هواداران در انتظار درخشش "ابراهیم عالمه"

با توجه به حضور ابراهیم عالمه در درون دروازه سپاهان به عنوان چهارمین دروازه‌بان خارجی این تیم، تسنیم به بررسی عملکرد دروازه‌بان‌های خارجی سپاهان پرداخته است.

با توجه به حضور ابراهیم عالمه در درون دروازه سپاهان به عنوان چهارمین دروازه‌بان خارجی این تیم، تسنیم به بررسی عملکرد دروازه‌بان‌های خارجی سپاهان پرداخته است.
ابراهیم عالمه دروازه بان تیم ملی سوریه، روز چهارشنبه گذشته به طور رسمی به سپاهان پیوست، حضور این دروازه بان 26 ساله سوریایی بهانه‌ای برای برسی عملکرد دروازه‌بان‌های خارجی تاریخ سپاهان شد.

عالمه چهارمین خارجی


تیم فوتبال سپاهان به مدت 43 سال هیچ بازیکن خارجی را جذب نکرد تا در سال 1375 با جذب لئون استپانیان و آرمناک پطروسیان، نخستین حضور بازیکنان خارجی در این تیم رقم خورد، در میان بازیکنان خارجی که به عضویت سپاهان در آمده‌اند تنها 3 نفر آن‌ها دروازه‌بان بوده‌اند و ابراهیم عالمه چهارمین دروازه‌بان خارجی تاریخ سپاهان است.

آرمناک پطروسیان؛ نخستین و بهترین


آرمناک پطروسیان؛ نخستین دروازه‌بان خارجی تیم سپاهان بود، وی که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی ارمنستان را در کارنامه خود به همراه دارد؛ در سال 1375 از تیم آرارات ایروان، به تیم سپاهان پیوست. آرمناک نماد حضور موفق یک خارجی در فوتبال ایران محسوب می‌شود، وی به مدت 12 سال در سطح اول فوتبال ایران بازی کرد که 10 سال آن را در خدمت سپاهان بود و 2 سال در ذوب‌آهن بازی کرد.

پطروسیان، بیشترین دوران فوتبال خود را در باشگاه سپاهان سپری کرد، او که از تیم آرارات به تیم سپاهان پیوسته بود، بازی‌های درخشانی از خود در این تیم به جا گذاشت و به یکی از ارکان اصلی این تیم تبدیل شده بود. او به همراه این تیم به مقام قهرمانی در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی رسیده است.


پطروسیان در لیگ برتر 80 در تیم سپاهان به مدت بیش از 2 ماه و 704 دقیقه هیچ گلی دریافت نکرد و از رکوردداران طولانی‌ترین زمان گل نخوردن در لیگ برتر فوتبال ایران است.

به همین دلیل، پطروسیان در فهرست فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بر مبنای طولانی‌ترین رکورد بسته نگه داشتن دروازه، با رکورد 704 دقیقه بدون گل خورده، تا سال 2012 در مکان 360 نفوذ ناپذیرترین دروازه‌بانان فوتبال جهان جای گرفته، جایگاه وی تا سال 2009 در مکان 324 این فهرست بود.

بازی‌های خوب آرمناک سبب شد تا به وی پیشنهاد تغییر ملیت و بازی در تیم ملی ایران داده شود اما به دلیل قوانین فیفا و سابقه این بازیکن در تیم ارمنستان، این امر منتفی شود. پطروسیان با وجود داشتن پیشنهادهای جدی از 2 تیم پرسپولیس و استقلال، حاضر به ترک فوتبال اصفهان نشد تا در نهایت در سال 2008 پس از یک فصل عضویت در تیم شهرداری بندرعباس از فوتبال کناره‌گیری کرد.

کمیل سوسکو؛ ناجی فینال جام حذفی

دومین دروازه‌بان خارجی سپاهان، کمیل سوسکوی اسلواکی تبار است، این بازیکن که سابقه 15 بازی ملی برای تیم اسلواکی را در کارنامه خود دارد در فصل 82 لیگ برتر عضو تیم سپاهان بود. سوسکو باعملکرد درخشان در فینال جام حذفی سال 83 و گرفتن یک پنالی از بازیکنان استقلال در جریان بازی، از ارکان اصلی قهرمانی سپاهان در آن فصل مسابقات حذفی به شمار می‌رود.

لی اولیویرا؛ بدشانس بزرگ

دروازه‌بان برزیلی سپاهان، فصل گذشته به تیم سپاهان پیوست و در 26 بازی فصل گذشته برای سپاهان به میدان رفت. عملکرد خوب وی در شش بازی پایانی فصل گذشته سبب شد تا کرانچار خواهان تمدید قرارداد وی باشد.

اولی‌ویرا که 3 دیدار ابتدایی فصل جاری را به دلیل مصدومیت از دست داد، با درخشش در بازی برابر ذوب‌آهن از ارکان پیروزی سپاهان در دربی اصفهان بود.

در ادامه مسابقات شرایط بد خط دفاع سپاهان به دروازه این تیم نیز رسوخ کرد و نمایش‌های ضعیف اولیویرا در درون دروازه به خصوص در دیدار با صنعت نفت آبادان سبب خروج اسم وی در 2 دیدار پایانی نیم فصل نخست سپاهان شد و در نهایت هفته گذشته با تصمیم مسئولان سپاهان قرارداد اولیویرا فسخ شد.


دروازه‌بان برزیلی سپاهان در نیم فصل اول لیگ امسال 10 بار درون دروازه سپاهان ایستاد که 5 بار آن را کلین شیت کرد و در 5 بازی دیگر 9 گل دریافت نمود که آمار چندان بدی به شمار نمی‌رود.

بررسی عملکرد دروازه‌بان‌های خارجی سپاهان نشانگر این واقعیت است که آرمناک پطروسیان حتی با گذشت چیزی نزدیک یک دهه از خداحافظی وی، همچنان بهترین بازیکن خارجی این پست است، حال باید منتظر ماند و دید که ابراهیم عالمه دروازه بان سوری سپاهان خاطرات آرمناک را زنده می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار