شب یلدا فرصتی برای یادآوری شگفتی‌های شعر شعرای ایرانی

شهردار زرین شهر گفت: یکی از نشانه‌های محبوب شب‌ های یلدا که در سنت و آداب رسوم ایران‌ زمین پررنگ است وجود کرسی در خانه‌ها است که می تواند، نشان‌ دهنده اهمیت شان خانواده باشد.

​​​​میثم محمدی در آئین شب شعر یلدایی اظهار کرد: زبان فارسی، هویت ملی و فرهنگی و زبان تمدن و هنر دیرپای ایران‌زمین است و اگرچه در دوره‌های مختلف تاریخی فراز و فرودهای زیادی را از سر گذرانده است، ولی با آثار بی‌نظیرش در هنر و ادب، همواره درخشان و برجا مانده است.
وی افزود: باید توجه داشت امروز شاهد فاصله گرتن جوانان از ادبیات ملی و کهن ایرانی هستیم و در اذهان این سوالات مطرح است که آیا این دوری و بیگانگی از متون نظم و نثر گذشتگان، به دلیل نبود علاقه و گرایش مخاطبان به مطالعه ادبیات فارسی است و یا این که مخاطبان جوان امروزی تغییر کرده‌اند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: باید توجه داشت نسل جوان امروز تا حدی گرفتار سرعت است، یعنی وقتی شعری می‌خواند، می‌خواهد همان لحظه از مفهوم شعر آگاه شود و این در حالیست که گذشتگان برای یافتن معنا و مفهوم یک بیت شعر، شاید مسافتی را تا شهری دیگر طی می‌کردند تا آن را از استاد خود جویا شوند، ولی امروزه همه چیز تابع سرعت شده است و مخاطبان می‌خواهند با خواندن متن، در آن واحد درک روشنی از آن داشته باشند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر متاسفانه مخاطبان امروزی به ماندگار بودن یا نبودن شعر توجه نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند پیامی را که مطلوب نظرشان است، در همان لحظه و با همان سرعتی که در رایانه‌ها می‌بینند، دریافت کنند از این رو لازم است متون و اشعاری که این ویژگی را دارند، در اختیار جوانان قرار گیرد و آن دسته‌ از اشعاری را که نیازمند باز کردن لایه‌های معنایی است، برای سنین دیگر در نظر گرفته شود.
محمدی در ادامه با اشاره به آئین کهن شب یلدا گفت: آداب‌ و رسومی که در طول تاریخ ایران‌ زمین در شب یلدا صورت می‌ گرفته بیش تر مبنی بر این بوده که خانواده‌ ها دور هم جمع می‌ شدند و ساعات بسیاری را به گفتگو می‌ پرداختند و از این راه، شکست تاریکی و ظلمت و هم‌چنین آمدن روشنایی و گرمی را به یکدیگر القا می‌ کردند.
وی با اشاره به اینکه یلدا در فرهنگ ایران‌ زمین جایگاه والایی دارد، ادامه داد: در این شب خانواده ها در کنار یکدیگر و حتی زیر یک کرسی به خوردن آجیل، هندوانه، انار، شیرینی و میوه‌ های مختلف می پرداختند که هرکدامشان به‌ نوبه خود جنبه نمادین داشته و اکثر آنها نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی بودند و البته انار و هندوانه‌ در شب یلدا عضو جدانشدنی دورهمی‌ ها به‌حساب می‌ آیند که طرفداران خود را دارد.
شهردار زرین شهر عنوان کرد: شاید یکی از نشانه‌های محبوب شب‌ های یلدا که در سنت و آداب رسوم ایران‌ زمین پررنگ است وجود کرسی در خانه‌ها است که می تواند، نشان‌ دهنده اهمیت شان خانواده باشد چراکه این که تمامی اعضای خانواده به دور کرسی جمع می‌ شدند، گل می‌ گفتند و گل می‌ شنیدند، فال حافظ می‌ خواندند و از خاطرات مشترک شیرینشان برای هم تعریف می‌ کردند.
وی بیان کرد: نکته جالبتر آن است که معمولا در اتاق کرسی، جای بزرگان خانواده در بالای اتاق بود و خانواده ها فارغ از دغدغه‌های روزمره و موبایل تنها خوش می‌گذراندند و تا نیمه‌های شب به فال حافظ گوش داده و شاهنامه می‌خواندند و چه حیف که نسل امروز خبر از کرسی‌های قدیم و خنده و شادی ندارد و برایش بیگانه است.
محمدی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت یلدا اگرچه شبی بیش نیست، اما این محفل چله‌نشینی، تجلی نمادهایی از معرفت، مهربانی، گشاده‌رویی، سخاوت، مهمان‌نوازی، خوب بودن، کنارهم بودن، همدل بودن، زدودن پرده‌های تاریک زندگی، رفع خستگی و تحکیم حس پیوستگی و وابستگی، شادی و غم‌هاست که متاسفانه هر سال رسم و رسوم مهمانی‌های شب‌چله در برخی از خانواده‌ها کمرنگ‌تر می‌شود و یلدای برخی دیگر از خانواده نیز از شکل سنتی آن فاصله می‌گیرد لذا بر آن شدیم با برگزاری شب شعر یلدای گامی در راستای حفظ این آئین کهن برداشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار