بهارستان شهر زنده شب می شود

یست سال از عمرش می‌گذرد، ولی از بسیاری از امکانات مانند فرمانداری، شعبه‌ای از ادارات و سازمان‌های دولتی و غیره محروم است. قرار بود سرریز جمعیت اصفهان را در خود جای دهد و شاید همین تعریف سبب شده تا بیشتر به شهر خوابگاهی تبدیل شود

سمیه مسرور- اصفهان امروز: بیست سال از عمرش می‌گذرد، ولی از بسیاری از امکانات مانند فرمانداری، شعبه‌ای از ادارات و سازمان‌های دولتی و غیره محروم است. قرار بود سرریز جمعیت اصفهان را در خود جای دهد و شاید همین تعریف سبب شده تا بیشتر به شهر خوابگاهی تبدیل شود. شهر خاموش و بی‌صداست. ساکنان بهارستان که از اقوام مختلف سراسر کشور هستند، برای کار و تحصیل و گذران امور جاری زندگی بیشتر راهی اصفهان می‌شوند. دو سیستم مدیریتی شرکت عمران بهارستان و شهرداری این شهر تاکنون نتوانسته‌اند تعامل مناسبی برای رشد و توسعه شهر به‌جز در قسمت ساخت‌وساز داشته باشند. اینجا تا چشم کار می‌کند آپارتمان ساخته‌شده است. درحالی‌که کارشناسان شهرسازی شهر را عنصری زنده و پویا توصیف می‌کنند، در بهارستان این تعریف چندان کاربردی نیست. اعضای شورای شهر بهارستان در دوره پنجم با انتخاب عیدی بیرانوند، شهردار سابق خرم‌آباد، اعلام کرده‌اند که به دنبال تغییرات اساسی در مدیریت شهری و رشد و توسعه همه‌جانبه بهارستان دارند. شهردار نیز برای تائید این تفکر، نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد و به مشکلات و راهکارهای خود در این زمینه پرداخت.

شهر جوان

شهردار بهارستان با توصیف این شهر به‌عنوان شهر جوان گفت: بهارستان شهر نو و جوانی است و استعدادها و پتانسیل‌های خوبی دارد. زیرساخت‌های شهری در این شهر مناسب بوده و آینده بسیار روشنی در انتظار آن است. آینده‌ای که مسیر طولانی برای پیمودن آن در پیش نداریم و به‌جرئت می‌توان گفت حتی رشد و توسعه بهارستان می‌تواند روی اصفهان سایه‌انداز شود. کافی است موانع را رفع و به رشد سریع شهر کمک کنیم. یحیی عیدی بیرانوند تعامل با شهروندان را اصلی‌ترین راه توسعه شهر دانست و ادامه داد: مردم بهارستان باید شهرداری را خانه دوم خود بدانند و با تعامل و ارتباط تنگاتنگ با شهرداری به این نهاد برای مدیریت هرچه بهتر شهر کمک کنند.

شناسایی ظرفیت‌ها

وی با اشاره به تأسیس خانه تشکل‌ها از سوی ایشان در خرم‌آباد تصریح کرد: من اولین شهردار کشور در خرم‌آباد بودم که خانه تشکل‌ها را به هزینه شهرداری ساختم و بنا دارم این کار را در بهارستان با شناسایی تشکل‌های مردم‌نهاد و کمک‌گیری از آنها در این شهر ادامه دهم. با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد‌ مشکلات را شناسایی و درصدد رفع آنها برمی‌آییم. باید ظرفیت‌های بهارستان در همه جوانب شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. شهردار بهارستان اضافه کرد: اتاق فکری برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو شهروندان در شهرداری دایر می‌کنیم تا همه بتوانند در این اتاق به طرح ایده‌های نو برای مدیریت هرچه بهتر شهر بپردازند.

ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری

بیرانوند بابیان اینکه جذب سرمایه‌گذار در این شرایط اقتصادی کار دشواری است ادامه داد: باید بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری را در بهارستان ایجاد کنیم. در این زمینه دو شرکت عمران و شهرداری بهارستان به‌عنوان دو بال رشد و توسعه شهر باید به هم کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد. وی ادامه داد: هر مدیری باید نهایت تلاش خود را بکند تا بتواند برای شهر سرمایه‌گذار جذب کند. از سوی دیگر باید به دنبال تغییر نوع نگاه به بهارستان باشیم. متأسفانه به بهارستان به‌عنوان شهر خوابگاهی نگاه می‌شود. درحالی‌که اعتقاددارم این شهر می‌تواند پویا و زنده باشد.

برنامه‌های شهرداری

شهردار بهارستان از برنامه‌های خود برای این شهر سخن گفت و افزود: ایجاد پارک‌های تفریحی و گردشگری، ساخت ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی بزرگ، ساخت و توسعه فرهنگسراهای متعدد، ایجاد کتابخانه‌های محلی و موقت در سراسر شهر و پارک‌ها، توسعه حمل‌ونقل عمومی، افزایش نورپردازی در معابر و خیابان‌ها ساماندهی ورودی‌های شهر، ساخت المان‌های شهری متناسب با اقوام ساکن در شهر، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های بومی و محلی و تبدیل بخشی از شهر به شهر زنده در شب ازجمله برنامه‌های شهرداری است که امیدواریم بتوانیم با تأمین بودجه در این راه گام برداریم.

شهر زنده در شب

بیرانوند خاطرنشان کرد: باید بخش‌هایی از شهر را به شهر زنده در شب تبدیل کنیم به‌طوری‌که در خیابان‌ها و مکان‌هایی از شهر با نورپردازی و ایجاد فضای شاد و مفرح، مردم را به سرزندگی در شهر دعوت کنیم. برای این کار ملاحظات امنیت و آسایش مردم و همسایگان و غیره را نیز مدنظر داریم. من چنین تجربه‌ای را در خرم‌آباد داشته‌ام و نتیجه خوبی حاصل شد. باید در شهر مکان‌های تفرجگاهی خوبی بسازیم و داشتن تنها یک دریاچه مصنوعی زیبنده شهروندان بهارستانی نیست.

تأمین بودجه

شهردار بهارستان با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته حدود 20 درصد از اعتبار 85 میلیارد تومانی برای مدیریت شهر تأمین‌شده است گفت: باید مردم را به پرداخت عوارض و مالیات تشویق کنیم و برای این کار پویش راه‌اندازی کنیم. مردم باید بدانند بخش عمده درآمد شهرداری از عوارض شهری حاصل می‌شود و در صورت عدم پرداخت آن مدیریت شهری در ارائه خدمات دچار مشکل می‌شود. اگر مالیات بر ارزش‌افزوده نبود، تاکنون بیش از 80 درصد شهرداری‌ها در سراسر کشور ورشکسته می‌شدند و جای خوش بختی است که چنین قانونی هست. والا مدیریت شهری با شرایط اقتصادی که از سال‌های پیش ایجادشده، نمی‌توانست به خدمت‌رسانی و اداره امور شهر بپردازد. بااین‌حال ما باید توان مالی شهرداری‌ها را بالا ببریم که پرداخت عوارض یکی از آن راه‌ها است.

درآمد پایدار

بیرانوند در جواب خبرنگار روزنامه اصفهان امروز که پرسید برای کسب درآمد پایدار چه برنامه‌ای دارید اظهار داشت: باید به سمت جذب سرمایه‌گذار برویم و شهر بهارستان را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم. مشارکت بخشش خصوصی می‌تواند به ما در تحقق این امر کمک کند. وی به بودجه شهر در سال 96 اشاره کرد و افزود: در سال جاری بار مدیریت شهر 85 میلیارد تومان بودجه مصوب شد که تا آذرماه تنها بیست درصد آن محقق شده، یعنی چیزی حدود 16 میلیارد تومان که هزینه حقوق کارکنان شهرداری هم نمی‌شود. من برسی کرده‌ام و متوجه شدم در بخش‌های زیادی بودجه‌های مدیریت شهری صرف کارهایی شده که با کمترین هزینه قابل انجام بوده و باید ازاین‌پس جلوی این‌گونه هزینه‌ها گرفته شود. شهرداری 2 میلیارد تومان چک فرم خورده دارد و طرح‌های گردشگری ارائه‌شده از سوی انبوه‌سازان موردتوجه واقع نشده که خسارت میلیاردی به شهر زده است.

کمک برای توسعه بهارستان

رئیس شورای شهر بهارستان نیز در این نشست به حضور بیش از 24 قوم از سراسر کشور در بهارستان اشاره کرد و گفت: بهارستان مستعد تبدیل‌شدن به مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های اقوام مختلف در کشور را دارد و ما با این کار می‌توانیم این شهر را از حالت خوابگاهی به شهری زنده و مولد و با اقتصاد پویا تبدیل کنیم. مجتبی محبی اضافه کرد: نزدیک به 40 درصد جمعیت شهر جوان هستند، درحالی‌که در شهر خودشان برای آن‌ها کار نیست و نرخ بیکاری در بهارستان بسیار بالاست. از طرف دیگر بهارستان جزو باسوادترین شهرهای کشور است و نباید در چنین وضعیتی باشد. وی ادامه داد: انتظار داریم و با تعامل و هماهنگی بین دستگاهی بتوانیم دستگاه‌های خدمات رسان بیشتری در بهارستان دایر کنیم تا شهروندان مجبور نباشند برای انجام امور اداری به اصفهان آمدوشد کنند و امور جاری خود را در شهر پیگیری کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار