شهرداری‌ها معطل بودجه دولتی نباشند

گردهمایی شهرداران 107 شهر استان اصفهان از سال 92 آغاز شد و تا سال 95، 14 گردهمایی باهدف آسیب‌شناسی و مشکلات موجود در زمینه مدیریت شهری برگزارشده است.

سمیه مسرور - اصفهان امروز : گردهمایی شهرداران 107 شهر استان اصفهان از سال 92 آغاز شد و تا سال 95، 14 گردهمایی باهدف آسیب‌شناسی و مشکلات موجود در زمینه مدیریت شهری برگزارشده است. روز گذشته نیز آخرین گردهمایی شهرداران استان اصفهان در تالار شهروند با حضور استاندار برگزار شد. درحالی‌که دغدغه بیشتر شهرداران شرکت‌کننده در این نشست کمبود بودجه بود، استاندار اعلام کرد شهرداران باید در بودجه تکیه به دولت نداشته باشند و از بخش خصوصی کمک بگیرند. برگزاری این نشست‌ها در سال 96 باهمت مدیرکل امور شهری و شوراهای شهر استانداری و تدوین 23 سند از دستورالعمل‌های لازم جهت ارائه و رفع مشکلات ادامه دارد. در این گردهمایی‌ها آسیب‌های مدیریت شهری شناسایی و در قالب ۲۳ سند ابلاغ‌شده است تا خلأهای قانونی آن برطرف شود.

افزایش بودجه‌های عمرانی

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گفت: این گردهمایی‌ها باهدف ارائه خدمات بهتر مدیریت شهری و رفع مشکلات شکل گرفت و خروجی‌های زیادی در محورهای مالی، اداری، حمل‌ونقل و فنی داشت. محمدرضا کمالی ادامه داد: عملکرد اداری شهرداری‌های استان از سال 92 تا 95، ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که کمک دولت به شهرداری‌ها در این بازه زمانی، 733 میلیارد تومان از طریق وزارت کشور و کمک استان در قالب مالیات بر ارزش‌افزوده 2 هزار و 67 میلیارد تومان بوده است. وی اضافه کرد: طبق قانون، بودجه شهرداری‌ها باید با نسبت شصت به چهل صرف امور عمرانی و خدماتی شود و بررسی‌های ما نشان می‌دهد این نسبت در سال‌های 92 تا 95، 65 تا 70 درصد بودجه در بخش عمران صرف شده که عملکرد بسیار خوبی است. دراین‌بین سرانه پرداختی هر شهروند بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

حمل‌ونقل فرسوده

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و افزود: عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما 5/9 سال است که زنگ خطری است برای شهرداری‌ها و باید تدابیری اندیشیده شود تا این مشکل برطرف شود. چراکه این آسیبی جدی برای حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

قوانین غیرقابل اجرا

کمالی به قوانین تعریف‌شده برای مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در دور پنجم شوراهای شهر تلاش کردیم تا با هم‌افزایی و همفکری به سمت مدیریت بهتر گام برداریم، بااین‌حال از 119 قانون تصویب‌شده برای مدیریت شهری، 62 ماده آن قابلیت اجرایی ندارد. در 14 گردهمایی گذشته شهرداران 23 سند برای خلأهای قانونی تدوین کردیم که مرداد سال گذشته به شهرداری‌ها ابلاغ شد. بستر کار تقریباً مشخص‌شده و با این 23 دستورالعمل امیدواریم آسیب‌های شناسایی‌شده از مشکلات شهرداران در مدیریت شهری بکاهد.

نگاه ویژه به آموزش

به گفته وی امور شهری و شوراهای استانداری نگاه ویژه‌ای به آموزش دارد و کار گروهی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان شهرداری و شهرداران می‌تواند به افزایش کیفیت کار در مدیریت شهری کمک کند. کمالی اضافه کرد: در همین راستا 200 هزار ساعت آموزش برگزار کرده‌ایم و لازم است به آموزش نظام درآمد پایدار نیز توجه ویژه‌ای شود، چراکه با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها باید کاری کنیم که درآمد شهرداری‌ها تنها از طریق ساخت‌وساز و فروش تراکم نباشد و جذب سرمایه‌گذار در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد. کمالی اظهار کرد: در سال‌های گذشته از حدود ۲۰ هزار نفر کارکنان شهرداری‌ها، تنها 4 هزار و ۸۰۰ نفر استخدام بودند، تابه‌حال نیز مجوز استخدام ۴ هزار نفر دیگر گرفته‌شده، اما با توجه به تغییرات وزارت کشور اجرای این مهم به تأخیر افتاده است که امیدواریم این اقدام سریع‌تر عملی شود تا کارمندان امنیت شغلی داشته باشند.

بودجه شهرداری‌ها و پروژه‌های درآمدزا

مشاور فنی استاندار دیگر سخنران این گردهمایی بود که به افزایش شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد شهرداری‌ها در استان اصفهان 105 شهر در سال 92 بود که به 107 شهر افزایش پیدا کرد. بودجه این شهرداری‌ها از حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان به 5 هزار و 500 میلیارد تومان در سال رسیده است. بااین‌حال یکی از مشکلات شهرداری‌ها منابع مالی است که سعی شد با تقویت سازمان همیاری شهرداری‌ها تا حدی از این مشکلات کم شود. علی طرفه خاطرنشان کرد: آزادراه کاشان به اصفهان، پروژه ورزشگاه نقش‌جهان، مصلا و مترو فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مالی قابل‌توجهی برای شهرداری‌ها ایجاد کرد و فعال شدن کنارگذر شرق نیز از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: شهرداران باید پروژه‌های مهم را فعال کنند و با جذب سرمایه‌گذار و قول برای بازگشت سرمایه آنها اقدام به کسب درآمد پایدار کنند.

تشکیل هسته مرکزی

شهردار اصفهان دیگر سخنران این جلسه بود. قدرت اله نوروزی در اجلاس شهرداران استان اصفهان بابیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور، تعامل بیشتر دولت و شهرداری‌ها را می‌طلبد، اظهار کرد: اکنون فصل بودجه‌بندی است و شهرداران باید با نمایندگان مردم در مجلس تعامل بیشتری برای تخصیص بودجه مناسب برای شهرهای خود داشته باشند. وی ادامه داد: رابطه شهرداری اصفهان با شهرهای استان اصفهان پیش‌ازاین کمرنگ بوده درحالی‌که نقاط مشترک بسیاری با شهرهای دیگر داریم که باید از آنها استفاده کرد. برای مثال کنترل آلایندگی در شهر اصفهان بدون توجه به منبع آن و تعامل با دیگر شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست. ما نقطه اشتراک زیادی باهم داریم و با همکاری می‌توانیم بر مشکلاتی مانند آلاینده‌های زیست‌محیطی چیره شویم؛ چراکه بدون توجه به منشأ آلودگی و تعامل شهرهای درگیر این معضل، نمی‌توان برای مقابله با آن اقدام کرد. از سوی دیگر انتظار داریم عوارض ناشی از آلاینده‌ها به‌صورت متوازن بین شهرداری‌ها توزیع شود.

توسعه گردشگری

وی بابیان اینکه توسعه گردشگری مهمترین محور فعالیت شهرداری اصفهان در این دوره است، اضافه کرد: توسعه گردشگری محقق نمی‌شود، مگر اینکه ارتباط و تعامل درست بین شهرهای استان برقرار شود، زیرا جاذبه‌های زیادی در شهرهای استان وجود دارد و قرار نیست، شهر اصفهان به‌تنهایی به موضوع گردشگری بپردازد. همانطور که کشورها باهم عقد خواهرخواندگی دارند این ارتباط باید در بین شهرهای استان هم فراهم شود، زیرابه یک نگاه جامع برای درآمدزایی مستمر نیاز داریم. شهردار اصفهان تأکید کرد: امروزه گردشگری برخی کشورها مانند ترکیه را متحول کرده است و اصفهان نیز می‌تواند به‌تنهایی در صنعت گردشگری، اقتصاد کشور را متحول کند. این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر با استفاده از پتانسیل گردشگری سایر شهرهای استان اصفهان. اگر قرار باشد گردشگری در اصفهان رونق پیدا کند باید در کل استان باشد تا نتیجه‌بخش باشد.

هسته پژوهش مشترک

نوروزی به زمین‌گیر شدن شهرداری‌ها به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: باوجوداین مشکلات اگر نگاهمان را تغییر ندهیم، وضعیت اقتصادی تغییری نخواهد کرد. باید چاره‌ای اندیشید و شهرداران در جلسات مشترک به یکدیگر راهکارهای جدید ارائه دهند. باید هسته پژوهش مشترکی به نمایندگی شهرداران در اصفهان تشکیل دهیم. درصورتی‌که هسته پژوهشی مشترکی داشته باشیم، می‌توانیم با همدلی و همیاری یکدیگر از وضعیت بهتری برخوردار شویم. لازم است برای حل مشکلات، تمامی ۱۰۷ شهر اصفهان با هم‌افزایی نقش خود را ایفا کنند.

راه‌اندازی قطار حومه‌ای برای رهایی از آلودگی

نوروزی درباره ساخت قطار بین‌شهری گفت: دو بار با وزیر راه و شهرسازی درباره طرح ساخت قطار حومه‌ای صحبت کردم که ایشان نیز استقبال کرده‌اند که باید برای آن راهکاری پیدا کرد. اگر بتوانیم برای اجرای این پروژه با شهرهایی مثل مبارکه، زرین‌شهر و شهرهای صنعتی همکاری کنیم، مشکلاتی مثل آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد. اصفهان درگیر 15 تا 20 هزار اتوبوس است که خودشان سبب آلودگی می‌شوند و اگر قطار حومه‌ای راه‌اندازی شود، بخش قابل‌توجهی از آلودگی شهری کم می‌شود.

شفاف نبودن سهم شهرداری‌ها از بودجه

شهردار کاشان سخنان خودش را با امید به توجه استاندار به مشکلات شهرداران استان اصفهان آغاز کرد و به‌ضرورت تغییر نگرش بنیادی به مدیریت شهری به‌عنوان قدرتمندترین نهاد مدنی تأکید داشت. سعید ابریشمی راد دراین‌باره گفت: بیش از 80 درصد جمیعت استان اصفهان شهرنشین هستند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود نیازمند حمایت دولت هستند تا توقع منطقی شهروندان را پاسخ‌گویند. شفاف نبودن سهم شهرداری‌ها در بودجه و عدم وصول به‌موقع عوارض آلایندگی‌های صنایع بزرگ نیز از مشکلات شهرداری‌هاست که باید برطرف شود. وی خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه یک‌نهاد اجتماعی، اعتبار عمومی است که با توجه به شرایط موجود این اعتبار در حال خدشه‌دار شدن است و باید برای آن فکری کرد.

احیای اتحادیه شهرداری‌ها

خواسته شهردار گز احیای اتحادیه شهرداری بود که از زمان قبل از انقلاب بود و قدرت اجرایی بیشتری به شهرداران می‌داد. به گفته محمود بخشی در سازمان شهرداری‌ها شفافیت مالی نداریم و اگر سهم ما از عوارض پرداخت شود، مشکل مالی نخواهیم داشت. وی به حقوق شهرداران نیز اشاره کرد و افزود: میانگین حقوق شهرداران 2 میلیون و 500 هزار تومان است، درحالی‌که صبح تا شب یک شهردار صرف امور شهر و مدیریت آن می‌شود. امیدواریم برای افزایش حقوق شهرداران نیز فکری شود. صحبت‌های شهردار گز بارها تشویق حضار را در پی داشت.

خرد شدن شهرداری‌ها

شهردار هرند هم مانند شهردار اصفهان ضرورت توجه به گردشگری را راهکار مؤثری برای اداره شهرها و کسب درآمد پایدار عنوان کرد و افزود: با توجه به رکود اقتصادی، صدای خرد شدن شهرداری‌ها را می‌شنویم و باید برای برون‌رفت این معضل به سراغ صنعت گردشگری برویم که بیش از 8 هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد، ولی سهم کشور ما کمتر از یک درصد است. حمید شهبازی بابیان اینکه هر گردشگر به‌طور متوسط هزار و 650 دلار درآمد ایجاد می‌کند، افزود: با توجه به نرخ بیکاری در استان اصفهان که از سرانه کشور بالاتر است، کافی است بتوانیم 5/1 میلیون گردشگر به استان بیاوریم. این مزیت نسبی در حوزه گردشگری را اگر ساماندهی کنیم، بر مشکلات بسیاری ازجمله رکود اقتصادی و بیکاری غلبه خواهیم کرد. وی اضافه کرد: باید به دنبال اقتصاد و صنعت بدون دود باشیم که گردشگری ازجمله این صنعت است. شهردار هرند به سهم 6 درصدی دولت از مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد و گفت، سهم شهرداری‌ها از این مالیات تنها 3 درصد است که اجحاف در حق شهرداری‌ها است. شهبازی به معضل خشکسالی در شرق استان اصفهان نیز پرداخت و سرانه خدمات در این منطقه را به‌عنوان چالشی پیش روی شهرداران معرفی کرد.

جهان‌سومی نباشیم

استاندار اصفهان مهمان دیگر این گردهمایی بود که پشت تریبون رفت و از شهرداران خواست تا به سه مسئله توجه ویژه داشته باشند: کار کردن در درازمدت، فکر کردن و محکم کار کردن، سه مسئله‌ای است که شهرداران باید به آن توجه ویژه داشته باشند و به کارهای موقت و کم‌دوام روی نیاورند. محسن مهرعلیزاده افزود: مدیران اگر می‌خواهند مدیر بمانند باید وجهه مدیریت داشته و شجاعت، شهامت و خطر‌پذیری را در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

وی تأکید کرد: نباید با فعالیت‌های موقت، کم‌دوام و به بهانه‌ کمتر هزینه کردن، کارها را به انجام رساند و اینگونه فعالیت کردن ویژه کشورهای جهان سوم است و ما باید کشور درحال‌توسعه‌ای باشیم که جزو پیشتازهاست. باید حرکت‌هایی را انجام دهیم که ماندگار باشد. استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه باید کار مهندسی، استاندارد و بزرگ صورت گیرد که ماندگاری و دوام لازم را داشته باشد، افزود: مردم زمانی که کار اساسی، عمیق و محکم را ببینند تشخیص می‌دهند و رضایت خواهند داشت و از طرفی شهرداران هم باید خودشان و وجدانشان از آن کار راضی باشند. مدیر ارشد استان افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی، شهرداران باید در مدتی که شهردار یک منطقه هستند در این زمینه‌ها دقت کنند و کار مهندسی، محکم‌کاری و استاندارد و طراحی مناسب با توجه به‌ضرورت شهر صورت گیرد.

حمایت از مدیران کوشا و فعال

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: از مدیران کوشا و فعال بویژه شهرداران و شهرداری‌ها تمام‌قد حمایت خواهم کرد چراکه اعتقاددارم شوراها چکیده‌ نظرات مردم و عملی کردن مشارکت مردم در کار وزندگی‌شان هستند و با تمام وجود در خدمت آنها خواهم بود، شهرداران را برآمده از مردم می‌دانم و از آنها نیز حمایت خواهم کرد. استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها هرروز بازندگی مردم سروکار دارند، افزود: شهرداران باید کارهای درازمدت انجام دهند که لازمه آن داشتن جسارت و ازخودگذشتگی در کار و خطر کردن است و باید همکاری کنند که روحیه کاغذبازی در استان برداشته شود. وی تصریح کرد: اگر بنا باشد که مدیران کل و شهرداران در هر اقدامی با مدیران کشوری مشورت کنند دیگر مدیر نخواهند بود و از روز نخست نیز از فرمانداران درخواست کردم که در شهرستان حوزه فعالیت خود، سرمایه‌گذاران را شناسایی کنند و با احترام با آنها برخورد کنند و طرح‌ها را برای سرمایه‌گذاری تعریف کنند و بدانند در صورت نیاز به اختیارات بیشتر از سوی استاندار این اختیارات به آنها تفویض خواهد شد. مهرعلیزاده افزود: اگر کار سالم، باقدرت و محکم انجام شود جایی برای انتقاد باقی نخواهد ماند.

افزایش گردشگر در دستور کار

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله گردشگری افزود: اگر بتوانیم در چند سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد ارزی کشور را از گردشگری تأمین کنیم، موفق خواهیم بود وگرنه با مشکل مواجه می‌شویم. در این هدف‌گذاری قرار شده است که تا پایان برنامه ششم هم تعداد گردشگر و هم درآمد ما از گردشگری پنج برابر شود و با توجه به اینکه اصفهان پیشگام و پیشتاز صنعت گردشگری در کشور است باید در این مسیر قدم برداریم.

همه باید در مدیریت واحد شهری مشارکت کنند

مدیر ارشد استان اضافه کرد: عدم اجرای مدیریت واحد شهری ناشی از سوء مدیریت مدیران است و باید همه همت کنند و شجاعانه درخواست کنند که این کار انجام شود. مهرعلیزاده در ادامه بابیان اینکه در شهرداری اصفهان کسری بودجه زیادی وجود دارد، گفت: بانک شهر آمادگی سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومان را در متروی اصفهان دارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی برای راه‌اندازی قطارهای شهر در مسیرهای مختلف استفاده کنیم. وی با تأکید بر استفاده از بخش خصوصی در پروژه‌های اساسی شهر، اظهار داشت: شهرداران باید در بودجه تکیه به دولت نداشته باشند و باید از بخش خصوصی کمک گیرند، باید از درون شهرداری‌ها سرمایه‌ها تأمین شود و نباید در این زمینه به اتکای دولت نشست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار