دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته به اقتصاد گردشگری کمک می کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تایید خبر طرح کاهش تعطیلات رسمی گفت: در طرح مذکور پیشنهاد شده تا به جای تعطیلی پنجشنبه، روزهای شنبه تعطیل باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تایید خبر طرح کاهش تعطیلات رسمی گفت: در طرح مذکور پیشنهاد شده تا به جای تعطیلی پنجشنبه، روزهای شنبه تعطیل باشد.

به گزارش ایمنا، بر اساس این طرح، پیشنهاد شده تعطیلات روزهای ۲۹ اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت)،۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی) ۱۳ فروردین(روز طبیعت) و همچنین ۱۵ خرداد (قیام ۱۵ خرداد)از تعطیلات رسمی حذف و تعطیلات نوروز از ۱۳ به ۵ روز کاهش یابد.

ناهید تاج الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: برخی از نمایندگان این طرح را با انگیزه افزایش تعطیلات آخر هفته از یک روز به دو روز پیشنهاد دادند. تفاوت این طرح با طرح های قبلی، پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای تعطیلی پنج شنبه است که البته برای دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، نیاز به حذف تعطیلات غیر ضروری و ساماندهی تعطیلات عید نوروز داشتیم.

وی افزود: چند سال پیش مرکز پژوهش های مجلس ۱۱ مانع کسب و کار را بررسی کرد که یکی از این موانع در واقع همین تعطیلات متوالی و چند روزه بود؛ اما حال این طرح جدید و دو روزه شدن تعطیلات در تقویم چنانکه تصویب شود، می تواند توالی تعطیلات را کم و از نظر زمانی آن را در طول سال توزیع کند.

تاج الدین خاطر نشان کرد: حقیقت این است که امروزه شاهد تمرکز تفریحات مردم و همزمان و هم شکل شدن آن هستیم. تراکم سفر در یک زمان و در یک مکان از مصادیق این امر است و چنین رویکردی باعث شده در این تفریحات شاخص، فرسودگی اجتماعی بالا برود. ترافیک تونل کندوان یا ترافیک شهرهای شمالی کشور در برخی ایام سال این سخن را تصدیق می کند. بر همین اساس دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می تواند کمی از این توزیع نامناسب مکانی و زمانی سفر در ایران بکاهد.

وی با بیان اینکه این یک کلیشه است که تعطیلات بیشتر را به مثابه کاهش بهره وری و سرانه کار مفید بنگریم، افزود: امروزه در کشوری مانند آمریکا با ۱۱۷ روز تعطیلی در سال، سرانه کار مفید ۴۲ ساعت در هفته است و ایران با داشتن ۷۸ روز تعطیلی در سال سرانه کار مفیدش به زور به ۱۵ ساعت در هفته می رسد؛ بنابراین می بینیم کشورهایی که تعطیلات بیشتری در تقویم دارند، اغلب از سرانه کار مفیدتری نیز برخوردار هستند، البته افزایش سرانه کار مفید صرفا به تعطیلات برنمی گردد بلکه باید سرمایه اجتماعی افزایش بیابد تا شاهد افزایش سرانه کار مفید و افزایش بهره وری باشیم اما سخن من اینجاست که دو روزه شدن تعطیلات می تواند به همین افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند.

نماینده اصفهان در مجلس افزود: اکنون میانگین مکالمه زن و شوهر ایرانی با یکدیگر کمتر از ۱۶دقیقه در روز است که بخش بزرگی از این کمبود به خاطر روزمرگی ها و کمبود وقت برای زندگی کردن است و شاید دو روزه شدن تعطیلات بتواند بخشی از این کمبودها را جبران کند چراکه همین مکالمه منجر به مفاهمه و باعث افزایش سرمایه اجتماعی نهاد خانواده خواهد شد.

وی با اشاره به مضرات این تعطیلات گفت: به هر حال اضافه شدن حدودا ۲۶ روز به تعطیلات، با توجه به آنکه رقم تولید ناخالص ملی کشور روزانه چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، منجر به هزینه های اقتصادی می شود، اما فایده های آن را نمی توان نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر، با اجرایی شدن این طرح شاهد کاهش آلودگی هوا، افزایش کارایی و بهره وری نیروی انسانی و رشد مناطق کمتر توسعه یافته خواهیم بود؛ ضمن آنکه دو روز تعطیلات، بهترین فرصت برای بوم گردی است؛ در همین اصفهان تنها ۲۰۸ اقامتگاه بوم گردی در ۱۷ شهرستان وجود دارد که در قالب سفرهای آخر هفته می توان آن را احیا کرد و اقتصاد گردشگری را در راستای توسعه پایدار ارتقا داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار