شیوع آنفولانزای پرندگان عامل گرانی تخم‌مرغ است

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه کاهش تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان موجب افزایش قیمت این محصول شده است، گفت: با تداوم افزایش نرخ تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار نیازمند واردات است

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه کاهش تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان موجب افزایش قیمت این محصول شده است، گفت: با تداوم افزایش نرخ تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار نیازمند واردات است

زهرا فیضی در گفتگو با ایمنا با اشاره به گرانی تخم‌مرغ و کمبود این محصول در بازار، اظهار کرد: کمبود عرضه تخم‌مرغ در اصفهان و کشور، به شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان به ویژه در واحدهای بزرگ مرغ تخم‌گذار در اواخر سال گذشته برمی‌گردد با این وجود امسال در اصفهان واحدهای مرغ تخم‌گذار درگیر آنفولانزای پرندگان نشده اند.

وی افزود: سال گذشته در واحدهای بزرگ تخم‌گذار استان بین سه و نیم تا چهار میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار معدوم شد و تا زمانی که آنها به چرخه تولید برگردند زمان زیادی طول کشید و تولید در کشور کاهش می‌یابد.

به گفته مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، هنوز بسیاری از واحدهای مرغ تخم‌گذار به شرایط تولید ایده‌آل نرسیده‌اند و به دلیل کاهش تولید، اکنون شاهد افزایش نرخ تخم‌مرغ هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کل کشور معدوم شده است، تصریح کرد: علاوه بر کمبود تولید ما با افزایش هزینه‌های تولید چون قرنطینه، ضدعفونی و موارد بهداشتی و ... در واحدهای مرغ تخم‌گذارمواجه هستیم.

فیضی با تاکید بر اینکه قیمت تخم‌مرغ و یا مرغ به صورت سراسری در کشور تعیین می‌شود و با اختلاف اندکی در بازار به فروش می‌رسد، گفت: قیمت‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

وی همچنین به افزایش نرخ نهاده‌ها و خوارک دام اشاره کرد و افزود: با نوسانات نرخ ارز و توقف مقطعی واردات نهاده‌ها، قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش یافت که این عاملی برای گرانی تخم‌مرغ شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به راهکار مقابله با گرانی تخم مرغ در کشور و استان، اظهار کرد: در حال حاضر اتحادیه مرکزی تخم‌مرغ کشور و همچنین استان اصفهان اقدام به توزیع تخم‌مرغ در فروشگاه‌های کوثر با نرخ مصوب ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان کرده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب هر کیلو تخم‌مرغ ۶۲۰۰ تومان است که درب مغازه‌ها حتی با قیمت ۸۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

فیضی تاکید کرد: با تداوم افزایش نرخ تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار نیازمند واردات است و به طور قطع واردات سبب کاهش قیمت خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، در کشور ۱۰۰ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار وجود دارد که سهم استان اصفهان ۱۰ میلیون قطعه است و باید تاکید داشت که اصفهان و حتی کشور کمبود تخم مرغ ندارد اما به دلیل کاهش تولید و آثار روانی آن، شاهد گرانی این محصول هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار