نقض ۱۳ قطعنامه و مقررات بین‌المللی با اقدام ترامپ

اقدام آمریکا درخصوص قدس نقض ۱۳ قطعنامه و مقررات بین المللی بود، هرچند که این اقدام از لحاظ حقوقی تاثیری در وضعیت این شهر مقدس ندارد و قدس همچنان به عنوان یک شهر اشغالی شناخته می‌شود.

اقدام آمریکا درخصوص قدس نقض ۱۳ قطعنامه و مقررات بین المللی بود، هرچند که این اقدام از لحاظ حقوقی تاثیری در وضعیت این شهر مقدس ندارد و قدس همچنان به عنوان یک شهر اشغالی شناخته می‌شود.
به گزارش تسنیم، بدنبال اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی روزنامه العربی الجدید چاپ لندن با دو تن از استادان حقوق بین الملل در رام الله واقع درکرانه باختری رود اردن به گفت وگو نشست تا این اقدام "دونالد ترامپ" را از منظر حقوقی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

"رزق شقیر" معتقد است به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا بدانجا هیچ تاثیری در وضعیت این شهر مقدس از لحاظ حقوقی نخواهد داشت و قدس همچنان به عنوان یک شهر اشغالی شناخته می شود. "ممحمد شلالده" نیز براین باور است "ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونستی 13 قطعنامه و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته است." اکنون متن این گفت وگو را با هم می خوانیم:

نگاه حقوقی و قانونی سازمان ملل به شهر قدس چیست؟

شقز: اقدام دونالد ترامپ درخصوص قدس اشتباه بود چرا که این اقدام برخلاف قوانین و مقررات بین المللی است که در شورای امنیت و جمعیت عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است. این نهادهای بین المللی تاکید دارند که قدس از لحاظ حقوقی و قانونی یک شهر اشغالی شناخته می شود و اقدامات رژیم صهیونیستی در این شهر غیر قانونی و باطل است. زیرا با احکام و قوانین بین المللی تعارض دارند.

شلالده استاد حقوق دانشگاه قدس نیز گفت: تمام اقداماتی که توسط رژیم صهیونیستی به عنوان دولت اشغالگر در شهر قدس انجام شده بر اساس پیمان 1907 لاهه و کنوانسیون چهارم ژنو سال 1949 باطل است و هیچ اثر قانونی ندارند. بر اساس قوانین و مقررات سازمان ملل، اشغالگری اسرائیل هیچ تاثیر حقوقی یا قانونی بر حق حاکمیت ملت فلسطین بر سرزمین شان ندارد. به همین دلیل، اشغال قدس سبب نمی شود که حق حاکمیت فلسطینیان بر این شهر به رژیم صهیونیستی منتقل شود.

موضع واشنگتن نسبت به مصوبات سازمان ملل چیست؟

شلالده: این مصوبات و مقررات شامل آمریکا هم می شود. در زمان تصویب آنها واشنگتن به آنها رای مثبت داد و از حق وتو استفاده نکرد. در اینجا باید بگویم قوانین بین المللی هرگز قابل تغییر نیست و نمی توان از مصوبات شورای امنیت عدول کرد لذا آمریکا کشوری نیست که تعیین کند، قوانین بین المللی یا مصوبات شورای امنیت تغییر یابد. درحقیقت، واشنگتن در برخی از پیمان های بین المللی طرف مهمی نیست مثل پیمان رم که امضاء نکرد یا دو پروتکل الحاقی به کنوانسیون ژنو در سال 1977 و پیمان لاهه در سال 1907.

آیا این احتمال وجود دارد که واژه "اشغال" از روی قدس برداشته شود؟

شقیر: رژیم صهیونیستی همچنان به عنوان نیروی اشغالگر شناخته خواهد شد و کار به مرحله‌ای نمی رسد که مجمع عمومی سازمان ملل بگوید قدس دیگر جزء سرزمین های اشغالی نیست. براساس قوانین بین المللی و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل تمام شهر قدس (غربی و شرقی) اشغالی شناخته می شود حتی در توافقنامه تقسیم این شهر، قدس جزء اراضی رژیم صهیونیستی محسوب نشده است.

با توجه به اقدام آمریکا درخصوص قدس آیا صهیونیست‌ها می‌توانند بر این شهر سیطره کامل پیدا کنند؟

شقیر: تمام توافقات و پیمان های بین المللی که از اشغالگری سخن می گویند، ارکان مستحکمی در نظام حقوقی جهانی هستند که عمرشان بیش از 100 سال است. بر اساس مجموعه قوانین این نظام حقوقی، تسلط بر سرزمین دیگری با استفاده از نیروی نظامی و الحاق آن را به سرزمین خود ممنوع است. به رغم وجود چنین قوانینی، آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. هرچند این اقدام واشنگتن از لحاظ سیاسی بسیار خطر ناک است اما قادر نیست اساس قوانین بین المللی را ویران سازد و بر قطعنامه های شورای امنیت تاثیری بگذارد.

آیا کشورهایی وجود دارند که از آمریکا درخصوص قدس پیروی کنند؟

شقیر: فکر نمی کنم کشوری وجود داشته باشند که با این اقدام واشنگتن همراهی کند زیرا به نابودی قوانین بین المللی و پذیرش تلویحی اشغالگری منجر می شود. در اینجا باید به این نکته اشاره شود، آمریکا با وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص قدس، آینده این شهر را تغییر داد و این سبب شد تا فلسطینیان با مشکل بزرگی مواجه شوند.

چه اقدامی می‌توانند نهادهای فلسطینی و عربی در قبال قدس انجام دهند؟

شلالده: نظامیان رژیم صهیونیستی این روزها سرگرم نقض حقوق بشر و سرکوب فلسطینیان در قدس و دیگر شهرهای فلسطینی هستند. این اقدام صهیونیست ها نقض آشکار قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشر است. در اینجا باید موضع یکپاچه‌ای در برابر این جنایت ها گرفته شود و تمام سازمان های فلسطینی و عربی و جهانی بر الزامات قانونی و مصوبات سازمان ملل تاکید کنند و حاکمیت رژیم صهیونیستی بر قدس را به رسمیت نشاسند. ناگفته نماند این رژیم تدابیری با هدف تغییر وضعیت قدس اتخاذ کرده تا بر اساس آن بتواند مصوبه کنست (پارلمان) را درخصوص قدس اجرایی سازد و این شهر مقدس را به اسرائیل ملحق کند.

اقدام ترامپ درخصوص قدس براساس چه مبنایی بود؟

شلالده: براساس اقدامات باطل صهیونیست ها بود. مقامات صهیونیستی تصویب کرده بودند که قدس به اسرائیل ملحق شود. همچنین تاثیر لابی صهیونیستی را در اقدام ترامپ نباید نادیده گرفت. البته کنگره آمریکا در اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت این کشور به قدس را تصویب کرد. این اقدام آمریکا، مهر تائیدی بر تصمیم صهیونیست ها جهت انضمام قدس به اسرائیل بود. به هرحال، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا مخالف تمام قطعنامه ها و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت درخصوص سرزمین های اشغالی از جمله قدس است.

نقض 13 قطعنامه و مقررات بین‌المللی

وی در پایان با استناد به اصول و قوانین بین المللی و حقوق بشر تصریح کرد: آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه خود به آن شهر 13 قطعنامه و مقررات بین المللی و حقوق بشر را نقض کرده است. از جمله آنها می توان به نقض منشور سازمان ملل و قانون بین المللی در ممنوعیت اشغالگری، مخالفت با مصوبه جمعیت عمومی سازمان ملل در سال 1947 مبنی بر نظارت سازمان ملل بر قدس، نقض قطعنامه 2253 محمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه 25 دسامبر 1971 شورای امنیت مبنی بر باطل بودن اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر در وضعیت قدس و انضمام این شهر به اسرائیل، قطعنامه 50/22 مجمع عمومی که انتقال مراکز دیپلماسی را به قدس ممنوع ساخته ...... می توان اشاره کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار