانی با بیان اینکه نرخ گل‌ها به مناسبت‌ها و در روزها و اعیاد خاصی فروخته، اظهار داشت: تولیدکنندگان برای آن که در زمان‌های دیگر سال فروش و بازار مناسبی ندارند، مجبورند سود تولید و عرضه‌ خود را در این زمان‌ها جبران کنند، بنابراین در همین ایام قیمت گل در بازار مصرف به شدت افزایش یافته و چند برابر می‌شود.

وی افزود: مصرف‌کنندگان شاید در طول سال به ندرت گل خریداری کنند، اما در طی ایام و اعیاد مختلف از جمله عروسی، سوگواری که مصادف با گرامیداشت روزهای خاصی می‌شود به دلیل افزایش تقاضا و به منظور کاهش تلفات گلفروشی‌ها، قیمت‌ها نسبت به دیگر روزها افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از فروشندگان و تولیدکنندگان گل در پاسخ به این سئوال که استان اصفهان تولیدکننده گل رز در کشور است، چرا قیمت آن اکنون در بازار اصفهان با افزایش روبه‌رو است، گفت: استان اصفهان خود تولیدکننده گل رز هندی است، اما در این ایام خاص به دلیل تقاضای بیشتر از رز، به منظور تأمین نیاز بازار از ماه‌های گذشته خریداری و در سردخانه نگهداری می‌شود.

نبود گل‌دهی گلخانه‌های اصفهان با شوک سرما

این فروشنده گل در بازار اصفهان با اشاره به افزایش زودهنگام سرما در مناطق مختلف استان اصفهان، اظهار داشت: امسال تولید گل رز در استان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته، اما با شوک سرمای ناگهانی بسیاری از این گل‌ها غنچه نکرده‌اند و همین امر بر نوسانات نرخ گل رز بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: این روزها طی برگزاری مراسم سنتی شب یلدا هر فردی به فراخور توان مالی‌‌اش سعی در تهیه هدیه‌ای برای نوعروس خود دارد دسته گلی هم پیشکش می‌کند، اما مسئولان باید بدانند ساماندهی بازار برای چنین روزهایی تمهیدات خاصی می‌طلبد.

این تولیدکننده گل در اصفهان بیان کرد: طی برگزاری اعیاد و مناسبت‌های شادی و سوگواری، فروشندگان گل و گیاه تمهیدات خاص خود را برای کسب سود بیشتر دارند، اما دست مردم در مقابل آنها خالی است و از نظارت هم، آنچنان خبری نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم دیگر خیلی نمی‌‌توان روی شغل گل‌فروشی حساب باز کرد، گفت: امروزه با افزایش هزینه‌های زندگی و دوندگی‌های شبانه‌روزی برای تهیه یک لقمه نان حلال، دیگر کسی سراغی از گل نمی‌گیرد و کسادی بر بازار گل‌فروشی‌ها حاکم شده است.

فروشنده گل در اصفهان پیرامون اینکه تنها چهار روز تا شب یلدا باقی مانده، اما هنوز بازار فروش گل در اصفهان راکد است، اظهار داشت: مشتری، گرانی گل را از چشم ما می‌بیند، اما همه چیز دست دلالان بازار است، مافیای گل اوضاع را خراب می‌کنند.

وی با اشاره به چگونگی تأثیر دلالان بر بازار گل و گیاه، افزود: همزمان با آغاز ایام و عیاد خاص، دلال 20 روز زودتر گل را خریداری و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کند و با کمبود گل در بازار آن را با 2 تا 3 برابر قیمت واقعی به مغازه‌دار می‌فروشد و فقط زحمات آن بدون هیچ‌گونه سودی برای تولیدکننده باقی‌ می‌ماند.

این تولیدکننده انواع گل در اصفهان بیان کرد: امیدوار بودیم بعد از ماه مبارک رمضان، محرم و صفر و با رونق گرفتن عروسی‌ها و جشن‌ها، شاهد رونق بازار گل در استان باشیم، اما در حال حاضر هم خبری از مشتری نیست.

به گزارش تسنیم، گل‌فروشی یکی از مشاغل جذاب است که در کنار اشتغال در محیطی دلنشین، می‎‎تواند برای صاحبان آنها درآمد خوب و مکفی نیز داشته باشد، اما طی سال‌های اخیر با شرایط سخت زندگی انگار بوی گل‌ها هم دیگر به مشام نمی‌رسد و فرهنگ خرید گل در بین مردم رو به فراموشی می‌رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار