کسادی بازار فروش گوشت قرمز اصفهان با واردات گوشت استرالیایی

با ورود گوشت قرمز استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد به اصفهان، بازار گوشت این شهر دچار نوسانات مختلفی شده و بسیاری معتقدند کسادی بازار فروش گوشت قرمز در اصفهان به همین علت است.

با ورود گوشت قرمز استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد به اصفهان، بازار گوشت این شهر دچار نوسانات مختلفی شده و بسیاری معتقدند کسادی بازار فروش گوشت قرمز در اصفهان به همین علت است.
به گزارش تسنیم، طی ماه‌های گذشته نرخ گوشت گرم گوسفندی با نوساناتی شدید و ساعتی در کشور و استان اصفهان روبرو شد به نحوی که با افزایش کیلویی 45 تا 50 هزار تومان، پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار اصفهان برای 24 ساعت دیگر وجود نداشت و مسئولان کشوری و استانی برای کنترل قیمت‌های لحظه‌ای جهت کاهش نرخ‌های داخلی تصمیم به عرضه گوشت گرم وارداتی از استرالیا و آسیای میانه کردند.
با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز از نیمه دوم سال، مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را دارند.

بنابراین برای نبود عرضه و تقاضا و نوسانات ساعتی قیمت‌ گوشت قرمز در بازار داخلی، تفاهم‌نامه واردات گوشت از استرالیا و آسیای میانه یک ماه پیش امضا شد تا توسط بخش خصوصی واردات گوشت قرمز استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد به فرودگاه امام در تهران انتقال داده شود و براساس تأمین نیاز استان‌ها به سراسر کشور ارسال شود. به گفته مسئولان استانی هفته‌ای 30 تن گوشت گرم گوسفندی استرالیا و آسیانه میانه وارد اصفهان می‌شود.

از آنجایی که کمبود دام زنده در اصفهان جوابگوی تأمین نیاز بازار نبود و خشکسالی‌های متوالی، قاچاق دام زنده، گرانی علوفه، کشتار دام مولد و نبود تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش ساعتی نرخ گوشت قرمز را رقم می‌زد، پای واردات گوشت قرمز استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد به اصفهان باز شد.

قیمت‌ گوشت قرمز در بازار اصفهان هیچ‌گونه تغییری نکرده است

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان پیرامون تأثیر واردات گوشت گوسفندی استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد بر قیمت گوشت قرمز در بازار اصفهان، گفت: با واردات این نوع گوشت، قیمت‌ گوشت قرمز در بازار اصفهان هیچ‌گونه تغییری نکرده و همانند ماه‌های قبل عرضه می‌شود.

رضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه گوشت قرمز استرالیایی لاشه‌ای گرم و منجمد به فرودگاه امام در تهران انتقال داده می‌شود، اظهار داشت: مسئولان مربوطه در پایتخت نحوه توزیع آن به اصفهان را برعهده دارند.

وی افزود: به دلیل کمبود دام زنده در کشور و استان اصفهان طی یک ماه گذشته برای کسب اطلاعات اولیه و بررسی کم و کیف گوشت قرمز استرالیایی با تجار شرکتی در ایران نشست‌ها و صحبت‌هایی شد تا با طی مراحل قانونی و بهداشتی در سازمان‌های مربوطه، واردات این نوع گوشت به بازار اصفهان اجرایی شود.

توزیع گوشت استرالیایی در بازارهای کوثر اصفهان

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در استان اصفهان مسئولیت واردات و نحوه توزیع گوشت استرالیایی را در اصفهان برعهده دارد، بیان کرد: توزیع این نوع گوشت برای رفاه حال شهروندان در بازارهای کوثر و فروشگاه‌های بزرگ اصفهان عرضه می‌شود.

وی گفت: با واردات گوشت استرالیایی، نبود عرضه و تقاضا و نوسانات ساعتی، قیمت‌ها در بازار اصفهان متعادل خواهد شد، اما قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد و همانند ماه‌های قبل فروخته می‌شود.

انصاری در پاسخ به این سئوال که طی ماه گذشته از احتمال کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار اصفهان با واردات گوشت استرالیایی خبر داده بودید و اکنون چرا قیمت‌ها تغییری نکرده است، اظهار داشت: در حال حاضر سرمای هوا سبب کاهش دام زنده شده و توزیع گوشت استرالیایی فقط در بازارهای کوثر عرضه می‌شود و این امر بر کاهش قیمت‌ها در بازار تأثیرگذار نیست و فقط از نوسانات ساعتی و افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در اصفهان مناسب‌تر از دیگر شهرهای کشور است، اما با کمبود دام زنده و صادرات غیرقانونی و نوسانات عرضه و تقاضا، قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان پیرامون اینکه طی چند سال واردات گوشت قرمز استرالیایی برای تنظیم بازار به اصفهان صورت می‌گیرد، بیان کرد: واردات این نوع گوشت طی سالیان طولانی نیست، بلکه بستگی به درخواست ما و توان اجرایی آنها دارد.

کیفیت گوشت استرالیایی به پای مرغوبیت گوشت قرمز اصفهان نمی‌رسد

وی در پاسخ به این سئوال که گوشت استرالیایی چه مزیت‌هایی نسبت به گوشت‌های داخلی دارد، گفت: کیفیت آن به پای مزیت‌ها و مرغوبیت گوشت قرمز اصفهان نمی‌رسد، زیرا گوشت شهر ما در کشور هم بی‌نظیر است، اما به دلیل کمبود دام زنده و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، واردات امری ضروری محسوب می‌شود.

انصاری اظهار داشت: گوشت وارداتی از استرالیا در فرودگاه امام خمینی (ره) با نرخ 30 هزار تومان وارد کشور می‌شود و با بهای 31 هزار و 800 تومان به دست شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان می‌رسد و در شبکه‌های توزیع بازارهای روز و فروشگاه‌های بزرگ اصفهان با قیمت 33 و 500 تومان فروخته می‌شود.

گرانی گوشت قرمز در بازار اصفهان با قاچاق دام زنده در مرزها

وی صادرات دام زنده را از دلایل گرانی گوشت قرمز از ابتدای سال جاری در اصفهان اعلام کرد و افزود: اکنون دام زنده نسبت به ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته و برای مصرف‌کننده نیز رشد نرخ داشته‌ایم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اعلام نکرده‌ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا کمبود دام زنده به غیر از صادرات می‌تواند به دلیل قاچاق هم باشد و اینکه با چه قیمتی عرضه می‌شود، بیان کرد: قاچاق دام زنده بیشتر است و 100 درصد در مرزها فروخته می‌شود، اما از قیمت‌ آنها اطلاع ندارم.

وی گفت: براساس قانون موظف هستیم برای سود قصابان از فروش 8 درصد بر محصولات بگذریم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی فقط 2 تا 3 درصد بیشتر سود نمی‌بریم.

انصاری در این‌باره که براساس شواهد قیمت فروش قاچاق دام زنده در مرزهای کشور به یک میلیون تومان هم رسیده است، اظهار داشت: قیمت‌ها بیش از اینها است و اکنون دام زنده به کشورهای خلیج فارس مستقیم و غیر قانونی هم ارسال می‌شود.

وی پیرامون اینکه با وجود کمبود دام زنده و گرانی گوشت قرمز چرا جلوی صادرات غیرقانونی و قاچاق گرفته نمی‌شود، بیان کرد: فروش دام از طریق مرزها سودهای کلانی برای برخی افراد دارد و امور پشتیبانی دام باید جوابگو باشد. اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز فقط بر مجوز صدور پروانه و نظارت بر عملکرد اعضا و همچنین قیمت‌ها کنترل دارد.

انصاری افزود: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند با دنبه 36 هزار تومان، گوشت گوسفند بدون دنبه 39 هزار تومان، ران گوسفند 42 هزار تومان، همچنین نرخ ران گوساله 37 هزار تومان، گوشت شتر با کوهان 34 هزار تومان، بدون کوهان مخلوط 38هزار تومان و ران شتر 40 هزار تومان است.

کسادی بازار فروش گوشت قرمز اصفهان با واردات گوشت استرالیایی

یکی از قصاب‌های شهر اصفهان پیرامون واردات گوشت گوسفندی گرم و منجمد استرالیایی و عرضه آن در بازارهای کوثر اصفهان، گفت: با واردات این نوع گوشت بازار گوشت قرمز اصفهان به شدت کساد شده و رکود کامل بر آن حاکم است.

این فروشنده گوشت قرمز در اصفهان درباره اینکه با رکود اقتصادی و افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت قرمز از ابتدای سال جاری قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است، اظهار داشت: واردات گوشت استرالیایی تأثیری بر قیمت بازار اصفهان نخواهد داشت و در حال حاضر قیمت‌های گوشت قرمز نه تنها کاهش نیافته، بلکه اکنون هر کیلو گوشت گوسفندی درجه یک 40 تا 45 هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به ماه قبل درصدی هم افزایش داشته است.

وی افزود: واردات گوشت گوسفندی استرالیایی توسط مسئولان دولتی بیشتر برای عرضه در مناطق نظامی، پادگان‌ها، بازارهای روز و فروشگاه‌های بزرگ به طور منجمد و گرم وارد کشور می‌شود.

این فروشنده گوشت قرمز در اصفهان با اشاره به درصد بالای قاچاق دام زنده از مرزهای کشور، بیان کرد: در بسیاری از نقاط مختلف کشور از جمله در ملایر، خرم‌آباد و شهرکرد به وفور دام زنده وجود دارد، اما به دلیل قاچاق با کمبود دام مواجه هستیم.

وی با انتقاد از اینکه صادرات و قاچاق دام زنده ما را نابود می‌کند و سبب کمیابی دام در داخل کشور شده است، گفت: چنانچه مسئولان مربوطه و دولتمردان به طور جدی جلوی قاچاق دام زنده از مرزها را بگیرند با وجود فراوانی دام در بسیاری از مناطق مختلف کشور دیگر نیازی به واردات گوشت گرم و منجمد از استرالیا و حتی آسیای میانه هم نخواهیم بود.

این فروشنده پیرامون عرضه گوشت استرالیایی در بازار روز کوثر اصفهان، اظهار داشت: براساس مشاهدات، گفته‌های مردم و همکاران کیفیت این گوشت‌ها به پای گوشت قرمز داخلی بازار اصفهان نمی‌رسد، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، شهروندان با وجود نارضایتی ترجیح می‌دهند که یک کیلو گوشت مورد نیاز خود را از نوع استرالیایی یا برزیلی عرضه در بازارهای کوثر تهیه کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا گوشت قرمز در برخی از قصابی‌های شهر اصفهان با بهای 34 تا 35 هزار تومان فروخته می‌شود، افزود: این قصابی‌ها گوشت میش را با این قیمت به مردم می‌فروشند و عرضه آن بیشتر در قصابی‌های منطقه "دروازه تهران" اصفهان است و به هیچ‌وجه بره درجه یک کمتر از 40 تومان در بازار فروخته نمی‌شود.

تداوم گرانی گوشت قرمز در اصفهان با عدم اشباع بازار از دام زنده

این قصاب اصفهانی پیرامون اینکه بره زنده اکنون در اصفهان 17 تا 18 هزار تومان فروش می‌رود، گفت: تا زمانی که دام زنده به بازار عرضه و بازار اشباع نشود گرانی ادامه دارد، زیرا در شرایط فعلی عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و همین عامل موجب گرانی این محصول شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت‌ گوشت قرمز در بازار اصفهان کاهش می‌یابد، افزود: در حال حاضر خرید دام از کشتارگاه تا درب قصابی‌ها با حمل ونقل، هزینه کشتار برای قصاب 39 هزار تومان تمام می‌شود و باید به نحوی فروخته شود که برای آنها به صرفه باشد.

به گزارش تسنیم، سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارها بوده و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی با واردات هم پاسخ داده نمی‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار