تهدید ترامپ مانع از مخالفت جهان با تصمیم وی در باره "قدس" نشد

نتیجه رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد قطعنامه مربوط به "قدس" نشان داد که تهدید "دونالد ترامپ" در مورد کاهش کمک‌های مالی آمریکا نتوانست کشورهای عضو سازمان ملل را بترساند.

نتیجه رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد قطعنامه مربوط به "قدس" نشان داد که تهدید "دونالد ترامپ" در مورد کاهش کمک‌های مالی آمریکا نتوانست کشورهای عضو سازمان ملل را بترساند.
به گزارش تسنیم، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» نوشته است: مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب نمود که تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مورد تعیین قدس بعنوان پایتخت اسرائیل را به رسمیت نشناخت. 128 کشور جهان از این قطعنامه حمایت کردند، تنها 9 کشور، از جمله آمریکا و اسرائیل، به این سند رای مخالف دادند و 35 کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.
دولت آمریکا با استفاده از تهدید آشکار تلاش نمود تا آراء کشورهای عضو مجمع عمومی در مورد وضعیت شهر قدس را به سمت خویش تغییر دهد، ولی هشدارهایش کارساز نشده و اکثریت کشورهای جهان سیاست واشنگتن در قبال قدس را محکوم کردند.
قطعنامه مربوط به عدم به رسمیت شناختن تصمیم مقامات واشنگتن در باره شهر قدس در تاریخ 18 دسامبر در شورای امنیت بررسی شده بود. نتیجه این نشست اختلاف جدی آمریکا با 14 کشور از 15 عضو شورای امنیت را نشان داد که به نفع این قطعنامه رای داده بودند. البته ایالات متحده از حق وتوی خویش استفاده کرده و مانع از تصویب این سند شد. بعد از آن ترکیه و یمن پیش نویس قطعنامه مربوط به قدس را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دادند که واشنگتن در آنجا دیگر حق وتو نداشته و تصمیم گیریها تنها به اکثریت آراء بستگی دارد. بدین ترتیب کشورهای جهان موفق شدند مخالفت جدی خود با تصمیم آمریکا در مورد قدس را نشان داده و هر گونه تصمیم و اقدام در مورد تغییر وضعیت شهر قدس را غیرقانونی دانستند.

"سرگئی اورجونیکیدزه" معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با این روزنامه، یادآور شد که تهدید آمریکا برای قطع ارائه کمکهای مالی، از جمله توقف پرداخت سهم آمریکا در تامین بودجه سازمان ملل، به ابزاری استاندارد در سیاست واشنگتن تبدیل شده است.

وی یادآور شد، حتی اگر آمریکا تهدید خود برای توقف پرداخت سهم خود در تامین بودجه سازمان ملل را نیز عملی کند، این سازمان بدون پول آمریکایی‌ها همچنان به موجودیت خود ادامه خواهد داد و منابع مالی کافی در اختیار دارد.

تهدید ترامپ تنها بهانه‌ای برای قطع کمک‌های مالی آمریکاست

"دمیتری سوسلوف" معاون مدیر موسسه تحقیقات اروپایی و بین المللی در مدرسه عالی اقتصاد مسکو معتقد است که تهدید دونالد ترامپ در توقف کمک مالی آمریکا به کشورهایی که از قطعنامه مربوط به قدس حمایت کرده اند، در حد همان تهدید باقی مانده و عملی نخواهد شد. وی گفت: «البته دولت ترامپ مدتهاست خط مشی کاهش کمک‌های جهانی آمریکا را در پیش گرفته است و این مسئله چندان هم به نتیجه رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل ارتباط مستقیم ندارد و تنها ممکن است به بهانه ای برای اجرای این سیاست تبدیل شود. یعنی در هر صورت این کاهش کمک‌ها انجام می گرفت، ولی این نخستین بار بود که ترامپ علنا چنین مسئله ای را بعنوان باج خواهی از سایر کشورها مطرح کرد.»

استفاده بیش از پیش آمریکا از نفوذ اقتصادی برای اهداف سیاسی

"دمیتری دروبنیتسکی" کارشناس مسائل آمریکا نیز معتقد است که واکنش کشورها به تهدید ترامپ، بستگی به سیاست آنها دارد. وی افزود: «این تهدید می تواند روی برخی کشورها موثر باشد که تصویب یا عدم تصویب قطعنامه مربوط به قدس، برایشان اهمیت زیادی نداشته است. مثال بارز این مسئله اوکراین است که در شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کرده بود، ولی در مجمع عمومی سازمان ملل مواضع خود در قبال این سند را تغییر داد و با آن مخالفت کرد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در عین حال یادآور شد، این یک واقعیت است که دولت دونالد ترامپ به چنین پولهایی در داخل آمریکا بیشتر نیاز دارد و تهدید سایر کشورها برای قطع کمکهای مالی، تنها یک بهانه است.

به عقیده وی، آمریکایی‌ها بیش از پیش سعی می کنند تا از نفود اقتصادی خویش برای پیشبرد منافع ملی این کشور استفاده کنند و دیپلماسی اقتصادی و اعمال فشار اقتصادی در دولت ترامپ، جایگاه خاصی یافته است. همانطور که تحریم‌های اقتصادی روسیه، همگی دارای اهداف سیاسی است، هرچند به نظر می رسد انگیزه های اقتصادی برای دونالد ترامپ، برخلاف روسای جمهوری سابق آمریکا، اهمیت بیشتری دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار