کارگران در استان اصفهان به راحتی اخراج می‌شوند

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان گفت: کارگران در استان اصفهان به راحتی اخراج شده و بدون هیچ‌گونه پشتیبانی از کار بیکار می‌شوند

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان گفت: کارگران در استان اصفهان به راحتی اخراج شده و بدون هیچ‌گونه پشتیبانی از کار بیکار می‌شوند

حسین رحمانی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت بیکاری در استان اصفهان اظهار کرد: آمارهای مختلفی از بیکاری در اصفهان ارائه می‌شود و هر ارگان یا نهادی یک آمار اعلام می‌کند اما کمتر آماری اعلام شده که به واقعیت نزدیک باشد.

وی با بیان اینکه آمار بیکاری نسبت به دیگر استان‌های کشور بسیار بالاتر است، افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، آمار بیکاری در این استان نیز بیشترین آمار را در کشور دارد.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با اشاره به اینکه کارگران استان اصفهان 10 درصد از کارگران کل کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به رکود شدید اقتصادی و تعطیلی کارخانجات در اصفهان، نرخ بیکاری در این استان روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری افراد تحصیل‌کرده در استان اصفهان چندین برابر افراد کم‌سواد است، خاطرنشان کرد: ورود به بازار کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مراتب مشکل‌تر از افراد دیپلمه است.

* اخراج 27 هزار کارگر در استان اصفهان

رحمانی با اشاره به عدم امنیت شغلی کارگران در استان اصفهان عنوان داشت: در سال جاری 27 هزار کارگر در استان اصفهان بیکار شده‌ و تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند؛ این کارگران دارای شغل بودند ولی به دلیل رکود و یا تعطیلی کارخانجات در استان اصفهان از کار اخراج شده‌اند.

وی از افزایش روزانه بیکاری در استان اصفهان خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی فعال استان اصفهان در حال حاضر با وضعیت بحرانی روبرو شده‌اند، به طوری که وضعیت 11 کارخانه بزرگ در استان اصفهان از وضعیت قرمز عبور کرده و بحران‌زده هستند.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه 113 کارخانه در استان اصفهان با مشکل پرداخت حقوق به کارگران مواجه شده‌اند، یادآور شد: برخی از کارگران در استان اصفهان نزدیک به 18 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند ولی از بیم بیکار شدن مجبور به ادامه کار هستند.

* بسته حمایتی دولت از واحدهای تولیدی فقط در حد شعار بود

وی با بیان اینکه بسته حمایتی دولت از واحدهای کوچک و متوسط برای کارخانه‌های استان اصفهان ملموس نبوده است، متذکر شد: طرح اقتصادی دولت برای رونق به واحدهای تولیدی چندان محسوس نبود چراکه این واحدها توانایی تولید و صادرات محصولات خود را نداشته‌ و در نتیجه نتوانسته‌اند اشتغالی هم ایجاد کنند.

رحمانی بیان داشت: تسهیلات طرح رونق اقتصادی دولت هیچ جهشی در تولید کارخانجات استان اصفهان ایجاد نکرده و این واحدها نتوانسته‌اند از وضعیت مردگی نجات پیدا کنند تا برای جذب کارگر و فروش محصولات زنده و پویا شوند.

وی با بیان اینکه بسته حمایتی دولت از واحدهای کوچک و متوسط در استان اصفهان فقط در حد شعار بوده است، اضافه کرد: در سال جاری که خبری از این بسته نبوده، مگر اینکه در 2-3 ماه پایانی سال اقدامی صورت گیرد و دولت جهشی در وضعیت تولید ایجاد کند.

* آمار بازگشت به اشتغال در اصفهان به 2 درصد هم نمی‌رسد

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان اذعان داشت: آمار بازگشت به اشتغال بیکاران در استان اصفهان به 2 درصد هم نمی‌رسد و وضعیت معیشتی کارگران این استان روز به روز سخت‌تر و بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگران با حداقل حقوق شرایط زندگی بحرانی را سپری می‌کنند، تأکید کرد: حقوق کارگران حدود 900 هزار تومان است که نه تنها برای اداره زندگی کافی نیست بلکه معلوم نیست سر ماه این حقوق پرداخت شود یا خیر.

رحمانی عنوان داشت: یک کارگر چگونه باید با این حقوق اندک که مرتباً هم به تعویق می‌افتد، هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل و درمان خانواده خود را تأمین کند؟

* کارگران اصفهانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند

وی تصریح کرد: اکثریت کارگران اصفهانی به خصوص کارگرانی که در بخش‌های خصوصی به کار گرفته می‌شوند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و امورات خود را با مشقت و سختی می‌گذرانند.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان با مقایسه میزان حقوق کارگر و کارفرما ابراز داشت: براساس استانداردهای بین‌المللی، حداکثر اختلاف بین میزان حقوق کارگر و کارفرما 20 درصد است ولی در کشور ما از زمین تا آسمان است.

وی با اشاره به دریافت حقوق‌های کلان توسط عده‌ای از مدیران ادامه داد: برخی از مدیران و کارفرمایان دولتی و خصوصی در استان اصفهان بیش از 50 میلیون حقوق دریافت می‌کنند و این ظلم بزرگی در حق کارگری است که با حداقل حقوق زندگی خود را سپری می‌کند.

* نمایندگان مجلس عملکرد روشنی برای رفع بیکاری نداشتند

رحمانی از دریافت حقوق‌های نجومی در واحدهای تولیدی و مراکز صنعتی استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: میزان حقوق مدیر و کارگر هیچ‌گونه تناسبی با یکدیگر ندارد و این بسیار تأسف‌آور است.

وی با اشاره به نقش نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت اشتغال خاطرشان کرد: نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و تمام حق و حقوق مردم را باید از دولت پیگیری و مطالبه کنند.

دبیر جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان متذکر شد: نمایندگان باید قوانینی برای اشتغال وضع کنند که به نفع عموم مردم باشد ولی نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی عملکرد روشنی در این خصوص نداشته‌اند چراکه اگر داشتند وضعیت بیکاری در این استان چنین نبود.

* کارگران در استان اصفهان به راحتی اخراج می‌شوند

وی با بیان اینکه به طور میانگین در هر خانواده در استان اصفهان 3 نفر بیکار هستند، بیان داشت: نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خوبی می‌دانند که نرخ بیکاری در این استان بیش از میانگین کشوری است اما تاکنون اقدامی برای ساماندهی وضعیت بیکاری انجام نداده‌اند.

رحمانی با بیان اینکه کارگران در استان اصفهان به راحتی اخراج شده و بدون هیچ‌گونه پشتیبانی از کار بیکار می‌شوند، عنوان کرد: مسؤولان بدانند که کارگران زحمت‌کش در استان اصفهان به حداقل حقوق خود هم نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه مسؤولان استان اصفهان از رسیدگی به کارگران غافل شده‌اند، اذعان داشت: کارگران ستون فقرات و مولدان اقتصادی کشور هستند ولی چندان توجهی به آنان نمی‌شود و از کم‌ترین حق و حقوق برخوردار هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار